پوشش گیاهی باغات پسته برای کاهش آفتاب سوختگی حفظ شود


پوشش گیاهی باغات پسته برای کاهش آفتاب سوختگی حفظ شود

کرمان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه باغات پسته هرساله با مشکل آفتاب‌سوختگی مواجهند ، گفت: حفظ پوشش گیاهی باغات در ماه‌های گرم سال موجب پایداری رطوبت بالا و انعکاس نور کمتر می‌شود که کاهش خسارت را در پی دارد.

عباس حاج عبداللهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آفتاب‌سوختگی موجب پوکی پسته و پایین بودن وزن مغز می‌شود و به باغات آسیب زیاد وارد می‌ کند و در بعضی سال‌ها تا حدود یک چهارم پسته دچار خسارت شده است.

وی تصریح کرد: مشکل آفتاب سوختگی در نهایت موجب کاهش عملکرد و تولید محصول می‌شود و هر سال با توجه به تغییرات جوی که ایجاد شده دچار آفتاب‌سوختگی‌های بیشتری در باغات می‌شویم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: آبیاری منظم و به موقع باغات، استفاده از روش‌های تغذیه‌ای مناسب و به خصوص جلوگیری از کمبود کلسیم در کاهش آفتاب‌سوختگی مؤثر بوده و انجام هرس با فرم مناسب به گونه‌ای که میوه‌ها نزدیک زمین نباشند و داخل تاج درخت باشند می‌تواند در کاهش آفتاب‌سوختگی مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه کنترل و مبارزه به موقع و درست با آفات و بیماری‌ها همچنین مبارزه با شوری روش دیگر مقابله با آفتاب‌سوختگی است افزود: در بعضی مواقع شوری موجب می‌شود بخشی از زمین به حالت سفیدی در آید و این حالت سفیدی سبب انعکاس نور خورشید شود و میوه درخت ۲ برابر نور دریافت کند که خسارت زا است.

حاج عبداللهی اظهار داشت: اصلاح بافت خاک نیزدر کاهش این عارضه اثرگذار است، هرچه بافت خاک سبک‌تر باشد آفتاب‌سوختگی بیشتر و اگر خاک بتواند آب بیشتری نگه دارد این عارضه کمتر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تاکید کرد: اگر بعضی عناصر شیمیایی مانند پتاسیم و کلسیم در اوسط خردادماه محلول‌پاشی آنها انجام شده باشد کاهش آفتاب سوختگی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر سم‌پاشی و محلول‌پاشی در ساعات گرم روز انجام شود موجب تشدید عارضه آفتاب‌سوختگی می‌شود و کشاورزان در ساعات ابتدایی و یا هنگام عصر کار سم پاشی را انجام دهند.

حاج عبداللهی بیان کرد: ایجاد سایبان در باغات یک روش نوین است که موجب پایین آمدن شدت نور و کاهش دما می‌شود و آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند.

۲۱۵ هزار هکتار باغات پسته در استان کرمان وجود دارد که سال گذشته ۱۱۵ هزار تن پسته از این باغات برداشت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی