چهره بی‌ماسک خراسان شمالی و اوج‌گیری دوباره کرونا


چهره بی‌ماسک خراسان شمالی و اوج‌گیری دوباره کرونا

بجنورد- ایرنا- خراسان شمالی مانند روزهای آغازین شیوع کرونا با کمبود و نبود ماسک در مراکز توزیع مواجه شده است و حال آنکه بازار ماسک و اقلام بهداشتی این استان تا هفته پیش اشباع شده بود.

چند روزی است که دوباره خبرهایی در مورد کمبود ماسک و حتی نبود آن از گوشه و کنار استان شنیده می شود و مردم نگرانند که مبادا دوباره مشکلاتی که در رابطه با تهیه اقلام بهداشتی در استان وجود داشت، دوباره تکرار شود.

شماری از شهروندان می گویند که از هفته قبل داروخانه ها و فروشگاه های اقلام بهداشتی با کاهش توزیع ماسک مواجه شده اند و این در حالی است که این روزها، با توجه به افزایش شیوع و هشدارهای مسوولان حوزه درمانی، بیش از همیشه به ماسک و محلول های ضدعفونی کننده نیاز است.

یک بانوی بجنوردی با گلایه از نبود ماسک در برخی داروخانه ها و قیمت های متفاوت آن گفت: سه شنبه هفته پیش از یکی از داروخانه های بجنورد ماسک خارجی با قیمت پنج هزار تومان خریداری کردم و با وجود این که فقط یک ساعت از خرید من گذشت دوباره که برای خرید ماسک مراجعه کردم متصدی داروخانه به من اعلام کرد نه تنها این نوع ماسک بلکه همه انواع ماسک هایش به اتمام رسیده است.

زهرا رحمانی افزود: در مسیرم به پنج داروخانه و فروشگاه اقلام بهداشتی دیگر در اطراف چهارراه شریعتی، خیابان امامی، میدان شهید و حتی فردوسی نیز سر زدم اما نتوانستم ماسکی تهیه کنم.

وی گفت: مراجعه من برای خرید ماسک در روزهای بعد هم به نتیجه نرسید و البته ماسک های فیلتردار در بازار موجود بود که به علت قیمت بالا، به درد من نمی خورد و ماسک های ارزان بین هزار تا ۲ هزار و ۵۰۰ توان و ماسک سه لایه در بازار وجود نداشت.

یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز در تماس با دفتر ایرنا از نبود ماسک گلایه کرده و این سوال را مطرح کرد که گفته می شود در خراسان شمالی روزانه بیش از ۵۰۰ هزار عدد ماسک تولید می شود|، پس این ماسک ها به کجا می رود و چه اتفاقی برای آن ها می افتد؟

وی افزود: ماسک هایی که در ایام آغاز بیماری کرونا احتکار شده بود و خبر ضبط آن ها به مردم داده می شد به کجا رفت و چرا هر بار که با اوج گیری کرونا مواجهیم با کمبود و افزایش قیمت ماسک و اقلام بهداشتی نیز مواجه می شویم.

تولید شبانه‌روزی ماسک

یکی از تولیدکنندگان ماسک در بجنورد نیز گفت: تولید ماسک در واحد تولیدی ما کاملا صنعتی و استاندارد است و به طور شبانه روزی انجام می شود.

وحید جعفری افزود: سایت فروش آنلاین ما نیز ماسک های تولیدی را به قیمت مصوب و با ارسال رایگان در اختیار مردم استان قرار می داد و سازوکار آن به گونه ای بود که هر فرد با کد ملی می توانست یک بسته ماسک خریداری کند اما این سایت از ۲ روز قبل مسدود شده است.

وی اضافه کرد: به ما گفته شده این کار برای مدیریت بازار ماسک، که این روزها با کاهش مواجه شده، صورت گرفته اما تولید ماسک همچنان ادامه دارد که تولیدات نیز به ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا تحویل داده می شود.

جعفری، تنها مشکل تولید ماسک در کارگاه خود را تامین مواد اولیه ذکر کرد و گفت: فقط برای یک ماه آینده مواد اولیه داریم و چون چرخه تحویل مواد اولیه زمان‌بر است مقرر شده این امر توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری شود.

توزیع نشدن ماسک‌های دست‌دوز

رییس اتاق اصناف خراسان شمالی از صادر نشدن مجوز برای توزیع ۱۲۰ هزار ماسک در استان خبر داد و اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا در خراسان شمالی، ظرفیت خوبی برای تولید ماسک در کارگاه‌های خصوصی استان ایجاد شده، اما صادر نشدن مجوز برای توزیع آن تاحدی سبب از دست رفتن اعتماد بخش خصوصی شده است.

مهدی امیدوار ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار ماسک توسط کارگاه‌های بخش خصوصی در استان تولید شده که کمیته توزیع ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان ‌باید نسبت به صدور مجوز برای عرضه این حجم از ماسک در خراسان شمالی اهتمام بورزد.

پایان کمبود ماسک در بازار تا ۲ روز دیگر

رییس کمیسیون اقلام بهداشتی ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونای خراسان شمالی گفت: اگر چه از ۱۰ روز پیش شاهد کاهش ماسک در خراسان شمالی هستیم اما این مشکل تا ۲ روز دیگر برطرف شده و بازار استان از ماسک اشباع می شود.

امین کلاته افزود: بروز برخی مشکلات مقطعی در مسیر تولید و کاهش تولید و عرضه ماسک در خراسان شمالی موجب شده تا اخیرا دسترسی شهروندان به این کالا با سختی هایی مواجه شود.

وی با اشاره به کاهش ظرفیت تولید یکی از کارگاه های تولید ماسک در خراسان شمالی، افزود: یکی دیگر از کارخانه ها در زمینه تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شده و دستگاه تولید ماسک کارخانه دیگری نیز دچار نقص شده است و همین عوامل موجب کاهش تولید ماسک و به تبع آن کاهش این کالا در بازار خراسان شمالی شده است.

وی اظهار داشت: از دیروز اقداماتی ضربتی برای افزایش تولید و تامین بازار ماسک آغاز شده است و تا ۲ روز آینده بازار دوباره به حالت اشباع می رسد.

رییس کمیسیون اقلام بهداشتی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در خراسان شمالی افزود: ۲۰۰ هزار عدد ماسک نیز که در کارگاه های استان تولید شده و در انبارها مانده بود، با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی ضدعفونی شده و وارد بازار استان می شود.

کلاته افزود: با توجه به دستور دیروز ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا که نباید هیچ شهروندی بدون ماسک از خانه خارج شود، برای مدیریت بازار و کاهش التهاب ماسک با قیمت ۱۱ هزار ریال برای مصرف کننده و ۱۴ هزار ریال برای دستگاه ها آماده توزیع شده است که از دیروز مقدمات توزیع ۴۰ هزار ماسک در داروخانه ها و مراکز فروش لوازم بهداشتی و فروشگاه های بزرگ فراهم شده است.

وی افزود: ماسک هایی نیز که با عنوان خارجی در داروخانه ها توزیع می شود نباید با بهایی بالاتر از ۳۵ هزار ریال فروخته شود و فروش آن با قیمت بیشتر تخلف محسوب می شود.

در عین حال با نگاهی به وضعیت کرونا در خراسان شمالی و از آنجا که این استان از مدتی پیش در وضعیت هشدار قرار گرفته است و همچنین دستور ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا مبنی بر الزامی بودن استفاده از ماسک، لازم است تامین ماسک با قوت بیشتری انجام شود.

آژیر قرمز

به گفته سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی در حال حاضر شهرستان‌های فاروج، شیروان، بجنورد و جاجرم از نظر همه گیری کرونا در وضعیت نارنجی قرار دارند که در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم این شهرها به وضعیت قرمز خواهند رسید.

دکتر سیداحمد هاشمی افزود: شهرستان‌های اسفراین، گرمه و راز و جرگلان نیز در وضعیت زرد کرونایی هستند و تنها شهرستان مانه و سملقان در وضعیت سفید قرار دارد.

وی اظهار داشت: در ۲ هفته گذشته و از ابتدای ۳۱ خردادماه، آمار مبتلایان بستری‌شده در استان به بیش از ۲ برابر رسیده و همچنین تعداد نمونه‌های مثبت کرونا نیز ۶۰ درصد افزایش داشته است.

دکتر هاشمی با ابراز نگرانی از رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان گفت: متاسفانه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌ اعتنا شده اند و برگزاری مراسم عزا و عروسی، یکی از دلایل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه شهرستان فاروج در وضعیت بحرانی کرونا قرار دارد، خاطر نشان کرد: با توجه به همسایگی فاروج با استان خراسان رضوی، تردد ساکنان این شهرستان به استان همسایه سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در فاروج شده است.

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند روز اخیر تا وضعیت هشدار کرونا نیز پیش رفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن