مروری بر کتاب «درمان چندفرهنگی»


مروری بر کتاب «درمان چندفرهنگی»

اراک - ایرنا - «درمان چندفرهنگی» عنوان کتابی است که به قلم «زهرا کمندلو» به رشته تحریر درآمده و مجموعه‌ای از نظریات و راهکارهای متفاوت و موثر را برای حل چالش‌های فرهنگی ارایه کرده است.

این کتاب ۱۴۴ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر «نگارکمال» در بهار سال ۹۸ به چاپ رسیده و با قیمت هرجلد ۱۸ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مطالب این کتاب در فصل‌های شرح کوتاه از پیشگامان چندفرهنگی،سئوال‌های اساسی، نظریه فرآیندهای درمان، محتوای چند فرهنگی، رابطه درمانی، نظریه آسیب‌شناسی روانی، دیدگاه فرهنگی نظریه‌ها، راهبردها و دیدگاه‌ها از منظر فرهنگ ایرانی و اسلامی، چند فرهنگی در خانواده ایرانی و چندفرهنگ گرایی در مدرسه ارایه شده است.

فصل اول کتاب شمایی کلی از مباحث مطرح شده در حوزه پیشگامان چند فرهنگی است و در فصل دوم نیز نویسنده زمینه‌های فرهنگی مراجع و درمانگران، جریانات اخیر، تعدیل فرهنگی در خدمت روان‌درمانگری، موضوع جنسیت در روان‌درمانگری و ماهیت انسان و شخصیت را کاویده است.

فصل سوم کتاب نیز بر اهمیت بالابردن آگاهی، تخلیه روانی و انتخاب در فرایند درمان چند فرهنگی تاکید دارد و فصل چهارم نیز پیرامون تعارض‌های درون فردی، اضطراب و دفاع‌ها، عزت نفس، تعارض‌های میان فردی ، صمیمیت و امیال جنسی، ارتباط، خصومت ، تعارض بین فرد و جامعه ، سازگاری در برابر فراروندگی و کنترل تکانه بحث و نظر داشته است.

محتوای گام ششم کتاب بر محور آسیب شناسی روانی است و گام هفتم کوشیده تا انواع نظریه‌ها از جمله دیدگاه فرهنگی فروید، درمان گشتالتی، درمان مواجه‌سازی، درمان‌های سیستمی و یک‌پارچه‌نگر التقاطی و امیت آنان را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.

مطابقت و عدم مطابقت فرهنگی روان پویشی، تحلیل رفتار متقابل، مطابقت فرهنگی معنادرمان‌نگری، روان درمانی هستی‌نگر یا وجودی و عدم مطابقت فرهنگی واقعیت درمانگری محتوای مطالب فصل هشتم کتاب است و نویسنده در فصل نهم نیز در خصوص ویژگی‌های خانواده بافرهنگ غربی، خانواده‌های سنتی، دوفرهنگی در خانواده، فرهنگ قبیله‌ای ، فرهنگ مهاجر ، اصول جامعه چند فرهنگی و نظریه‌های کاربردی در مان مطالبی را ارایه کرده وفصل دهم نیز در خصوص اهمیت مشاوران مدرسه در درمان چندفرهنگی و کار با خانواده و جوامع متنوع است .

در مقدمه این کتاب آمده است: فرهنگ تعیین کننده عمده شخصیت است و هر فرهنگی رویدادها، انتظارات و مجرای خود را دارد و گونه‌های هنجار و ناهنجار بر مبنای ساختار فرهنگی آن تعریف می‌شود.

در عصر حاضر تغییر جمعیت شناختی از نیاز به آگاهی فرهنگی در تمام فعالیت‌ها مانند روان درمانی در روابط میان فردی ریشه دارد و بخشی از فرآیند مشاور کارآمد شدن در یادگیری این مفاهیم و تشخیص تنوع مسایل است تا بتواند مداخلات لازم را موثر انجام دهد.

در روان درمانی با درمان‌جویانی که از لحاظ فرهنگی متنوع هستند مواجه‌ایم و باید رابطه درمانی با نیازهای فردی و ترجیحات فرهنگی هر درمان‌جو سازگار باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس