پوشش گیاهی باغات پسته برای کاهش آفتاب سوختگی حفظ شود


پوشش گیاهی باغات پسته برای کاهش آفتاب سوختگی حفظ شود

کرمان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان با بیان اینکه باغات پسته هرساله با مشکل آفتاب‌سوختگی مواجهند ، گفت: حفظ پوشش گیاهی باغات در ماه‌های گرم سال موجب پایداری رطوبت بالا و انعکاس نور کمتر می‌شود که کاهش خسارت را در پی دارد.

عباس حاج عبداللهی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: آفتاب‌سوختگی موجب پوکی پسته و پایین بودن وزن مغز می‌شود و به باغات آسیب زیاد وارد می‌ کند و در بعضی سال‌ها تا حدود یک چهارم پسته دچار خسارت شده است.

وی تصریح کرد: مشکل آفتاب سوختگی در نهایت موجب کاهش عملکرد و تولید محصول می‌شود و هر سال با توجه به تغییرات جوی که ایجاد شده دچار آفتاب‌سوختگی‌های بیشتری در باغات می‌شویم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان اظهار داشت: آبیاری منظم و به موقع باغات، استفاده از روش‌های تغذیه‌ای مناسب و به خصوص جلوگیری از کمبود کلسیم در کاهش آفتاب‌سوختگی مؤثر بوده و انجام هرس با فرم مناسب به گونه‌ای که میوه‌ها نزدیک زمین نباشند و داخل تاج درخت باشند می‌تواند در کاهش آفتاب‌سوختگی مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه کنترل و مبارزه به موقع و درست با آفات و بیماری‌ها همچنین مبارزه با شوری روش دیگر مقابله با آفتاب‌سوختگی است افزود: در بعضی مواقع شوری موجب می‌شود بخشی از زمین به حالت سفیدی در آید و این حالت سفیدی سبب انعکاس نور خورشید شود و میوه درخت ۲ برابر نور دریافت کند که خسارت زا است.

حاج عبداللهی اظهار داشت: اصلاح بافت خاک نیزدر کاهش این عارضه اثرگذار است، هرچه بافت خاک سبک‌تر باشد آفتاب‌سوختگی بیشتر و اگر خاک بتواند آب بیشتری نگه دارد این عارضه کمتر خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان تاکید کرد: اگر بعضی عناصر شیمیایی مانند پتاسیم و کلسیم در اوسط خردادماه محلول‌پاشی آنها انجام شده باشد کاهش آفتاب سوختگی را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: اگر سم‌پاشی و محلول‌پاشی در ساعات گرم روز انجام شود موجب تشدید عارضه آفتاب‌سوختگی می‌شود و کشاورزان در ساعات ابتدایی و یا هنگام عصر کار سم پاشی را انجام دهند.

حاج عبداللهی بیان کرد: ایجاد سایبان در باغات یک روش نوین است که موجب پایین آمدن شدت نور و کاهش دما می‌شود و آفتاب‌سوختگی را کمتر می‌کند.

۲۱۵ هزار هکتار باغات پسته در استان کرمان وجود دارد که سال گذشته ۱۱۵ هزار تن پسته از این باغات برداشت شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...