سونوگرافی دوران بارداری، آنومالی دقیق تره یا سه بعدی؟


سونوگرافی دوران بارداری، آنومالی دقیق تره یا سه بعدی؟

انجام کدامیک از سونوگرافی های سه بعدی یا آنومالی دقیق تر و معتبرتر است؟

سوال مخاطب نی‌نی‌بان: باسلام واحترام
در هفته چهاردهم بارداری هستم و جهت انجام سونوگرافی سهبعدی یا آنومالی قبل از هفته شانزدهم نیاز به مشاوره دارم. لازم به ذکر است سابقه خانوداگی نقص عضو و کند ذهنی در بین بستگان درجه یک خودم و همسرم و همچنین یک مورد سندرم دان در بستگان درجه دو خود دارم.بدین ترتیب انجام کدامیک از سونوگرافی ها سه بعدی یا آنومالی دقیق تر و معتبرتر می باشد؟با تشکر از شما
پاسخ دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان:
دوست عزیز بهتر است برای غربالگری دوم به جای سونو سه بعدی به مراکزی مراجعه کنید که سونوگرافی تفصیلی (آنومالی اسکن) را به شیوه های جدید و بدون استفاده از 4d و 3d انجام می دهند. البته این سونوهای سه بعدی ضرر ثابت شده ای ندارند ولی برای تشخیص ناهنجاری ها نیازی به آنها نیست.
پاسخ دکتر شیرین نیرومنش، متخصص بیماری زنان:
دوست عزیز تمام خانم های باردار چه آنهایی که جوان هستند، چه خانم هایی که در سن بالایی باردار هستند،‌ آنهایی که حاملگی اولشان است و حتی آنهایی که به صورت فامیلی و یا غیر فامیلی ازدواج کرده اند باید از هفته 18 تا 22 بارداری خود سونوگرافی آنومالی را که یکی از دقیق ترین سونوگرافی ها است انجام دهند. در سونوگرافی آنومالی که یک سونوگرافی دو بعدی است، بر خلاف سونوگرافی های دیگر تمام اجزاء و اندام جنین جزء به جزء نشان داده می شود و اگر مشکلی در رشد جنین وجود داشته باشد از این طریق به راحتی قابل تشخیص،‌ پیش بینی و تا حدودی قابل درمان خواهد بود. به همین دلیل ما تمام خانم های باردار را تشویق می کنیم که حتما این سونوگرافی را انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس