11.5 درصد برنامه طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز کردستان محقق شد


11.5 درصد برنامه طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز کردستان محقق شد

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه اجرای طرح پیشران افزایش 13 هزار تنی گوشت قرمز در این استان از سال گذشته آغاز شده است گفت: در این مدت یک هزار و 500 تن از این برنامه شامل 11.5 درصد محقق شده است.

محمد فرید سپری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در طرح پیشران افزایش تولیدگوشت قرمز مقرر شده ظرفیت تولید این محصول در هر سال از ۲۷ هزار تن فعلی به ۴۰ هزار تن برسد تا گامی در تامین ۱۳ درصدی واردات سالانه ۱۰۰ هزار تنی گوشت قرمز کشور باشد.

اضافه کرد: تحقق اهداف این طرح پیشران نیازمند سرمایه گذاری ۳۰ هزار و ۷۰۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملکی، فنی اعتباری و تسهیلات بانکی است تا در صورت تامین اعتبارات طی یک برنامه پنج ساله از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ به اتمام برسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: با اتمام این طرح علاوه بر افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز، برای هفت هزار و ۶۲۹ نفر شغل جدید ایجاد و شغل ۱۵ هزار بهره‌بردار دامی استان نیز تثبیت می‌شود.

سپری میزان درآمد حاصل از تحقق این طرح ها برای هر سال با نرخ امروز یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: در برنامه عملیاتی سال گذشته ۹ پروژه زیر بخشی برای این طرح تعریف شد و در نتیجه پیگیری‌های مختلف علی‌رغم عدم تامین ۱۰۰ درصدی اعتبارات ۶۸ درصد اهداف پروژه در سال اول و ۱۱.۵ درصد کل برنامه محقق شد.

وی گفت: طرح‌های زیر بخشی سال ۱۳۹۸ شامل بهبود مدیریت گوسفند داشتی، ترکیب ژنتیکی گوسفند پربازده، ایجاد واحدهای پرورش گوسفند و بز پرتولید وارداتی، بهسازی و نوسازی اماکن دامی، توسعه گاو دورگ سیمنتال، ایجاد واحد پرورش گاو سیمنتال، توسعه پرورش گاو اصیل هلشتاین، پرواربندی بره و پرواربندی گوساله است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در سال گذشته ۷۸ درصد برنامه تثبیت شغل هدف گذاری شده به تعداد ۲ هزار و ۴۸۲ نفر از سه هزار و ۱۷۵ نفر و ۲۰ درصد از ایجاد شغل برنامه سال اول شامل ۲۹۸ نفر از یک هزار ۵۳۳ نفر محقق شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته برای تحقق این طرح ۱۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که در نتیجه آن یک هزار۵۰۰ تن به ظرفیت تولید گوشت قرمز و پنج هزار تن به ظرفیت تولید شیر خام استان اضافه شده است.

سپری اظهار داشت: همچنین در قالب پروژه‌های سال اول در واحدهای پرورشی سه هزار و ۲۰۰ راس تلیسه دورگ سیمنتال، یک هزار و ۴۰۰ راس تلیسه اصیل هلشتاین نیز تولید شده است.

وی گفت: سال گذشته ظرفیت تولید گوشت قرمز استان از ۲۷ هزار و ۷۰۰ تن به ۲۹ هزار و ۲۰۰ تن و تولید شیر خام نیز از ۲۳۹ هزار تن به ۲۴۴ هزار تن رسیده است.

سازمان جهاد کشاورزی کردستان به منظور تحقق اهداف برنامه‌های دولت تدبیر و امید و تعادل بخشی به شاخص های حوزه کشاورزی این استان برنامه های مختلفی به عنوان طرح های پیشران که شامل توسعه اراضی آبی، باغی و افزایش ظرفیت تولید گوشت است.

طرح‌های پیشران بخش کشاورزی استان شامل تبدیل حدود ۱۰۳ هزار هکتاری اراضی دیم به آبی، توسعه ۵۰ هزار هکتاری باغات دیم و آبی و افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز است که پیش بینی می‌شود با تحقق این طرح‌ها در دوره‌های پنج و ۱۰ ساله برای ۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط