اجرای 12 طرح شاخص راهسازی لارستان شتاب می‌گیرد


اجرای 12 طرح شاخص راهسازی لارستان شتاب می‌گیرد

لارستان- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: در پی رایزنی‌هایی‌که از سوی مسوولان و مدیریت اجرایی استان فارس، فرمانداری ویژه و نماینده مردم این شهرستان در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته، روند اجرای 12 طرح شاخص و مهم حوزه راهسازی با تامین اعتبار مورد نیاز در لارستان شتاب می‌گیرد.   

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، محمدرضا باقری فرد اظهار داشت: پروژه باند دوم محور لار- بندرعباس یکی از مهمترین این طرح‌هاست که فاز نخست آن به ‌طول ۲۰ کیلومتر است و میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه ۵۳۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

وی افزود: محور لار- بندرعباس که هم اینک با ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است از محورهای مهم شریانی و ترانزیتی کشور و حلقه اتصال مرکز کشور به بنادر مهم اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و بنادر عباس، شهید رجایی، شهید باهنر و جزیره قشم محسوب می‌شود که طبق آمار بیش از ۴۵ درصد ترافیک عبوری از این محور، ترافیک سنگین به ویژه محموله‌های سوختی است و جزو چهار محور خطرناک استان فارس به شمار می‌آید.

به گفته باقری فرد، پیمانکار این پروژه، پیشتر در حوزه وزارت نفت فعالیت داشته و بتازگی به حوزه راه‌سازی ورود کرده است.

وی، همچنین با اشاره به آغاز قطعه دوم بزرگراه این محور مهم ترانزیتی در سفر ۲ هفته پیش عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس به لارستان بیان کرد: عملیات اجرایی این طرح مهم راهسازی شامل، ۲۷۵ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۷۷۰ هزار متر مکعب خاکریزی و همچنین اجرای بیش از ۸۰ دستگاه پل و ابنیه فنی خواهد بود.

وی، میزان اعتبار و قرارداد اولیه این پروژه را رقمی افزون بر ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

باقری فرد، با بیان اینکه محور لار- جهرم ۱۵۵ کیلومتر طول دارد که ۱۰۵ کیلومتر آن در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان است، گفت: تاکنون ۳۲ کیلومتر این محور ترانزیتی به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس هدف‌گذاری که استان فارس و اداره کل راه و شهرسازی لارستان با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و همچنین حوزه معاونت عمرانی استانداری فارس انجام داده، مقرر شده ۹۲ کیلومتر باقی‌مانده از این محور در سه مرحله به پیمانکار واگذار و تامین اعتبار شود که اقدامات اولیه لازم در این زمینه صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گفت: با احدث کامل باند دوم محور لار- جهرم - بندرعباس به عنوان قسمتی از جاده شریانی بین استان‌های فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی کشور به ویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل می‌کند.

باقری فرد تاکید کرد: این مسیر به دلیل کوتاه‌تر بودن طول و زمان سفر نسبت به محور شیراز- فسا - داراب- بندرعباس و همچنین مطلوبیت بیشتر به لحاظ مشخصات فنی و مهندسی، توسط رانندگان به ویژه رانندگان وسایل نقلیه سنگین مورد توجه قرار گرفت که با افزایش حجم ترافیک و وقوع تصادفات ناگوار، احداث باند دوم آن به طول ۳۸۶ کیلومتر به تدریج و از سال ۱۳۹۱ تاکنون آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان افزود: حدود ۱۰۵ کیلومتر از این محور ترانزیتی در حوزه لارستان بزرگ است و هم اکنون ۹۰ کیلومتر از آن به صورت بزرگراه در دست بهره‌برداری و ۱۱۶ کیلومتر دیگر نیز در دست اجراست..

باقری فرد بیان داشت: امیدواریم کل محور لار- جهرم ظرف چهار سال آتی به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: همچنین باند دوم محور لار- بستک به ‌طول ۱۶ کیلومتر و با اعتبار ۶۵۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال احداث است که به گفته مدیر پروژه در صورت تامین اعتبار لازم تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

باقری فرد ادامه داد: تونل باند دوم محور جهرم - لار نیز از دیگر طرح های مهم و شاخص راهسازی در لارستان است، این پروژه در مجموع به طول ۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصد و با ۲۶۷ میلیارد ریال اعتبار درحال احداث است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: گردنه هیرم واقع در محور بختیارویه -هیرم - کوره - اوز نیز از دیگر طرح‌های مهم راهسازی در این شهرستان است که هدف از این محور تبدیل راه فرعی به راه اصلی با مشارکت خیران و به طول ۴۴ کیلومتر در دست اجراست.

وی افزود: همچنین عملیات بهسازی محور ورودی خنج به طول ۱۷ کیلومتر و اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد درحال اجراست.

باقری فرد بیان کرد: قطعه سوم محور خنج - لامرد به طول ۲۴ کیلومتر حد فاصل حسین‌آباد - هنگویه، پروژه بهسازی محور باغان - کورده به طول ۸۰ کیلومتر، پروژه اصلاح گردنه محمله و با هدف اتصال به جاده اصلی به طول ۵ . ۸ کیلومتر از دیگر طرح‌های مهم راهسازی و در دست اجرا در شهرستان لارستان است.

او گفت: همچنین محور روستای ارد - مز که طرحی مشترک بین شهرستان‌های خنج و گراش است و از پروژه‌های مهم و شاخص حوزه راهسازی شهرستان لارستان محسوب می‌شود هم اینک در حال اجراست.

باقری فرد اضافه کرد: طول محور یاد شده ۱۶ کیلومتر است که از این میزان ۱۱ کیلومتر آن در حوزه شهرستان گراش و پنج کیلومتر آن در حوزه شهرستان خنج است.

وی، همچنین تونل شهدای خلیج فارس (بالنگستان) و محور بیرم- فداغ (تل‌تله)، آبکنه به طول ۸۵۳ متر با مجموع اعتبار ۴۳۸ میلیارد ریال را از دیگر پروژه های مهم و شاخص و مورد تاکید مسوولان شهرستان لارستان در حوزه راهسازی دانست.

باقری فرد ادامه داد: محور فرعی چک چک به گراش حدفاصل روستاهای کنار زیارت و چک چک به ارد به طول ۳۵ کیلومتر از دیگر طرح‌های مهم راهسازی در شهرستان لارستان برشمرد که تا کنون پنج کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده، در ۱۰ کیلومتر آن عملیات خاکی انجام شده و مابقی مسیر نیز بهسازی شده است.

برنامه‌های حوزه راه سازی شهرستان‌های خنج، گراش و اوز بر عهده اداره کل راه و شهرسازی شهرستان لارستان است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله ۳۷۸ کیلومتر جنوب شیراز قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق