تلاش مجموعه‌دار روس برای حفظ نمادهای نژادپرستی آمریکا


تلاش مجموعه‌دار روس برای حفظ نمادهای نژادپرستی آمریکا

تهران- ایرنا- یک مجموعه‌دار روس با هدف حفظ نمادهای نژادپرستی در آمریکا، پیشنهاد خرید دو مجسمه که هدف انتقاد معترضان قرار گرفته‌اند را مطرح کرد.

اوایل خرداد ماه ویدئویی جنجالی از لحظه جان باختن جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست ماموران پلیس آمریکا منتشر شد. در این ویدئو به خوبی دیده می‌شود که یکی از ماموران پلیس چگونه بی‌اعتنا به تقلای فلوید زانوی خود را روی گردن وی فشار داده و جان او را می‌گیرد. این ویدئو خشم مردم جهان را برانگیخت و به اعتراضات خیابانی علیه نژادپرستی نهادینه شده منجر شد. معترضان در آمریکا و اروپا در بخشی از حرکت اعتراضی خود در حرکتی نمادین مجسمه نمادهای نژادپرستی را به زیر کشیدند.

حال به گزارش روزنامه هنر، آندری فیلاتف (Andrei Filatov) تاجر و مجموعه‌دار روس پیشنهاد خرید مجسمه تئودور روزولت رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا که در نیویورک قرار داشت و مجسمه الکساندر بارانوف بازرگان روس در آلاسکا را به آمریکا داده است.

بنیاد آرت روس (Art Russe) فیلاتف در لندن بیانیه‌ای را منتشر کرد مبنی بر آن که این بنیاد برای حفظ مجسمه یادبود این دو چهره تاریخی که نقش مهمی در پیشبرد منافع کشور روسیه داشتند، قصد خرید آنها را از مقامات نیویورک و آلاسکا دارد.

بارانوف در اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزده میلادی یعنی زمانی که آلاسکا مستعمره روسیه بود، بر این منطقه حکمرانی می‌کرد. مخالفان نژادپرستی در ایالت آلاسکا معتقدند مجسمه این بازرگان روس به دلیل قتل عام سرخ‌پوستان بومی آمریکا، باید به مکان کم اهمیت‌تری منتقل شود.

تلاش مجموعه‌دار روس برای حفظ نمادهای نژادپرستی آمریکا مجسمه بارانوف، آلاسکا

موزه تاریخ طبیعی آمریکا نیز اخیرا به پشتیبانی شهردار نیویورک با برچیده شدن مجسمه روزولت از درب ورودی این موزه موافقت کرد. این مجسمه که در آن یک مرد آفریقایی و یک سرخ‌پوست زیرپای رئیس جمهوری اسبق آمریکا ایستاده‌اند، در سالهای اخیر بارها توسط مخالفان نژادپرستی مخدوش شده است.

تلاش مجموعه‌دار روس برای حفظ نمادهای نژادپرستی آمریکا مجسمه روزولت، درب ورودی موزه تاریخ طبیعی آمریکا

فیلاتف در توجیه تلاش خود برای حفظ این دو نماد نژادپرستی به نقش بارانوف در برقراری روابط تجاری میان چین و روسیه و میانجی‌گری روزولت در انعقاد معاهده پورتسموث که به جنگ خونبار روسیه و ژاپن پایان داد، اشاره می‌کند.

مجله فوربس آمار دارایی‌های این تاجر روس را در حدود ۷۵۰ میلیون دلار تخمین می‌زند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید