فضای مجازی بستری برای انتقال معنویت محافل مذهبی


فضای مجازی بستری برای انتقال معنویت محافل مذهبی

نوروزی گفت: می توان گستره زیادی از مردم را از طریق فضای مجازی که محدودیت مکانی و فردی ندارد در حال و هوای برنامه ها و مراسم مذهبی قرار داد.

«دکتر مجید رضا نوروزی» در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی برنامه های مذهبی فضای مجازی به چه نقشی می توانند در پر کردن خلأ موجود داشته باشند به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: در حال حاضر رسانه ها و فضای مجازی جزو لاینفک جامعه شده اند. امروزه از کودکان تا بزرگسالان با فضای مجازی آشنا هستند و از آن استفاده می کنند. مقام معظم رهبری فرمودند« اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است و در جای دیگر فرموده اند« اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی می شدم». با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری می توان به اهمیت فضای مجازی پی برد.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه رسالت هیئات، مراسم و محافل مذهبی بیان معارف اهل بیت (ع) است، عنوان کرد: این اطلاع رسانی می تواند از طریق فضای مجازی نیز صورت گیرد. بسیاری از مراسمات در هیئات مذهبی را می توان از طریق فضای مجازی به سمع و نظر بینندگان و شنوندگان رساند.

وی اظهار داشت: مراسم شب های قدر در ماه مبارک رمضان از کنار بقاع متبرکه و حرم امام رضا (ع) توسط رادیو و تلویزیون پخش می شود و مردم در حال و هوای آن فضای معنوی قرار می گیرند. درست است که حضور در مکان مذهبی تاثیر بیشتری دارد اما وقتی در شرایطی همچون الان هستیم، می توانیم برای انتقال حال و هوای معنوی از رسانه ها و فضای مجازی استفاده کنیم.

دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: برخی از هیئات مذهبی حتی با فاصله اجتماعی در شرایط کرونا نمی توانند مراسم و برنامه ها را برگزار کنند. بر این اساس مداح و سخنران مراسم مداحی، عزاداری و یا مولودی را برگزار می کنند و چنین مراسمی از طریق فضای مجازی پخش می شود و مردم می توانند از آن استفاده کنند. درصد کمی از مردم هستند که گوشی های هوشمند ندارند و ارتباطی با فضای مجازی ندارند اما از طرف دیگر این فضا گسترش زیادی دارد و می توان برنامه ها و مراسم های مذهبی را از طریق فضای مجازی به اطلاع گستره زیادی از مردم رساند و در اینجا دیگر محدودیت از نظر مکان و افراد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کرونا فضای مجازی را به فرصتی تبدیل کرده است، افزود: باید از این فرصت استفاده کنیم. بسیاری از ظرفیت های فضای مجازی ناشناخته بود که با شیوع کرونا شناخته شد. حضور در بقاع متبرکه و مراسم مذهبی حال و هوای خاصی دارد اما در شرایطی که کرونا وجود دارد به خاطر حفظ سلامتی از طریق رسانه ها می توان هم رعایت مسایل بهداشتی را کرد و هم از این مراسم فیض برد. شیوع کرونا باعث شد که بستر فضای مجازی به یک فرصت تبدیل شود و باید سعی کنیم که از این فرصت استفاده بهینه ای داشته باشیم.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور