​​​​​​​بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی ساختمان شماره 1 کانون پرورش فکری شیراز/ تخریب متوقف شد


​​​​​​​بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی ساختمان شماره 1 کانون پرورش فکری شیراز/ تخریب متوقف شد

شهرام اقبال‌زاده با ابراز خرسندی از توقف تخریب مرکز شماره یک کانون پرورش فکری شیراز، گفت: میراث فرهنگی فقط مربوط به معماری‌های هنری فاخر و آثار تاریخی قرون پیش نیست، با فکر، هنر و فرهنگ هم ارتباط دارد.

​​​​​​​بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی ساختمان شماره 1 کانون پرورش فکری شیراز/ تخریب متوقف شد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پس از گذشت ۷ سال هنوز خاطره تلخ از دست دادن ساختمان شماره ۲ کانون پرورش فکری شیراز در زمان ساخت پل کابلی ولیعصر این شهر و اینکه هنوز موفق به دریافت جایگزین ساختمان آن نشده‌اند، از یادها نرفته که شهرداری شیراز تصمیم گرفت برای احیای باغ‌های محور عرفان ازجمله باغ جهان نما و باغ ملی، ساختمان شماره ۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تخریب کند. چراکه کارشناسانش معتقد بودند ساختمان شماره ۱ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منظره باغ ملی را مخدوش کرده است.

بعد از اعلام این خبر واکنش‌های شدیدی از سوی نهادهای مختلف ادبیات کودک و نوجوان و همچنین فعالان این حوزه با صدور اعلامیه‌ها و بیانیه‌هایی صورت گرفت تااینکه خبر رسید شهرداری انجام این کار را متوقف کرده و به گفته مسئولان مربوطه حکم تخلیه این ساختمان 53ساله، تا زمان یافتن جایگزین مناسب و درخور کودکان و نوجوانان به تعویق افتاد.
​​​​​​​بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی ساختمان شماره 1 کانون پرورش فکری شیراز/ تخریب متوقف شد

بی‌توجهی به پیشینه فرهنگی ساختمان شماره ۱ کانون پرورش فکری شیراز
شهرام اقبال‌زاده در این باره به ایبنا می‌گوید: باتوجه به واکنش‌ها، کمپین‌ها و کارزارهایی که علیه این کار راه‌انداخته شد و بیانیه‌هایی که از سوی نهادهای مختلف مانند دانشگاه شیراز صادر شد و انتقادهای زیادی که به شورای شهر وارد شد، بالاخره با رایزنی‌های چند طرفه، طراح پروژه و اعضای شورای شهر انعطاف نشان دادند، چون متوجه شدند این کار خطاست و آن را متوقف کردند.

این نویسنده و مترجم در ادامه می‌افزاید: متاسفانه مسئولان مربوطه فکر می‌کردند میراث فرهنگی یعنی سنگ و گل و آجر و آهن و میراث فرهنگی را فقط مربوط به معماری‌های هنری فاخر یا آثار باستانی و تاریخی قرون پیش می‌دانستند، درحالی‌که میراث فرهنگی مربوط به فکر، هنر و فرهنگ هم هست. در طول این‌ سال‌ها سه نسل در کانون پرورش فکری، پرورش یافته‌اند که بسیاری اهل فکر و هنرند و امروزه در جامعه، استاد دانشگاه، مهندس، پزشک، معمار، معلم و ... شده‌اند. اما مسئولان بدون توجه به این پیشینه فرهنگی درختان می‌گویند بدقواره است و ارزش معماری ندارد.

اقبال‌زاده یادآوری می‌کند: باید توجه داشت ‌که معماری با مهندسی غربی یک تفاوت اساسی دارد و آن هم روح زندگی است که در معماری ایرانی وجود دارد و هم‌ساز با روح ملی و جمعی و اقلیم و طبیعت انسان است. اگر امروزه می‌بینیم تهران یک هیولای بی‌قوار شده به این دلیل است که ما مهندسی غربی را هم‌ساز و همراه معماری‌مان نکرده‌ایم.

براین اساس در شرایطی که می‌دانیم رشد و توسعه جامعه‌مان به رشد فکری و فرهنگی کودکان و نوجوانان کشورمان وابسته است و این امر هم در گرو حفظ مراکز و میراث‌های فرهنگی‌ است، مسئولان مربوطه، شایسته است به‌جای اجرای طرح‌ها و برنامه‌هایی در راستای نابودی این مراکز، کمر همت برای توسعه و تجهیز آن‌ها ببندند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس