انعطاف NBA چگونه شکل گرفت / جایی برای بیگ من ها نیست


انعطاف NBA چگونه شکل گرفت / جایی برای بیگ من ها نیست

اگر ما بخواهیم NBA دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ را با NBA امروزه مقایسه کنیم متوجه تفاوتی فاحش می شویم. NBA دیگر فیزیکی...

طرفداری - روزهای فیزیکی بسکتبال از همان آغاز در دهه ۱۸۹۰ شروع شد که مردم از ورزش های فوق فیزیکی راگبی و فوتبال آمریکایی وارد آن شدند. بسکتبال از همان ابتدا بسیار جذاب و سرگرم کننده ظاهر شد و تماشاگران زیادی را به ورزشگاه ها می آورد که برای اینکه از ورود تماشاگران به زمین جلوگیری شود از قفس های فلزی استفاده می کردند و گاها بازیکنان به آن قفس ها برخورد می کردند و در زمین لکه های خون دیده می شد. یکی از بازیکنان آن دوره گفت: «حمله به پینت کشنده است» البته در سال ۱۹۰۰ قفس آهنی با تور عوض شد.

برای دهه ها، NBA متعلق به سنترها و بیگ من ها بوده. مانند جرج مایکن در دهه ۴۰ و ۵۰، بیل راسل و ویلت چمبرلین در دهه ۶۰، کریم عبدالجبار در دهه ۷۰، شکیل اونیل و ... آنها برای مدت ها NBA را کنترل می کردند و از بدن قوی خود هم در دفاع و هم در حمله استفاده می کردند. زیر سبد یا به اصطلاح پینت بیشترین بار فیزیکی را دارد.

لیگ مجبور شد برای متوقف کردن جرج مایکن اندازه پینت را از ۱.۸ متر به ۳.۶ متر افزایش دهد (بازیکن مهاجم نمی تواند بیشتر از سه ثانیه در پینت بماند) و یک دهه بعد به خاطر ویلت چمبرلین اندازه پینت را به ۴.۸ متر افزایش داد. در نتیجه بیگ من مجبور است به سمت بیرون از پینت برود و از سبد فاصله بگیرد که در نتیجه بازی غیر فیزیکی تر و منعطف می شود.

دهه ۷۰ دهه تاریک NBA بود. بسیاری از اوقات در بازی ها دعوا بود و بازیکن سرگرم کننده مانند چمبرلین یا پیت مرویچ در بازی نبودند و لیگ به کمترین حد محبوبیتش رسید. در نتیجه لیگ قانونی گذاشت که اگر بازیکنی در بازی دعوا کرد تیم مقابل پرتاب آزاد دریافت می کند. (خطای تکنیکال)

در دهه ۸۰ دو بازیکن به نام های لری برد و مجیک جانسون به NBA آمدند و ناجی NBA شدند. بازی آنها به شدت زیبا و سرگرم کننده بود و از طرفی بازیکنانی مانند مایکل جردن نیز به آنها کمک می کردند. دیگر درگیری ها کمتر شده بود و NBA در تمام جهان محبوب بود اما در بین همه تیم ها تیمی به نام دیترویت پیستونز بود. آنها با اینکه تیمی بسیار قدرتمند بودند اما سبکی بسیار خشن داشتند. رقیب همیشگی آنها نیز مایکل جردن و بولز بود که از سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در پلی آف برابر یکدیگر قرار گرفتند. جردن در آن بازی ها به دلیل قوانین جردن (Jordan rules) که شیوه ابداعی آیزیا تامس برای متوقف کردن او بود، به شدت ضربه می خورد. فرقی نمی کرد که یک خطای آرام باشد یا خطای خشن. همه آنها بخشی عادی از بازی بود و جریمه یکسانی داشت. در نتیجه سران NBA تصمیم گرفتند flagrant foul را وارد بازی کنند. Flagrant foul خطایی است که ممکن است باعث مصدومیت بازیکن مقابل شود که جریمه پرتاب آزاد برای حریف و مالکیت توپ برای تیم مقابل را به همراه دارد. در ضمن اگر خطا بیش از حد خشن باشد ممکن است بازیکن خطا کننده اخراج شود. قبل از این قانون بازیکنان ترجیح می دادند بازیکنی که برای لی آپ می آید را مورد ضربه قرار دهند و بگذارند دو پرتاب آزاد بزند. اما با این قانون در صورت خطای خشن ممکن است تیم مقابل ۵ یا ۶ امتیاز در یک مالکیت بگیرد.

انعطاف NBA چگونه شکل گرفت / جایی برای بیگ من ها نیستلری برد اسطوره بوستون سلتیکس

یکی از بزرگترین تغییرات هم در ۱۴ نوامبر ۲۰۰۴ رخ داد. شبی که به عنوان بدترین شب تاریخ NBA شمرده می شود و به نفرت در کاخ (malice in palace) مشهور است. بازی بین ایندیانا پیسرز و دیترویت پیستونز. این دو تیم در گذشته اختلافاتی با یکدیگر داشتند و بازی نیز پر از کری خوانی و خطا بود. در دقیقه آخر بازی که که پیسرز ۱۵ امتیاز جلو بود، بن والس برای لی آپ به پینت آمد و ران آرتست از پشت با آرنج خود به او کوبید و بن والس به سمت او دوید و به او مشت زد و آن دو با یکدیگر درگیر شدند و بعد از چند دقیقه که آن دو از هم جدا شدند یک تماشاچی به روی ران آرتست نوشیدنی ریخت و درگیری بین بازیکنان و تماشاگران به وجود آمد. بازی نیمه تمام ماند و برخی از تماشاگران خردسال در حال گریه کردن بودند. فردای آن روز مسئولان NBA به سختی هر دو تیم را جریمه کردند و نه تنها بر روی کل فصل آن دو تیم، بلکه بر کل تاریخ NBA تاثیر گذاشتند. همه این درگیری ها با چند کری خواندن شروع شد. در نتیجه داوران سختگیرانه تر تکنیکال می دادند. در گذشته کری خواندن بین بازیکان مرسوم بود اما اکنون اگر بازیکن حتی نگاه بد به بازیکنان تیم مقابل کند خطای تکنیکال محسوب می شود تا حتی چیزی نزدیک به درگیری هم در بازی نباشد. گرچه لیگ بسیار به این تصمیم نیاز داشت با این حال در پی این تصمیمات بود که لیگ باز منعطف تر و غیر فیزیکی شد.

انعطاف NBA چگونه شکل گرفت / جایی برای بیگ من ها نیستجنجالی ترین درگیری تاریخ لیگ NBA میان دیترویت پیستونز و ایندیانا پیسرز

این مسیری بود که ما را به NBA منعطف و غیر فیزیکی امروزه رساند. دیگر کسی فیزیکی بازی نمی کند حتی اگر بخواهد هم اجازه ندارد و همه بیشتر با تکیه بر مهارت خود بازی می کنند. منعطف شدن بازی بیشتر به خاطر خود لیگ و قوانین جدید آن بوده اما آیا می شود لیگ را به خاطر این تصمیمات سرزنش کرد؟ چه کسی می خواهد ستاره تیم مورد علاقه خود، به خاطر دفاع خشن مدافعان مصدوم شود؟ یا چه کسی می خواهد یک نفرت در کاخ دیگر را ببیند؟ تغییرات لیگ واجب بوده و در حال حاضر NBA به بیشترین محبوبیت خود در تاریخ رسیده که بعد از فوتبال، محبوب ترین ورزش جهان است. در نتیجه آنها در کار خود موفق بودند.

بیشتر بخوانید:

با ما به استقبال NBA بیایید

نگاهی به جنجالی ترین درگیری تاریخ لیگ NBA میان دیترویت پیستونز و ایندیانا پیسرز؛ از درگیری با تماشاگران تا جریمه های تاریخی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی