چگونه از زعفران ارزآوری داشته باشیم؟


چگونه از زعفران ارزآوری داشته باشیم؟

رئیس شورای ملی زعفران گفت: با تعیین قیمت منصفانه زعفران در بازار جهانی به دور از رقابت‌های منفی و مخرب، ارز حاصل به چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت.

محسن احتشام در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شورای ملی زعفران تشکلی ملی است که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سطح ملی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی زعفران در این حوزه در سطح ملی عضو شورای ملی زعفران هستند، افزود: از وظایف مهم این شورا، سازماندهی، ساماندهی و مدیریت فعالیت‌ها از تولید تا صادرات است.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه شورای ملی زعفران از 8 سال گذشته اقدام به اجرای طرح ملی ارتقای سطح زعفران برای ارتقای کیفیت این محصول کرده است، بیان کرد: یکی دیگر اقدامات تلاش برای ثبت جهانی برند زعفران ایران است که به زودی انجام خواهد شد.

احتشام ادامه داد: در این راستا در سال گذشته شورای مالی زعفران طرح جامع تولید و جهش در صادرات زعفران ایران را تحت عنوان فرآیند برنامه ریزی استراتژیک صادرات زعفران ایران به متولیان امر تقدیم کرده و و وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت این طرح را به هیئت دولت فرستادند تا تصویب شود و اختیاراتی برای مدیریت شایسته فرآیند صادرات زعفران فراهم شود.

وی افزود: باید شرایطی را فراهم آوریم که تعادل در مصرف و تولید زعفران به گونه‌ای ایجاد شود که به تناسب افزایش سطح تولید، افزایش عرضه به بازار نیز صورت گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: قطعا در این راستا نیاز به هم افزایی و کمک اتحادیه صادرکنندگان زعفران، اتحادیه گیاهان دارویی، انجمن تولیدکنندگان کشاورزی و سازمان تعاون روستایی وجود دارد.

احتشام با بیان اینکه انحصار تولید زعفران در اختیار ایران بوده و ما باید تعیین کننده قیمت در بازار باشیم، تصریح کرد: شورای ملی زعفران تلاش دارد با برندسازی و حضور در بازار جهانی و مدیریت بازار صادرات زعفران به سمتی حرکت کند که قیمت زعفران به نفع کشاورزان منصفانه تعیین شود.

وی ادامه داد: در نظر داریم از تولید تا بسته بندی از حقوق مصرف کننده هم در داخل و هم در خارج دفاع کنیم تا مصرف کننده نیز کالای با کیفیت دریافت کند.

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: لازم است بخشی از اختیارات سازمان صنعت، معدن و تجارت به شورای ملی زعفران تفویص شود که این موضوع در جلسه گفت و گوی بخش خصوصی و دولت در خراسان رضوی و خراسان جنوبی مصوب شد.

احتشام با تاکید بر رفع مشکلات تولید کنندگان از بخش دولتی، تصریح کرد: یکی از این خواسته‌ها پیگیری رفع مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات زعفران در راستای کاهش پدیده قاچاق و صادرکنندگان یک بار مصرف است.

وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که زعفران فاقد برند و علامت جمعی قابل صادرات نباشد، افزود: برای جلوگیری از رقابت‌های منفی و مخرب، کارت اهلیت برای صادرکنندگان صادر می‌شود که صادرکنندگان با داشتن این کارت متعهد به خط مشی‌های بازاریابی و برندسازی تعیین شده از سوی شورای ملی زعفران خواهند بود.

رئیس شورای ملی زعفران بیان کرد: برای برندسازی نیاز به بودجه داریم که در این راستا تقاضا کرده‌ایم نیم درصد از ارزش زعفران صادر شده از صادرکنندگان اخذ و به صندوق شورا واریز شود و منابع با کمیته‌ای متشکل از سازمان صمت، جهاد کشاورزی، شورای ملی زعفران و سازمان توسعه تجارت در راستای بهبود کیفیت، تولید و تحقیقات، بازاریابی، بازارسازی، برندسازی و جایگاه یابی برند در سطح بازار استفاده شود.

احتشام ادامه داد: لازم است قیمت پایه زعفران در خراسان تعیین شود و در خصوص تمامی امور مربوط به تولید تا صادرات اختیاراتی به شورای ملی زعفران داده شود.

وی بیان کرد: با تعیین قیمت منصفانه زعفران در بازار جهانی به دور از رقابت‌های منفی و مخرب، ارز حاصل به چرخه اقتصادی کشور بازخواهد گشت.

رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: باید به نحوی مدیریت کنیم که بازار زعفران از ثبات قیمت برخوردار باشد تا هم حقوق کشاورزان و هم حقوق مصرف کنندگان رعایت شود.

احتشام با گلایه از خام فروشی زعفران، یادآور شد: در راستای مولفه‌های اقتصاد مقاومتی باید برای زعفران زنجیره ارزش تولید کنیم تا این محصول با فرآورده‌های مختلف و بسته بندی‌های مختلف صادر شده و منافعی نصیب کشور شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...