نگرانی فزاینده آمریکا از هدف قرار گرفتن تاسیسات خود در عراق


نگرانی فزاینده آمریکا از هدف قرار گرفتن تاسیسات خود در عراق

اقدام آمریکا در شبیه سازی حمله به سفارت این کشور در بغداد نشان دهنده هراس فزاینده واشنگتن از هدف قرار گرفتن منافع و تاسیسات خود در عراق است.

نگرانی فزاینده آمریکا از هدف قرار گرفتن تاسیسات خود در عراق به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از الاخبار ، اقدام آمریکا در شبیه سازی حمله به سفارت این کشور در بغداد نشان دهنده نگرانی فزاینده واشنگتن از هدف قرار گرفتن منافع و تاسیسات خود در عراق است.
به نوشته روزنامه الاخبار چاپ بیروت، شرکت امنیتی که مسئولیت حفاظت از سفارت آمریکا را در بغداد بر عهده دارد، هفته گذشته با هماهنگی نیرو‌های اشغالگر و در میان سکوت رسمی عراق، سامانه پاتریوت را آزمایش کرد و هدف از این آزمایش شبیه سازی حمله موشکی و هوایی به سفارت آمریکا بود. سامانه‌ای که به تازگی فعال شده است یکی از سه سامانه‌ای است که ابتدای سال جاری و کمی بعد از حمله ایران به پایگاه عین الاسد، وارد عراق شد.
خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع در وزارت کشور عراق اعلام کرد: نیرو‌های آمریکایی در این مانور از سلاح، بمب و پهپاد‌هایی استفاده کردند که به برخی اهداف مشخص حمله کرد. به گفته وی برخی از ادوات استفاده شده در این مانور در اطراف منطقه الخضرا به زمین برخورد کرد که حالتی از رعب و وحشت در میان ساکنان اطراف منطقه ایجاد کرد.
در برابر این اقدام، حسین الکعبی، نایب رئیس مجلس عراق از دولت خواست تدابیر قاطعانه‌ای اتخاذ کند که به موجب آن‌ها توقف اقداماتی تضمین می‌شود که مردم عراق را تحریک می‌کند. وی این مانور را غیرقابل قبول و چالشی دیگر علیه عراق در کنار سایر اقدامات غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در عراق دانست.
ائتلاف الفتح (تشکل نیرو‌های حامی بسیج مردمی) اعلام کرد آزمایش‌های نظامی نقض همه عرف‌های دیپلماتیک و قوانین بین المللی است. این ائتلاف از موضع دولت عراق در برابر اقدام آمریکا که قلب بغداد را هدف قرار داد، ابراز تعجب کرد. دولت عراق تا شب گذشته هیچ موضعی درباره آنچه رخ داد اتخاذ نکرد. منابع نزدیک به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، اعلام کردند طرف آمریکایی کمی قبل از مانور به طرف عراقی خبر داده بود. این منابع همچنین اشاره کردند با توجه به توصیه‌های الکاظمی و نیز به دلیل تمایل شدید او برای حمایت از هیئت‌های خارجی و مقر‌های آنها، نیرو‌های ویژه عراقی در این مانور شرکت کردند.
در ادامه این خبر آمده است: در حالی که واشنگتن بار‌ها گفته است قصد دارد نیرو‌های نظامی مستقر در عراق را از این کشور خارج کند، مانور اخیر نشان می دهد آمریکا تمایل دارد اشغالگری خود را در عراق تمدید کند. به نقل از برخی کارمندان سفارت آمریکا هم گفته شده است خروج از عراق مجانی نیست بلکه بهای آن در مرحله اول محدود کردن سلاح در دست دولت و در درجه دوم وارد کردن نیرو‌های بسیج مردمی در نهاد‌های امنیتی-نظامی حکومت است. اما منابع نخست وزیر عراق این مسئله را رد و تاکید می‌کنند طرف آمریکایی به اجرای رأی مجلس عراق مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق پایبند است، زیرا حضور آن‌ها در این کشور دیگر فایده‌ای ندارد.
در این خبر آمده است: دیروز موشک کاتیوشا به منطقه الخضرا اصابت کرد و نیرو‌های خارجی نیز از خنثی سازی موشکی خبر دادند که اردوگاه التاجی را در شمال بغداد هدف گرفته بود. در سایه ادامه این حوادث و تکرار آن‌ها کاملا مشخص است که آمریکا از هدف قرار دادن تاسیسات و منافع خود در عراق نگرانی فزاینده‌ای دارد. گروه‌های مقاومت چاره‌ای جز سرمایه گذاری در این نگرانی ندارند تا بتوانند برای تسریع در روند خروج به طرف آمریکایی فشار آورند. در این میان مصطفی الکاظمی قرار دارد که تلاش می‌کند کنترل بازی را در دست بگیرد، بدون اینکه تا این لحظه موفقیتی به دست آورد و حادثه البوعیثه (بازداشت ۱۴ نفر از نیرو‌های منتسب به حزب الله عراق به بهانه آماده شدن برای حمله موشکی به منافع آمریکا در بغداد) نیز این مسئله را نشان داد، ‎ حادثه‌ای که روابط الکاظمی و گروه‌ها را بازترسیم خواهد کرد به خصوص گروه‌هایی که به گزینه ائتلاف الفتح در حمایت از الکاظمی چه در مرحله مامور تشکیل کابینه شدن و چه تشکیل کابینه، پایبند بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن