زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مرز لطف‌آباد فراهم است


زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مرز لطف‌آباد فراهم است

فرماندار شهرستان درگز گفت: اگر چه تمام زیرساخت‌های لازم برای بازگشایی مرز لطف‌آباد فراهم شده است اما همچنان 30 واگن ترانزیتی در انتظار ورود به خاک ترکمنستان هستند.

علی فراهی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ترکمنستان با تمامی کشورها از جمله ایران، امکان صادرات کالاها به این کشور وجود نداشت، از آن زمان تا کنون فقط ۶ واگن از مرز لطف‌آباد شهرستان درگز به ترکمنستان ارسال شده و آن‌ها را پذیرش کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایطی که برای ترانزیت مدنظر کشور ایران و ترکمنستان بود، در همین راستا زیرساخت و داکت‎های ضدعفونی برای صادرات کالاها به ترکمنستان در مرز لطف‌آباد کاملاً آماده شده است.

فرماندار شهرستان درگز مطرح کرد: اگر چه به جز ۶ واگنی که تا کنون ارسال شده کالاهای دیگری نیز آماده صادرات هستند، اما هنوز کشور ترکمنستان آمادگی خود را برای پذیرش اعلام نکرده است، در حال حاضر حدود ۲۵ تا ۳۰ واگن ترانزیتی دیگر در انتظار ورود به خاک ترکمنستان هستند.

وی عنوان کرد: امیدواریم به‌ زودی توافق بین دو کشور ایران و ترکمنستان در سطح کلان انجام بگیرد تا بتوانیم مجدد صادرات را به‌ صورت ریلی آغاز کنیم، محموله‌های آماده صادرات بیشتر کود شیمیایی هستند.

فراهی تأثیر مرز لطف‌آباد برای استان خراسان رضوی و کشور ترکمنستان را بسیار حائز اهمیت ذکر کرد و افزود: در تقسیم‌بندی که قبلاً صورت گرفته مقرر شده مرز سرخس برای صادرات ریلی، مرز باجگیران برای عبور مسافران و توریست‌ها و تردد تریلی‌ها از مرز لطف‌آباد انجام شود.

وی گفت: اگر چه در گذشته تریلی‌ها فقط از مرز لطف‌آباد تردد داشتند، اما اکنون باید تخلیه و مجدد روی واگن بارگیری شوند که خود موجب ایجاد اشتغال‌زایی شده است.

فرماندار درگز بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا روزانه حدود ۵۰۰ تریلی از مرز لطف‌آباد ورود و خروج داشتند، با وجود اینکه مرز لطف‎آباد از چهارم اسفندماه به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده اما خوشبختانه مشکل خاصی در این مرز وجود ندارد و با اینکه هزینه‌هایی در برداشته اما تمامی زیرساخت‌های موردنیاز را برای بازگشایی هرچه زودتر مرز لطف‌آباد فراهم کرده‌ایم و از نظر امنیت هیچ‌گونه مشکلی نداریم.

فراهی اظهار کرد: با تلاش‌های صورت گرفته زیرساخت‌های خوبی در مرز لطف‌آباد فراهم شده و امکانات زیربنایی آماده است، اگرچه اشتغال‌زایی به وجود آمده در گمرک لطف‌آباد هنوز مورد رضایت نیست، اما از سویی شرایط هم به‌گونه‌ای نیست که بیشتر از این بتواند فعالیت داشته باشد.

فرماندار شهرستان درگز گفت: اگر چه فعلاً مرز زمینی بین دو کشور ایران و ترکمنستان بسته است، اما در صورت راه افتادن صادرات از طریق مرز ریلی، شرایط برای کشور ما بهتر خواهد شد و گمرک رونق دوباره‌ای خواهد گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا