نگهداری حیوان خانگی، فاکتور زندگی لاکچری


نگهداری حیوان خانگی، فاکتور زندگی لاکچری

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور شهرکرد گفت: امروزه نگهداری حیوانات خانگی یکی از فاکتورهای زندگی لاکچری است، انسان‌ها سعی می‌کنند تنهایی خود را از راه‌های مختلف از جمله نگهداری حیوانات خانگی پر کنند.

محمدیاسین سیفی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نگه‌داری حیوانات خانگی باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد: محققان سراسر دنیا و ایران در پژوهش‌های مختلف آثار روانی مثبت و منفی نگهداری حیوانات خانگی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده‌اند.

روانشناس بالینی با تأکید بر اینکه نگهداری حیوانات خانگی لزوما یک پدیده منفی و مشکل‎‌ساز نیست، گفت: این مسئله نیز می‌تواند کارکردهای مثبتی نیز داشته باشد و کودکان را مسئولیت‌پذیر بار بیاورد.

وی ادامه داد: گاهی تفهمیم و تبیین برخی از مسائل به کودکان از جمله مقوله مرگ و تربیت جنسی توسط والدین بسیار مشکل است، مثلا کودکان در زمان مرگ حیوان خانگی با مقوله مرگ عزیران آشنا می‌شوند و می‌فهمند هر موجود زنده‌ای آغاز و پایانی دارد و یا بحث جفت‌گیری در حیوانات می‌تواند به نوعی این مسائل را به طور غیرمستقیم به کودک تفهیم کند.

علت جایگزین کردن حیوان خانگی به جای همسر، دوست و فرزند

سیفی در ادامه با بیان اینکه جایگزین کردن حیوان خانگی به جای همسر، دوست و فرزند که باید در زندگی فرد باشد بسیار آسیب‌زا است، عنوان کرد: معمولا ضعف در مهارت ارتباطی، ضعف در ارتباط اجتماعی، نداشتن سازش‌پذیری اجتماعی و نبود بلوغ اجتماعی موجب می‌شود فرد حیوان خانگی را جایگزین اشخاص تأثیرگذار در زندگی خود کند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه پیام نور شهرکرد افزود: گاها مشاهده می‌شود فرد حیوان خانگی را به عنوان همسر، همدم و یا فرزند خود می‌پذیرد و برای این حیوان جشن تولد برگزار می‌کند، این مسائل قطعا می‌تواند تبعات منفی بسیاری را در جامعه به همراه داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: معمولا افرادی که ضعف روانشناختی و مهارت ارتباطی داشته یا تجربه ناموفقی در ارتباط با افراد جامعه دارند، عنوان می‌کنند که حیوانات مانند انسان‌ها نمی‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند، در صورتی که این افراد باید تجربه‌های جدیدی را در جامعه کسب کنند و سپس واکاوی کنند که آیا آن‌ها در ارتباط‌ گیری ناموفق هستند یا انتخاب نادرستی در دوست یا همسر داشته‌اند.

سیفی در خصوص افزایش نگهداری حیوانات خانگی در بین برخی از اقشار مرفه جامعه، یادآور شد: در یک دهه گذشته با افزایش آمار نگهداری حیوانات خانگی در کشور مواجه بودیم، نگهداری حیوان خانگی نیز مانند تغییر مبلمان، نحوه آرایش و لباس پوشیدن امروز نیز تابع مد شده است.

روانشناس بالینی بیان کرد: امروزه نگهداری حیوانات خانگی یکی از فاکتورهای زندگی لاکچری است، متأسفانه جامعه ما در حال حرکت به سمت انزواجویی و فردیت است، انسان‌ها سعی می‌کنند تنهایی خود را از راه‌های مختلف از جمله نگهداری حیوانات خانگی پر کنند.

وی در پایان در خصوص مباحث بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی، توضیح داد: این مقوله نیز باید به صورت جداگانه بررسی شود، ما در دین اسلام مباحث شرعی در خصوص نگهداری سگ و گربه نیز داریم، معمولا افرادی که به موازین شرعی معتقد هستند به این نکات نیز توجه می‌کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا