صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد مترمکعبی آب در فارس با اجرای طرح‌های آبیاری نوین


صرفه‌جویی بیش از یک میلیارد مترمکعبی آب در فارس با اجرای طرح‌های آبیاری نوین

شیراز-ایرنا- گسترش طرح‌های آبیاری نوین در استان فارس همواره یکی از دغدغه‌های مسوولان ارشد استان بوده که خروجی تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه باعث شده تا در 40 سال گذشته یک میلیارد و 204 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شود.

استان فارس همواره به عنوان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود که در تولید بسیاری از محصولات رتبه‌ اول تا سوم را به خود اختصاص داده و سهم زیادی در امنیت غذایی مردم دارد.
خشکسالی پی در پی در ۲ دهه گذشته و لزوم حرکت علمی در حوزه کشاورزی باعث شد تا این استان، مسیر نوینی برای فعالیت در حوزه کشاورزی در پیش بگیرد تا امر و معاش مردم با خشکسالی متوقف نشود.
به طور طبیعی تغییر الگوی کشت و حرکت به سمت فراگیر شدن سیستم‌های آبیاری نوین گامی مهم برای فعالیت در حوزه کشاورزی در شرایط خشکسالی بود.
عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس بارها در جلسات اقتصاد مقاومتی و شورای کشاورزی استان با تاکید بر لزوم توجه به مقوله آبیاری نوین، از فعالیت‌های خوب صورت گرفته در این زمینه در دولت تدبیر و امید سخن گفته است.
تاکید استاندار فارس همواره بر این موضوع بوده که این استان باید به سمت کشاورزی دانش بنیان سوق داده شود تا در مقابل بحران های طبیعی و آفات مقاوم باشد.
سیستم‌های آبیاری نوین شامل آبیاری بارانی و قطره‌ای است که از جمله مزایای استفاده از این سیستم‌ها می‌توان به افزایش راندمان آبیاری به میزان ۷۰ درصد در روش بارانی و به میزان ۹۰ درصد در روش قطره‌ای و تقلیل میزان آب مصرفی در مقایسه با آبیاری سطحی، عدم تشکیل رواناب سطحی و جلوگیری از فرسایش خاک، تنظیم میزان آب مورد نیاز برای انواع خاک ها و کشت ها در فصول مختلف زراعی و تهویه مناسب خاک و یکنواختی پخش آب در سطح مزرعه و عدم نیاز به زهکشی مزرعه اشاره کرد.
افزایش محصول در واحد سطح در مقایسه با آبیاری سنتی، عدم نیاز به تسطیح اراضی در این روش، جلوگیری از سله بستن و پوکی خاک، عدم نیاز به ایجاد نهرهای خاکی درون مزرعه و نهرهای زهکشی و استفاده بهینه از کل زمین مزروعی، قابل استفاده برای تمام گیاهان و امکان انجام آبیاری همراه با کودپاشی و سمپاشی و پخش یکنواخت آنها از دیگر مزایای آبیاری نوین است.
همچنین آبیاری نوین مزایایی از جمله وارد نشدن بذر علفهای هرز به مزرعه به دلیل انتقال آب از طریق لوله ها، سهولت در انجام عملیات زراعی، به حداقل رسیدن تبخیر سطحی در آبیاری قطره ای، جلوگیری از خارج شدن آب از محوطه ریشه، عدم امکان رویش بذر علفهای هرز به دلیل مرطوب شدن فقط بخشی از سطح خاک اطراف ریشه گیاه اصلی، افزایش کیفی و کمی محصول و عدم نیاز به نیروی کارگر زیاد بدلیل ثابت بودن اجزای سیستم دارد.

گام‌های دولت تدبیر و امید در فارس در حوزه آبیاری نوین
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: وسعت اراضی مستعد کشاورزی استان فارس یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و بیش از یک میلیون هکتار نیز اراضی دیم و کشت آبی در استان داریم.
محمدمهدی قاسمی افزود: تا کنون بیش از ۳۰۱ هزار هکتار از اراضی کشت آبی استان تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین آمده‌اند که از این میزان حدود ۱۰۰ هزار هکتار از راضی با اعتبار ۶۸۸ میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در دولت تدبیر و امید تحت پوشش سیستم‌های آبیاری نوین قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در فارس ۳۱ میلیون و ۶۰۰ مترمکعب آب صرفه جویی شد، در مجموع از ابتدای دولت تدبیر و امید تا کنون با اجرای طرح‌های آبیاری نوین در استان فارس ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در طول ۴۰ سال گذشته نیز با اجرای این طرح‌ها یک میلیارد و ۲۰۴ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.
قاسمی افزود: با توجه به اینکه استان فارس در اقلیم خشک و کم آب واقع شده است باید منابع آب موجود را به طور صحیح مدیریت کنیم تا توان مقابله با پدیده خشکسالی و پیامدهای آن را داشته باشیم.
وی ادامه داد: اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار یکی از موارد مدیریت منابع آب کشاورزی است که در کاهش اثرات خشکسالی بسیار موثر بوده و سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای استفاده بهینه از آب های موجود، تجهیز مزارع و باغات استان به سیستم های آبیاری تحت فشار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: باید به جایی برسیم که هیچ مزرعه ای در استان بدون سیستم آبیاری نوین نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس