سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور


سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

اراک - ایرنا - اقتصاد ایران با وجود همه فراز و نشیب‌ها در سال‌های اخیر با شدت تحریم‌های ظالمانه دشمنان نیز مواجه شد و با وجود تنگناهای پیش رو، این خودباوری ملی بود که به بار نشست و امروز پرچم جهش تولید در جای جای میهن از جمله قطب چهارم صنعت کشور همچنان برافراشته است.

اگرچه رکود و تنگنای اقتصادی آثارش را در قطب چهارم صنعت کشور بر جای گذاشت اما تصمیم سازان و فعالان حوزه تولید و صنعت این خطه، همت کرده و با برنامه‌ریزی‌ مدون و حمایت‌ها رونق تولید را در شرایط دشوار از شعار به عمل تبدیل کردند و بسیاری از واحدهای مشکل‌دار و راکد در سایه این خوش‌فکری دولتمردان امروز به صف تولید بازگشته این مهم در کارنامه اقتصادی استان مشهود است.

شاکله تصمیمات اقتصادی و تولیدی استان مرکزی با حمایت دولت تدبیر و امید برای رونق تولید، مسئله شناسی ریشه‌ای، رفع محدودیت‌ها و موانع برای تامین تامین مواد اولیه و بهبود و اصلاح برخی سیاست‌های گمرکی در محدوده استانی و تسهیل امور برای سرمایه‌گذار و کارافرین در هر حیطه اقتصادی بود که امروز میوه ان به ثمر نشسته و هنوز تا شکوفایی تمامی ظرفیت‌های اقتصادی باقی است.

گفتمان خودباوری را در این مسیر باید محور اساسی دانست چرا که جهش تولید، حاصل نخواهد شد مگر با ایمان و اعتماد به ظرفیت های بومی و قطع وابستگی خارجی و مجموعه عوامل تولید شامل دولت، کارفرما و کارگر در استان مرکزی با عملکرد موثرشان در این راستان نشان دادند که به بلوغ رفتاری در حرکت اقتصادی رسیده‌اند.

صاحب‌نظران زیادی راه نجات کشور از معضلات و مشکلات فعلی را جراحی اقتصادی و رسیدن به رونق تولید دانسته‌اند و تحقق این مهم در برهه حساس کنونی نیازمند همدلی و درک عمیق مقوله اصلاح ساختار اقتصادی و مشارکت هدفمند همه دستگاه‌ها و نهادها، لایه‌های مردمی و حوزه تولید است و این مفهم مترفی در هدایت هوشمندانه امور اقتصادی استان مرکزی به شکل موثری رخ نمایانده است.

رونق تولید و بالندگی اقتصادی تنها راه تحقق توسعه پایدار و تقویت بنیه معیشتی عموم مردم است که این مهم سال گذشته با قدرت و برنامه‌ریزی در استان مرکزی کلید خورد و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و داخلی علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌های دشمنان، گام‌های بلندی نیز در راستای اشتغال پایدار و افزایش صادرات غیرنفتی در چهارمین قطب صنعت کشور برداشته شد.

علاوه بر فشار تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی در یک‌ماه پایانی سال گذشته و شیوع ویروس کرونا مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان مرکزی ایجاد کرد، اما روحیه جهادی و کار برنامه‌ریزی شده باعث شد که تمامی این مشکلات پشت‌سر گذاشته شود و این استان به عنوان قطب چهارم صنعت کشور در لبیک‌گویی به ندای مقام معظم رهبری پیشتاز باشد.

اثبات این ادعا شواهد مثال گوناگونی در استان مرکزی دارد، به عنوان بازگشت به تولید یک واحد صنعتی در شهرستان فراهان با ۶۰۰ هزار دلار سرمایه در گردش و تثبیت اشتغال ۱۲۰ نفر و از همه مهمتر صادرات تنها گوشه ای از موفقیت هایی است که در قطب چهارم صنعت کشور در سایه سار جهش تولید ایجاد شده است.

وجود صنایع بزرگ و مادر تخصصی ضمن ایجاد اشتغال پایدار در استان مرکزی به خصوص در شهرستان اراک، ساوه، شازند، محلات و دلیجان نقش آفرینی بیش از پیش این استان در ذخیره ارزی، بالا رفتن نرخ بهره‌وری و تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد چرا که بخش عمده ای از تولیدات این استان به نقاط مختلف کشور صادر می‌شود و این مهم نقش موثری در تقویت بنیه اقتصادی ملی دارد.

استقرار ۲۱ صنعت مادر تخصصی و پیمانکاری کلان هر یک با نیروی کار بیش از ۵۰۰ نفر، ۳۸ شهرک و ناحیه صنعتی، ۲ منطقه ویژه اقتصادی و ایستادن بر سکوی چهارم صنعتی کشور شرایط ویژه‌ای را برای استان مرکزی رقم زده و در سال‌های گذشته نقش‌آفرینی موثر بخش خصوصی در این حوزه به گونه‌ای بود که علاوه بر وجود تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی، میزان صادرات غیرنفتی و اشتغالزایی پایدار و از طرفی راه‌اندازی واحدهای صنعتی راکد، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

صادرات غیرنفتی یک میلیارد دلاری در استان مرکزی / تحقق ۲۰ هزار شغل جدید در سال جهش تولید

استاندار مرکزی گفت: یک میلیارد دلار انواع کالاهای غیر نفتی پارسال از استان مرکزی به نقاط مختلف جهان صادر شد که در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی این مهم گواهی از ظرفیت بالنده درراستای افزایش تولید ناخالص ملی محسوب می‌شود.

سید «علی آقازاده» بیان کرد: بیش از ۱۵ هزار فرصت اشتغال پایدار با پرداخت تسهیلات و راه‌اندازی واحدهای راکد و تعطیل در سال گذشته در این استان ایجاد شد که این مهم امسال نیز به عنوان راهبری اولویت‌دار با قاطعیت پی گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سال جاری از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» نامگذاری شده باید تمام ظرفیت استان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار گرفته شود.

آقازاده بیان کرد: با توجه به برنامه ریزی برای تکمیل ۷۷ طرح نیمه تمام اقتصادی و صنعتی، با سرمایه گذاری حدود ۲۳۰ میلیارد ریال، امسال شاهد تولد ۲۰ هزار شغل جدید در استان مرکزی خواهیم بود و تحقق این امر، شاخص اقتصادی و اشتغال استان را ارتقا خواهد داد.

وی با تاکید بر دستور رئیس جمهوری مبنی بر تکمیل طرح توسعه بیمارستان ولی عصر (عج ) اراک ادامه داد: بهره برداری از این پروژه با ایجاد فرصت شغلی یک هزار نفری، و تخصیص اعتبار 100 میلیارد تومانی، نیز به عنوان یکی از اولویت های استان در حال پیگیری است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: تشکیل نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و صاحب‌نظران اقتصادی پیش از پایان تعطیلات نوروز در استان برگزار مشد و مشکلات و موانع فعالان اقتصادی از قبیل تامین مواد اولیه، مشکلات آن‌ها با بیمه تامین اجتماعی، امور مالیاتی و بانک‌ها فهرست‌بندی شده است.

آقازاده در خصوص آخرین وضعیت جذب سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی نیز معتقد است: کسب رتبه نخست استان مرکزی در جذب سرمایه گذاری خارجی کشور دورنمای افق جهش تولید در استان را روشن تر می کند.

آقازاده بیان کرد: عملکرد استان مرکزی در برنامه‌های اقتصادی سال گذشته در راه‌اندازی واحدهای راکد، پرداخت تسهیلات، اشتغالزایی و پرداخت حقوق معوق سرآمد دیگر استان‌های کشور موفق بود و این رویه با قدرت در استان استمرار می‌یابد.

وی گفت: این استان در حوزه تولید صادرات محور، استعداد بالقوه‌ای دارد که از جمله آن می‌توان به محصولات صادراتی در بخش‌های صنایع غذایی، معدنی، نساجی، کشاورزی، شیمیایی، برق و پتروشیمی اشاره کرد که در صورت معرفی این ظرفیت ها به راحتی تصاحب بازارهای منطقه میسر است.

استاندار مرکزی، سند جهش تولید را راهبرد تثبیت توسعه فراگیر اقتصادی در استان دانست و افزود: تامین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری، توسعه وتعمیق ساخت داخل، مدیریت واردات از جمله شاخصه‌های این سند است.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

کاهش نرخ بیکاری استان مرکزی گواهی بر رونق تولید / هدفگذاری بازگشت ۷۰ واحد راکد تولیدی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی گفت: نرخ بیکاری این استان از هشت و سه دهم درصد در زمستان سال ۹۷ به ۶ و نه دهم درصد در زمستان پارسال رسید که این مسئله نشان از رونق تولید با وجود شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی دارد.

«سعید فرخی» افزود: متوسط تورم استان مرکزی در سال گذشته ۳۶ و هشت دهم درصد بود و کسب رتبه چهارم پایش فضای کسب و کار در سال گذشته و چهار پله صعود نسبت به مدت مشابه قبل آن از دستاوردهای مهم استان مرکزی در حوزه کسب و کار محسوب می‌شود که تمامی راهبردهای آن از سیاست‌های اثربخش دولت تدبیر و امید اخذ شده است.

وی ادامه داد: ۲۷ نشست ستاد تنظیم بازار با ۱۰۲ مصوبه با عنوان ستاد استانی در راستای کنترل بازار و ایجاد هماهنگی‌ لازم در این خصوص برگزار شد و این مسئله نیز بیانگر حساسیت حلقه مدیریتی استان در موضوعات معیشتی و تنظیم بازار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان مرکزی اظهار داشت: بررسی مشکلات و راه اندازی ۷۰ واحد تولیدی راکد و نیمه تعطیل استان در سال جهش تولید هدفگذاری شده است.

وی ادامه داد: یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی جدید پارسال در نهادهای حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی این استان ایجاد شد و سهمیه اشتغالزایی برای مددجویان نهادهای حمایتی ۵۴۰ میلیارد ریال بود که تمامی این منابع مالی جذب و صرف ایجاد اشتغال پایدار شده است.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

چهار هزار و ۲۶۲ فرصت شغلی روستایی کمکی زیربنایی به بهبود مععیشت خانوارها

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: ۲ هزار و ۷۴۴ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پارسال در این استان پرداخت شد که چهار هزار و ۲۶۲ فرصت شغلی به دنبال داشت.

«حجت‌الله کاظمی» افزود: تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در استان مرکزی پارسال در قالب ۲ هزار و ۲۸۴ طرح پرداخت شد که نسبت به سالهای قبل رشد چشمگیری دارد.

وی ادامه داد: از آغاز اجرای طرح ایجاد اشتغال پایدار روستایی در سال ۱۳۹۶ تا کنون ۲ هزار و ۳۳۴ طرح با تسهیلات ۲ هزار و ۷۱ میلیارد ریال در استان مرکزی مصوب شده که یک‌هزار و ۳۴۵ مورد با تسهیلات ۵۸۱ میلیارد ریال مربوط به مددجویان نهادهای حمایتی است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی اظهار داشت: مجموع سهم استان در تسهیلات اشتغال روستایی سه هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال است که تاکنون سه‌هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به بانک‌های استان اختصاص یافته است.

کاظمی نسبت تسهیلات جذب شده به تسهیلات تخصیص یافته در سال جاری را بیش از ۸۷ درصد اعلام کرد و گفت: اولویت فعالیت دولت تدبیر و امید در روستاها توسعه مشاغل پایدار و درآمدزایی است و در این راستا لایحه اشتغال پایدار با استفاده از صندوق توسعه ملی تصویب شد.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

صدور ۷۹۱ جواز تاسیس واحدهای صنعتی در استان مرکزی گامی به سوی جهش تولید

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۷۹۱ فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری ۱۰۶ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال پارسال در نقاط مختلف این استان صادر شدکه دورنمای توسعه صنعتی استان را پررونق نشان می‌دهد.

«سعید جعفری کرهرودی» افزود: در صورت تحقق این جوازهای تاسیس ۱۸ هزار و ۸۰۶ فرصت شغلی در قطب چهارم صنعت کشور حاصل می‌شود که شاخص صدور این مجوزها در قیاس با مدت مشابه قبل آن ۹۷ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: عملیات تکمیل ۷۸۱ طرح صنعتی با پیشرفت ۲ تا ۹۰ درصد با سرمایه‌ای بالغ بر ۱۱۴ هزار میلیارد ریال و ۳۱ هزار و ۸۳۵ فرصت شغلی پارسال در دستور کار قرار گرفت.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: ۳۱۷ فقره پروانه بهره‌برداری با اشتغالی بالغ بر سه هزار و ۳۸ فرصت و با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال در حوزه صنعت این استان صادر شد.

جعفری کرهرودی گفت: براساس ارزیابی‌های انجام شده در سال گذشته استان مرکزی به لحاظ استقرار صنایع بزرگ و مادر تخصصی در رتبه اول کشور قرار گرفت.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

تصویب ۱۳ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌ در استان مرکزی کامل کننده حلقه رونق تولید

سرپرست معاونت صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ۱۳ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ به منظور گسترش تولید و اشتغال پارسال در بانک‌های این استان مصوب شده که این مهم نیز چهره دیگری از تلاش‌ها برای رونق تولید در این خطه را نشان می‌دهد.

«عادل لهراسبی» افزود: ۲ هزار و ۹۵۱ میلیارد ریال از این تسهیلات تا کنون پرداخت شده و بقیه نیز امسال به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه استان مرکزی به لحاظ پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بوجه رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: علاوه بر این ۱۹ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال نیز تسهیلات رونق تولید به متقاضیان حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات این استان در سال گذشته پرداخت شد.

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: این استان در سال ۹۸ با چهار پله صعود نسبت به سال ۹۷ ، رتبه چهارم پایش فضای کسب و کار کشور را به خود اختصاص داد.

لهراسبی اضافه کرد: شمار واحدهای تولیدی دارای حقوق معوقه استان مرکزی سال ۹۷ معادل ۵۷ واحد بود که پارسال با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی شمار آن‌ها به ۲۷ واحد رسید که در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی استان تاثیر عملی گذاشته است.

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: ۳۱۷ طرح صنعتی با ۱۴ هزار میلیارد ریال در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید که سه هزار و ۳۸ فرصت شغلی جدید به دنبال داشت.

لهراسبی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران استان مرکزی به لحاظ استقرار صنایع بزرگ و مادرتخصصی رتبه نخست کشور و از منظر توسعه صنعتی و میزان سرمایه‌گذاری صنعتی نیز رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید بر اساس سیاست‌های دولت تدبیر و امیددر این استان پرداخت شده که پنج هزار و ۲۷۶ واحدی تولیدی توانسته‌اند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

سرپرست معاونت امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: میزان منابع بانک­‌های استان مرکزی از رقم ۱۶۵ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ با رشدی بیش از ۶۵ درصد به رقم ۲۷۳ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸گذشته رسید که با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم موفقیت چشمگیری در سیستم بانکی استان محسوب می‌شود.

لهراسبی بیان کرد: مانده تسهیلات پرداختی بانک‌ها از رقم ۱۱۳ هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۶ با رشدی بیش از ۶۸ درصد به رقم ۱۹۱ هزار و ۱۵۰ هزار ریال در پایان سال قبل رسیده که حاکی از افزایش قابل ملاحظه توان تسهیلات‌دهی سیستم بانکی در استان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نسبت مصارف به منابع در بانک­‌های استان به‌طور متوسط از ۶۷ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷۰درصد در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

سرمایه گذاری یک‌هزار و ۴۴۲ میلیارد ریالی در معادن استان مرکزی

سرپرست معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: یک‌هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال در سال گذشته در معادن نقاط مختلف این استان سرمایه‌گذاری شدکه نقش موثری در رونق تولید به همراه داشت.

سید «کمال فدایی فروتن» افزود: سرمایه‌گذاری در معادن استان مرکزی ۴۷۵ فرصت شغلی جدید ایجاد کرد.

وی ادامه داد: همچنین ۴۳ پروانه اکتشاف، ۲۶ گواهی کشف و ۴۷ پروانه بهره‌برداری معادن در استان مرکزی صادر شد که با بهره‌برداری از این پروانه‌ها فرصت‌های شغلی قابل توجهی در این استان ایجاد می‌شود.

سرپرست معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اضافه کرد: ظرفیت استخراج معادن این استان به ۲ میلیون و ۵۸ هزار تن و ذخیره قطعی آن‌هانیز به ۲۴ میلیون و ۳۲۱ هزار تن رسیده است.

فروتن معادن سنگ تراورتن شهرستان محلات را از مهمترین کانی‌های استان مرکزی عنوان کرد و گفت: ۱۳۵ معدن دارای پروانه بهره‌برداری از جمله ۸۵ معدن سنگ ساختمانی تراورتن و مرمریت در شهرستان محلات فعالیت دارند که بیش از ۶۰ درصد سنگ تراورتن کشور را تامین می‌کنند.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه‌ خارجی در استان مرکزی جذب شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان مرکزی از جهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی در این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری از دیگر کشورها در این سال جذب شد.

«حسن میرزاخانی» با یادآوری جلب سه میلیارد و ۱۴ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در مدت ۴۰ سال گذشته در استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیشترین حجم جلب و جذب سرمایه گذاری خارجی، سال گذشته در این استان انجام شده‌است.

وی رشد قابل توجه سرمایه‌گذاری استان در سال گذشته نسبت به رقم ۱۸ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی سال ۹۷ را یادآور شد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاری سال قبل در در قالب ۶ طرح در بخش‌های مختلف انرژی، صنعت و گردشگری مصوب شده‌است.

میرزاخانی گفت: جذب سرمایه‌گذاری خارجی از برنامه‌های اولویت دار مرکز خدمات سرمایه گذاری و استانداری این استان در سال‌جاری است زیرا این نوع سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و اشتغال را در سال جهش تولید به همراه دارد.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

بهره‌برداری ۸۰ واحد تولیدی درشهرک‌های صنعتی استان مرکزی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های استان مرکزی می‌گوید: حدود ۸۰ واحد تولیدی و صنعتی پارسال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به بهره‌برداری رسید و یک‌هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرد.

«اصغر ذوالفقاری» افزود: شهرک‌های صنعتی خیرآباد با ۱۲ واحد، زاویه با ۱۰ واحد و خمین با هشت واحد به ترتیب بیشترین پذیرنده واحدهای تولیدی بهره‌برداری شده در سال ۹۸ بوده‌اند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی بیان کرد: بیشترین میزان اشتغال‌زایی در سال جاری نیز در شهرک صنعتی مامونیه با ۱۸۰ فرصت و پس از آن در شهرک‌های صنعتی خیرآباد اراک و زاویه با ۱۳۲ فرصت و شهرک صنعتی خمین با ۱۲۲ فرصت ایجاد شده است.

ذوالفقاری اظهار داشت: شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران نه تنها از شتاب رونق تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی کم نکرده، بلکه باعث شده که ۵۴ واحد صنعتی این استان که در گذشته به دلایل مختلف تعطیل شده بودند به چرخه کار و فعالیت بازگشته و میزان قابل توجهی اشتغال جدید در این فرآیند ایجاد شود.

وی ادامه داد: بیش از ۹۰۰ میلیارد ریال طرح‌ مختلف زیرساختی از قبیل راه، آبرسانی، برق‌رسانی، گازرسانی، آسفات و روشنایی معابر و تقویت شبکه برق‌رسانی به شهرک‌های بزرگ استان مرکزی سال گذشته از سوی شرکت‌شهرک‌های صنعتی این استان اجرا شد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی گفت: ۲۴۶ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی در حالت تعطیل قرار دارند که با راه‌اندازی واحد عارضه یابی و فن‌بازار منطقه‌ای حل مشکلات این واحدها در دستور کار این شرکت قرار دارد.

سه رنگ سربلندی در چهارمین قطب صنعت کشور

یک میلیون و ۴۲۴ هزار و ۴۲۴ تن محصولات کشاورزی در استان مرکزی برداشت شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می گوید: یک میلیون و ۸۲۴ هزار و ۴۲۴ تن انواع محصولات کشاورزی پارسال در نقاط مختلف این استان برداشت شد.

«مجید آنجفی» افزود: ۴۲۱ هزار تن گندم، ۱۸۰ هزار تن جو، ۳۷ هزار تن لوبیا، ۸۲ هزار تن سیب زمینی، سه هزار و ۶۰۰ تن دانه‌های روغنی و چهار هزار و ۴۰۰ تن نخود بیشترین محصولات زراعی استان مرکزی در سال زراعی گذشته است.

وی ادامه داد: استان مرکزی سال گذشته رتبه نخست کشور با تولید ۲۶۱ میلیون قطعه شاخه گل بردیده و رتبه دوم کشور در تولید گل‌های آپارتمانی با تولید پنج میلیون و ۱۸۰ هزار قطعه و با تولید ۱۵۲ میلیون گلدان گل فصلی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: توسعه روش‌های نوینت آبیاری تحت فشار از ۶۵ هزار هکتار در سال ۹۷ به بیش از ۶۷ هزار هکتار در سال ۹۸ رسید.

آنجفی با بیان اینکه استان مرکزی در تولیدی محصولات دامی رتبه هفتم تا دهم کشور را در سال ۹۸ به خود اختصاص داد، اظهار داشت: سال گذشته ۵۵ هزار تن گوشت قرمز، ۳۴۰ هزار تن شیرخام، ۶۹ هزار تن گوشت مرغ، ۶۴ هزار تن آبزیان، ۳۶ هزار تن تخم مرغ و ۷۰۰ تن عسل در این استان تولید و روانه بازار شد.

وی گفت: سال گذشته ۲۲ فقره پروانه بهره‌برداری در استان مرکزی صادر شد که اشتغال بیش از ۲۶۳ نفر را به دنبال داشته است و تا پایان سال ۹۸ تعداد بهره‌برداران بخش کشاورزی به ۸۵ هزار ۹۲۱ بوده است.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و در این استان که به عنوان پایتخت صنعت ایران شهرت دارد، حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک ایجاد شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی