دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس


دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

سیاست های اروپا و آمریکا برای ترساندن کشورهای ضعیف از همسایگان باعث شده تا هر روزه شاهد ثبت معامله های بسیار بزرگ تسلیحاتی باشیم که سود این قراردادها همواره به جیب کمپانی‌های غربی می رود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در سالهای اخیر کشورهای زیادی برنامه های خود برای مدرن سازی نیروهای نظامی را آغاز کرده‌اند، در این میان دولت‌هایی هستند که در سالهای اخیر برنامه سنگینی را برای مسلح‌سازی ارتش های خود به اجرا در آورده‌اند اما نکته مهم در این خصوص آن است که کشورهای معدود سازنده سیستم‌های اصلی سلاح بویژه آمریکا و در وهله بعد، فرانسه و انگلیس در حال سود بردن از این شرایط بوده و حجم زیادی از سلاح ها را به کشورهای مختلف جهان فروخته اند و گزارش ها و تحلیل ها نشان دهنده این مسئله است که این فروش‌ها با ارقام نجومی همچنان ادامه خواهد داشت.

در این مطلب با برنامه‌های مدرن‌سازی ارتش‌هایی چون استرالیا، لهستان، قطر و سنگاپور آشنا می‌شویم که سود کمپانی‌های نظامی غربی بویژه آمریکایی در آن کاملا ملموس بوده و به نوعی با بزرگنمایی یا ایجاد دشمن و تهدید خارجی، کشورهای هدف را به سمت هزینه های میلیارد دلاری سوق می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

لشکرکشی آشکار امارات به آفریقا با کمک مزدوران و تروریست‌های اجاره‌ای/ ردپای «فتنه های قاره سیاه» از سومالی تا اریتره +تصاویر ماهواره‌ای

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

قطر؛ مبارزه برای بقاء

کشور کوچک قطر که در خلیج فارس بین بحرین، امارات و عربستان سعودی قرار گرفته و از سال ۲۰۱۷ میلادی تحت تحریم و محاصره کشورهای همسایه عربی خود قرار گرفته است. این کشور کوچک که تا پیش از این ماجراها و ترسی که از حمله همسایگان عرب در دل آنها انداخت نیروهای مسلح کوچکی داشت در سال‌های اخیر برنامه‌ای بسیار سنگین برای افزایش توان رزمی خود را آغاز کرده و به سمت افزایش سنگین توان رزمی رفته است.

این کشور در بخش هوایی یک سری سفارش بسیار سنگین را به آمریکا و اروپا داده که ۳۶ فروند جنگنده رافال، ۳۶ فروند جنگنده اف ۱۵ و ۲۴ فروند جنگنده یوروفایتر تایفون سفارش‌های قطری‌ها در بخش جنگنده است. این کشور تعدادی میراژ ۲۰۰۰ دارد که کم کم با وارد به خدمت شدن این جنگنده‌های جدید از خدمت خارج می‌شود. قرارداد جنگنده‌های اف ۱۵ در حدود ۱۲ میلیارد دلار، قرارداد جنگنده‌های تایفون حدود ۸ میلیارد دلار و قرارداد رافال‌ها بیش از ۸ میلیارد دلار است. این کشور همچنین دو فروند پرنده سوخت‌رسان بر پایه ایرباس ۳۳۰ را نیز سفارش داده است. اولین رافال‌های قطری به این کشور تحویل شده و در حال حاضر وارد سازمان رزم نیروی هوایی این کشور شده است ...

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

بازدید امیر قطر از جنگنده رافال تازه وارد شده به قطر

در بخش بالگردی قطری‌ها قراردادی سنگین به ارزش حدود ۳.۵ میلیارد دلار برای خرید ۲۸ فروند بالگرد چند منظوره NH۹۰ و ۱۶ فروند بالگرد سبک اچ ۱۲۵ برای آموزش با کنسرسیوم Airbus Helicopters بسته‌اند. بالگردهای ان اچ ۹۰ جهت نیروی زمینی و دریایی قطر و بالگرد سبک اچ ۱۲۵ نیز برای آموزش خلبانی استفاده خواهد شد. قطری ها اخیراً اولین سری از بالگردهای آپاچی خود را نیز تحویل گرفتند. این کشور از سال ۲۰۱۴ در حدود ۲۴ فروند از این بالگرد را به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار با پشتیبانی و خدمات پس از فروش به آمریکا سفارش داد. آپاچی های قطری علاوه بر موشک های هلفایر به موشک های انگلیسی بریمستون نیز مجهز شده اند که قطر تهاجمی بسیار بالاتری را نیز به آنها اعطاء می کند.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

بالگرد آپاچی ارتش قطر

در بخش دریایی قطری ها سفارش های سنگینی را به ایتالیا داده اند. یک کشتی سنگین تهاجم آبی خاکی به وزن ۸۸۰۰ تن، ۴ ناوچه کلاس دوحه به وزن حدودی ۳۲۵۰ تن با قابلیت حمل موشک های پدافند هوایی آستر ۳۰ و ۲ قایق گشتی با توانایی حمل موشک های سطح به هوای میکا و موشک های اگزوست ضد شناور عمده خریدهای دریایی قطر را تشکیل می دهند. اولین ناو قطری ها اخیرا به آب افتاده و می توان آن را یکی از مسلح ترین شناورها در منطقه خلیج فارس نام نهاد.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

تصویری از اولین ناو کلاس دوحه در حال ساخت در ایتالیا

در بخش زمینی این کشور کوچک پیش از شروع تحریم ها خریدهایی مثل تانک های آلمانی لئوپارد، موشک های ضد زره آمریکایی جاولین و هم چنین راکت اندازهای هیمارس ساخت آمریکا را خریداری کرده بود. بعد از بروز تحریم ها قطر یک سفارش سنگین برای نفربرهای سری VBCI به فرانسه داد که شامل ۴۹۰ دستگاه از این زره پوش ها بوده و حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نیز ارزش قرارداد است. در دوره محاصره کشور قطر توسط برخی از همسایگان، ترکیه با سوء استفاده از این شرایط، حضور چشم گیری در این کشور پیدا کرد. در این مدت ترکیه علاوه بر حضور اقتصادی پر رنگ، توانست یک پایگاه نظامی در این کشور کوچک تاسیس کرده و البته حجم زیادی از محصولات دفاعی ترکیه از جمله خودروهای زرهی ساخت این کشور به قطر صادر شد. حتی اخیراً برخی از مقامات ترکیه اعلام کردند که با قطری ها برای فروش تانک ترکیه ای آلتای به توافق رسیدند.

ارتش قطر همچنین به موشک های بالستیک تاکتیکی SY۴۰۰ با برد ۴۰۰ کیلومتر مجهز شده است. این موشک ها ساخت کشور چین است و البته اطلاعات دقیقی از تعداد موشک های تحویلی به قطر یا ارزش قرارداد موجود نیست.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

موشک SY۴۰۰ در رژه ارتش قطر

لهستان؛ پنچه در پنجه با خرس روسی

لهستان را باید کشوری با سابقه تاریخی طولانی نظامی و البته پر از فاجعه های دفاعی دانست. قیچی شدن ارتش این کشور توسط آلمان نازی و شوروی سابق در آغاز جنگ جهانی دوم از جمله خاطرات بدی است که همچنان تا به امروز با لهستانی ها باقی مانده است. با فروپاشی پیمان ورشو و پایان جنگ سرد، لهستان از جمله اولین کشورهای شرق اروپا بود که به پیمان ناتو پیوست. بعد از بروز درگیری ها در شرق اوکراین در حقیقت لهستان به عنوان خط مرزی ناتو با این کشور به حساب آمد. با وجود پیش بینی ها درباره آینده نامشخص اوکراین، لهستانی ها برای احتمال همسایه شدن با روسها آماده شدند. مدرن سازی سنگینی از چند سال پیش در این کشور آغاز شد که می توان یکی از نقاط مهم آن را توان ضد زره گفت.

لهستانی ها حجم زیادی از موشک های ضد زره اسپایک را خریداری کرده و دقیقاً به دنبال مقابله با نقطه قوت ارتش روسیه یعنی سیل بی پایان تانک ها و زره پوش های رفتند. در بخش ضد زره لهستانی اخیرا قرارداد جدیدی با آمریکا امضاء کرده و ۱۸۰ تیر موشک جاولین و ۷۹ سامانه کنترلی مربوط به این موشک انداز را به بهای کلی ۱۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

موشک ضد زره جاولین

در عین حال صنایع دفاعی این کشور در حال کار با کنسرسیوم مشترک اروپایی MBDA برای توسعه یک حامل زمینی مجهز به موشک های ضد زره بریمستون است. بحث بسیار مهمی که در اواخر سال جاری طرح شده است اما علاقه لهستان به خرید تانک بلک پانتر کا ۲ از کره جنوبی است. بر اساس اخبار رسیده لهستانی ها به دنبال خرید ۸۰۰ دستگاه تانک K۲ ساخت کره جنوبی هستند و این قرارداد می تواند ارزشی در حدود ۹ میلیارد دلار داشته باشد. این قرارداد هنوز تایید نشده است اما در صورت وقوع یکی از بزرگترین خرید های زرهی جهان در چند سال اخیر محسوب می شود.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

نمایی از طرح حامل زمینی موشک بریمستون

اما اخیراً لهستانی ها یک برنامه سنگین مدرن سازی نظامی به ارزش ۴۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را تعریف کردند که تا سال ۲۰۲۶ میلادی ادامه پیدا می کند. این برنامه سنگین در تمامی بخش های نظامی این کشور اثر گذار خواهد بود. در ادامه به این برنامه و سرفصل های آن اشاره می کنیم. عمده سامانه های مورد نظر برای خرید یا تولید در لهستان هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است. بر اساس اطلاعات موجود ظاهراً افزایش سامانه های پاتریوت، خرید جنگنده اف ۳۵، و همکاری با کشور نروژ در بخش زیر سطحی از جمله موارد مربوط به این طرح های آینده لهستان است.

تهیه سامانه دفاع موشکی کوتاه برد برای مقابله با پرنده های بدون سرنشین و موشک های کروز، سامانه دفاع هوایی و موشکی میان برد، خرید ۳۲ فروند جنگنده پنهان کار نسل پنجم، تهیه سامانه کامل دفاع سایبری، خرید سیستم بدون سرنشین کوچک مخصوص استفاده در محیط های جنگ شهری، خرید یک کلاس از زیردریایی های تهاجمی دیزل الکترونیک، خرید شناورهای دفاع ساحلی، خرید سامانه توپخانه ۱۵۵ میلی متری، خرید سامانه راکت انداز با برد نهایی ۳۰۰ کیلومتر، خرید یک مدل جدید از بالگردهای تهاجمی، نسل جدید موشک های ضد زره سبک وزن و در نهایت تهیه یک خودروی جنگی پیاده نظام جدید.

در بخش جنگنده های پنهان کار باید گفت که چند ماه پیش لهستان قراردادی به ارزش ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار با آمریکا برای خرید ۳۲ فروند جنگنده اف ۳۵ به امضاء رساند. در بخش راکت انداز برای نیروی زمینی لهستان این کشور به دنبال یک مدل از موشک انداز آمریکایی هیمارس است که بر روی یک شاسی بومی سوار خواهد شد.

استرالیا و سنگاپور؛ تلاش امریکا برای مقابله با اژدهای زرد

در منطقه جنوب شرق آسیا تقریباً تمامی کشورهایی که به نوعی با چین نزدیک نیستند برنامه های مختلفی را برای مقابله با توان نظامی اژدهای شرق آماده کردند. توسعه بسیار گسترده توان رزمی ارتش چین در سالهای اخیر در کنار اقتصاد بسیار پر رونق این کشور که پشتیبان ماشین جنگی آن است باعث شده کشورهای این منطقه از ژاپن و کره جنوبی گرفته تا ویتنام و سنگاپور و حتی استرالیا طرح های مدون و سنگینی را برای مقابله با چین آماده کنند.

در استرالیا یک سری از طرح های گسترده در نیروهای سه گانه این کشور اجرا شده و یا در حال اجرا است که با عبارت های LAND، SEA و AIR شناخته شده که واژه ها به معنای زمین، دریا و هوا است. در هر طرح یک عدد در مقابل این عبارت ها قرار می گیرد. اشاره به کل پروژه های مورد نظر از حوصله این مطلب خارج است اما برای آشنایی به برخی موارد اشاره می کنیم. برای نمونه طرح LAND ۱۷ مربوط به جایگزینی سیستم های توپخانه کششی ۱۰۵ و ۱۵۵ میلی متری فعلی ارتش استرالیا است. استرالیا در این بخش با مشکلات مالی رو به رو شده و فعلا به خرید تعداد بیشتری از توپ های کششی ام ۷۷۷ روی آورده است. برخی از منابع نزدیک به وزارت دفاع این کشور اعتقاد دارند همچنان امکان دارد بین دو گزینه کا ۹ ساخت کره جنوبی و PZH۲۰۰۰ آلمانی تعدادی برای این کشور خریداری شود.

در طرح LAND۴۰۰ شاهد برنامه ای در سه بخش برای خرید یا ساخت پلتفرم های شناسایی زرهی هستیم. این پروژه ارزشی در حدود ۱۰ میلیارد دلار دارد و در حال حاضر دو شرکت، یکی راین متال آلمان و دیگری Hanwha از کره جنوبی در حال رقابت در این بخش هستند. طرح SEA ۴۰۰۰ که در نهایت موجب به ساخت و به خدمت گیری ناوشکن های کلاس هوبارت با ماموریت تخصصی رزم ضد هوایی شد. هزینه ۳ فروند ناوشکن این کلاس در حدود ۹ میلیارد دلار استرالیا شده است. هر سه ناوشکن در حال حاضر به نیروی دریایی استرالیا تحویل داده شده است. طرح Air ۷۰۰۳ نیز موجب انتخاب پهپاد ریپر برای ارتش استرالیا شد.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

یکی از ناوشکن های کلاس هوبارت

این کشور در سالهای اخیر خریدهای سنگینی داشته است که می توان به جنگنده های سوپر هورنت، گراولر و اف ۳۵، هواپیمای آواکس E-۷، هواپیمای گشت دریایی پی ۸، هواپیمای ترابری سی ۱۷ و بالگردهای رزمی تایگر در این میان اشاره کرد. پروژه بسیار سنگین خرید زیردریایی از فرانسه و تولید آن به صورت مونتاژ در استرالیا از جمله دیگر برنامه های مدرن سازی در ارتش استرالیا به حساب می آید.

برنامه جدید استرالیا که نقشه راه این کشور در حوزه دفاعی برای یک دهه آینده است به تازگی اعلام شده و سر و صدای فراوانی را در محافل مختلف دفاعی ایجاد کرده است. طبق انتظار بخش زیادی از این طرح برای مقابله با چین توسعه پیدا کرده و استرالیایی ها توجه خاصی به افزایش توان دریایی و ضد کشتی خود داشته اند. استرالیا قرار است در طول ده سال آینده چیزی در حدود ۱۸۷ میلیارد دلار برای نیروهای مسلح خود هزینه کند.

یکی از اقلامی که به سرعت در این برنامه توجه ها را به سمت خود جلب کرده است موشک های کروز ضد کشتی سری AGM-۱۵۸C LRASM است. استرالیا اولین کشور به عنوان مشتری صادراتی این موشک خواهد بود و در قراردادی به ارزش ۹۹۰ میلیون دلار چیزی در حدود ۲۰۰ تیر از این موشک ها را خریداری خواهد کرد. این موشک از هواپیماهای اف ۱۸ و اف ۳۵ استرالیایی پرتاب خواهد شد. برد این موشک در حدود ۵۶۰ کیلومتر و وزن سر جنگی آن در حدود ۴۵۰ کیلوگرم است.

استرالیایی ها همچنین به دنبال خرید پهپادهای سری MQ-۴C را در برنامه دارد. این کشور در ابتدا در قراردادی قصد دارد با پرداخت ۳۳۳ میلیون دلار ۴ فروند از این پهپاد را خریداری کند. این پهپاد در حقیقت مدل دریایی پهپاد گلوبال هاوک است. برنامه برای یافتن جایگزین تانک های آبرامز، نصب سیستم های دفاع فعال بر روی زره‌پوش‌ها، توسعه توان توپخانه خودکششی و خرید راکت‌اندازها، خرید پرنده‌های جاسوسی الکترونیک و تقویت پوشش راداری از جمله دیگر بندهای این سند دفاعی ده ساله است.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

‌موشک کروز ضد کشتی AGM-۱۵۸C LRASM

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

دو فروند جنگنده اف ۳۵ نیروی هوایی استرالیا

اما کشور کوچک سنگاپور که در حقیقت یک شهر بندری است نیز تهدید چین را بسیار جدی گرفته و در سال‌های اخیر برنامه فوق العاده سنگین مدرن‌سازی نیروهای مسلح خود را آغاز کرده است. این کشور به دلیل نداشتن مساحت کافی حتی بخشی از پرنده های رزمی خود را در آمریکا نگهداری می‌کند و برای رزمایش‌های زمینی خود در برخی از کشورهای همسایه به تمرین می‌پردازد. یکی از خریدهای اخیر این کشور زیردریایی‌های تایپ ۲۱۸ از آلمان است. این زیردریایی‌ها که بر اساس مدل تایپ ۲۱۲ آلمانی ساخته شده است برای عملیات در مناطق گرم جنوب شرق آسیا توسعه پیدا کرده و از سطح اتوماسیون بسیار بالایی برخوردار است که باعث شده خدمه این زیردریایی‌ها به ۲۸ نفر کاهش پیدا کند. سنگاپوری‌ها ۴ فروند از این زیردریایی‌ها را سفارش دادند که هزینه آنها بیش از ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

زیردریایی تایپ ۲۱۸ نیروی دریایی سنگاپور

در حال حاضر ارتش این کشور به دنبال خرید سامانه‌های پدافندهایی آستر ۳۰ که یک محصول مشترک اروپایی است. در بحث نسل جدید جنگنده‌ها سنگاپوری‌ها در حال حاضر به دنبال نهایی کردن خرید ۴ فروند جنگنده پنهانکار اف ۳۵ از مدل بی از آمریکا هستند. بر اساس اخبار رسیده این کشور کوچک آسیایی به دنبال توسعه یک شناور با ماموریت بالگرد بری و در عین حال توان پذیرش جنگنده های اف ۳۵ در مدل بی با قابلیت عمود پروازی است.

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

جنگنده اف ۳۵ بی

ارتقاء جنگنده های اف ۱۵، خرید هواپیمای سوخت‌رسان از ایرباس و توسعه یک نسل جدید از شناورهای رزمی از دیگر برنامه های نیروهای مسلح سنگاپور به حساب می آید. در حال حاضر تحویل بالگردهای شینوک نسل جدید و زیردریایی های تایپ ۲۱۸ به این کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا با تعویق رو به رو شده است. با این اوصاف، مشخص می شود برنامه دشمن سازی و دشمن هراسی امریکا، یک روز جیب کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای مقابله با دشمن فرضی به نام ایران خالی می کند و روزی دیگر، سراغ کشورهای نزدیک به چین می رود و قطعا این چرخه، تا سالهای سال ادامه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در