500 نوبت نمونه‌برداری از مزارع آبزیان خراسان شمالی انجام شد


500 نوبت نمونه‌برداری از مزارع آبزیان خراسان شمالی انجام شد

بجنورد- ایرنا- دامپزشکی خراسان شمالی در بهار امسال با انجام 107 فقره بازدید از مزارع پرورش انواع آبزیان و 500 مورد نمونه‌برداری از استخرهای پرورشی به پایش وضعیت سلامتی این مزارع و تولید و عرضه محصولات سالم کمک کرد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان این مطلب گفت: در این بازه زمانی کارشناسان این اداره کل در سراسر استان با انجام ۸۰ فقره بازدید از مزارع پرورشی و ۲۷ نوبت بازدید از مزارع تفریخ و پرورش آبزیان به پایش و مراقبت در این حوزه پرداختند.

دکتر سیدفرزین حسینی ادامه داد: در این بازدیدها بویژه در خصوص بیماری های مهم و اخطارکردنی سازمان جهانی بهداشت دام و به طور خاص، بیماری های ویروسی ماهیان قزل آلا، بررسی های دقیق کارشناسی انجام شد تا در صورت مواجهه احتمالی با عوامل بیماری‌زا، توصیه های بهداشتی، راهکارهای درمانی و تدابیر قرنطینه ای لازم، اتخاذ و اجرایی شود.

وی یادآور شد: ماه گذشته نیز طرح ملی پایش بیماری های ویروسی آبزیان در مزارع سردآبی استان، انجام و نمونه های اخذشده به آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی ارسال شد.

هم‌اکنون در خراسان شمالی ۱۰۵ مزرعه سردآبی، ۱۴ مزرعه گرمابی، ۱۱ مزرعه تفریخ و پرورش و ۴ مزرعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی دایر است که از این تعداد، ۷۷ درصد سردآبی ها، ۲۸ درصد از گرمابی ها و ۸۲ درصد مزارع تفریخ و پرورش، فعال هستند.

۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات این استان فعالیت دارند که پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ تن ماهی در استان تولید کردند.

شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی در این بخش را دارد.

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی