اجرای طرح کاهش آلایندگی برای هشت محصول کشاورزی پُرمصرف در زنجان


اجرای طرح کاهش آلایندگی برای هشت محصول کشاورزی پُرمصرف در زنجان

زنجان - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی زنجان گفت: طرح کاهش آلایندگی و ارتقای کیفیت برای هشت محصول کشاورزی پُرمصرف منتخب در این استان اجرا می‌شود.

جواد تاراسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تشکیل کمیته راهبردی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای اجرای طرح ارتقا و کاهش آلاینده محصولات منتخب خبر داد و افزود: با توجه به ابلاغ مصوبات نشست ملی روسای دبیرخانه‌های کارگروه سلامت و امنیت غذایی اصلاح و بهبود میانگین عوامل خطر زا اعم از سموم آفات نباتی، فلزات سنگین و نیترات در این تعداد از محصولات کشاورزی پرمصرف در استان انجام می‌ شود.
وی، سیب درختی، خیار بوته‌ای، خیار گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای، پیاز و سیب زمینی را از محصولاتی برشمرد که آلاینده های آنها ارزیابی می شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تفاهم‌نامه منعقد شده مابین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: به منظور سالم سازی محصولات کشاورزی کمیته فنی تهدید کننده‌های محیطی سلامت با موضوع مدیریت آلایندگی آب و آبیاری محصولات، مدیریت مصرف سموم آفت کش‌ها و کودهای شیمیایی در استان آغاز به کار کرد.
تاراسی خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان ارائه دهنده برنامه عملیاتی و سازمان غذا و دارو به عنوان نقطه کانونی برنامه هستند.
وی ادامه داد: بازرسی مستمر، نمونه برداری و انجام آزمایش ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت به منظور کنترل باقیمانده‌های سموم آفت کش، نیترات، فلزات سنگین، سرب، کادمیوم و آرسنیک و با توجه به دوره‌های زمانی مشخص انجام می‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: طی سال‌های گذشته نیز با توجه به اجرای برنامه‌های ترویجی و عملیاتی، محصولات کشاورزی استان از سطح کیفیت بالایی برخوردار بود.
به گفته تاراسی، همواره استاندارد سازی میزان توزیع کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی برای تولید محصول سالم و حفظ محیط زیست، عدم آلودگی آب و خاک، مدیریت و بررسی میزان آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی و حفظ سلامت خاک با جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی رویکرد مدیریتی این سازمان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا