نوسان قیمت در قطب تولید مرغ


نوسان قیمت در قطب تولید مرغ

بیرجند - ایرنا - خراسان جنوبی یکی از قطب‌های تولید مرغ و تخم‌ مرغ است و قیمت این محصولات در هفته‌های اخیر نوسان داشته که وضعیت تامین نهاده‌ها یکی از دلایل آن عنوان می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی چند سال است که به عنوان قطب تولید گوشت مرغ و تخم مرغ در کشور معرفی و تکمیل زنجیره تولید سبب شده است این استان در تولید این محصولات پروتئینی خودکفا و مازاد بر نیاز تولید به سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور صادر شود.

سال‌هاست که تمامی مراحل تولید مرغ از جمله پرورش مرغ مادر، جوجه یکروزه، مرغ گوشتی، کشتارگاه و بازار مصرف در استان خراسان جنوبی تکمیل شده که نقطه قوتی برای منطقه است.

در حال حاضر بیش از ۶۲۱ واحد پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت هشت میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۱۴ قطعه در هر دوره جوجه‌ریزی در استان فعال است که سبب شده که این استان در چرخه تولید گوشت مرغ به یکی از استان‌های برتر کشور تبدیل شود.

بنا به گفته مسوولان در حال حاضر ۳۰ درصد مرغ تولیدی در استان مصرف و مرغ تولیدی مازاد بر نیاز به صورت زنده و گرم یا منجمد به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

با وجود همه این توانمندی‌ها، اکنون برخی تولیدکنندگان مرغ استان وضعیت نابسامانی دارند و نبود و گرانی نهاده‌های دامی را عامل نوسانات صنعت مرغ استان می‌دانند که بر قیمت گوشت مرغ نیز تاثیر گذاشته است.

یکی از فروشندگان مراکز عرضه گوشت مرغ در گفت گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هفته گذشته قیمت گوشت مرغ چند مرتبه تغییر کرد و از ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۹ هزار تومان متفاوت بود که این موضوع ما را بیشتر شرمنده ارباب رجوع می‌کند.

علی اصغری افزود: قیمت گوشت مرغ اکنون در مراکز عرضه ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان و در سایر فروشگاه‌های عرضه غیرمستقیم تا بیش از ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

یکی از شهروندان هم گفت: قیمت‌ها خیلی گران و متفاوت شده است.

زهرا محمدی افزود: بیماری کرونا زندگی و کار را برای همه سخت کرده از طرفی وقتی با افزایش روزانه قیمت‌ها هم مواجه می‌شویم، مشکلات دوچندان می‌شود.

وی خواستار تلاش و تدبیر مسوولان برای کنترل قیمت‌ها و نظارت هرچه بیشتر بر بازار شد.

یکی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی هم اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم مرغ ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در واحد مرغداری بوده در حالی که قیمت تمام شده برای مرغدار به ازای هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۹۹۹ تومان است یعنی با ۵۰۰ تومان ضرر به فروش می‌رسد.

رامین داودی افزود: هر کیلوگرم دان سویا هشت هزار و ۱۵۰ تومان بوده در حالی که هفته گذشته هفت هزار و ۴۵۰ تومان بود و شرکت پشتیبانی امور دام قیمت سویا را ۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام می‌کند.

وی بیان کرد: همچنین بنا بر اعلام شرکت پشتیبانی امور دام باید از سامانه بازرگاه دان خریداری کنیم ولی این سامانه ۲ ماه است که باز نشده و شرکت پشتیبانی نیز قادر به تامین تنها یک سوم سهمیه دان مرغداری‌ها است.

این پرورش دهنده مرغ گوشتی در خراسان جنوبی گفت: مشکل نبود و گرانی نهاده‌های مورد نیاز مرغداری نسبت به هفته گذشته نه تنها رفع نشد که بیشتر نیز شده است.

وی عنوان کرد: قیمت مرغ همیشه روزانه اعلام می‌شد و کمیسیون تنظیم بازار وقتی وارد می‌شود که قیمت بالا است و مرغ را با قیمت تعزیراتی از ما خریداری می‌کنند اما وقتی قیمت پایین است دخالتی ندارند.

داودی گفت: قیمت نهاده‌های طیور از اسفندماه گذشته دچار مشکل شده است به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم سویا از ۲ هزار و ۹۰۰ تومان اکنون به بیش از هشت هزار تومان رسیده اما کاش با همین قیمت در بازار وجود ‌داشت.

وی افزود: اکنون بیشتر دان مورد نیاز را از دلال خریداری می‌کنیم چون در سطح بازار عرضه یافت نمی‌شود در حالی که قبلا تناژ خریداری می‌کردیم اکنون ۵۰۰ کیلوگرم خرید می‌کنیم.

وی که ظرفیت واحد تولیدی خود را روزانه ۲۰ تا ۳۰ تن اعلام کرد، گفت: آمادگی دارم نهاده را با هر قیمتی خریداری کنم ولی برای ما در استان تامین شود تا مجبور نشویم پوسته گندم یا پودر گوشت یا ماهی به مرغ بدهیم چون همه اینها چیزی جز ضرر و زیان ندارد.

این تولید کننده تصریح کرد: علاوه بر نبود نهاده، واکسن‌ها نیز ۶۰ درصد گران شده است و به خاطر این مشکلات روز به روز شاهد تعطیلی واحدهای مرغداری در استان هستیم.

وی گفت: مرغدار آمادگی دارد حتی با قیمت بالا نهاده خریداری کند تا بتواند جوجه‌ریزی کند و حالا چون مرغ کم است قیمت گوشت بالا است.

داودی شیوع بیماری کرونا را یکی از دلایل گرانی و نبود نهاده‌های طیور دانست و اضافه کرد: به خاطر شیوع بیماری بعضا بارگیری انجام نشد و در یک ماه گذشته واحد ما خالی شد که ۷۳ میلیون تومان به خاطر نبود و گرانی نهاده و از طرفی قیمت پایین مرغ ضرر کردیم.

وی گفت: باید با همت مسوولان و بکارگیری تدابیر لازم تولیدکنندگان از مشکل نبود نهاده رها شوند و قیمت مرغ تعیین شود تا هر واحدی یک نرخ نداشته باشد.

مدیرعامل شرکت دان و علوفه شرق نیز گفت: قیمت مواد اولیه نهاده‌های طیور خیلی افزایش یافته است لذا باید هرچه سریعتر جلوی خام‌فروشی گرفته شود.

سید حسین خیریه افزود: دان باید تحویل کارخانجات دان شود و اگر خام‌فروشی تعطیل شود امکان دارد وضعیت ساماندهی شود در غیر این صورت کماکان با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی بیان کرد: صادرات دان از سال قبل در استان مانند سراسر کشور ممنوع شد که ایام عید نوروز برای مدتی آزاد شد اما دوباره ممنوع شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: کنترل نهاده‌های دام و طیور در استان بسیار ضروری است و در همه جای کشور قیمت مواد اولیه گران است اما در خراسان جنوبی به دلیل دوری از مرکز هزینه‌ها گران‌تر تمام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: سه ماه نخست امسال حدود ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن و پارسال بیش از ۵۸ هزار تن گوشت مرغ در استان تولید شده است.

محمود اشرفی‌گل با بیان اینکه میزان تولید تخم مرغ در استان در سه ماه امسال ۶ هزار و ۵۰ تن و سال گذشته ۲۴ هزار تن بوده است ادامه ‌داد: اگر مشکلات تولیدکنندگان و فعالان صنعت دام و طیور در تأمین نهاده حل شود وضعیت بهتری را در عرضه این محصولات خواهیم داشت.

وی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا و کاهش مصرف مرغ در پی تعطیلی رستوران‌ها و مراسم مختلف در اسفند، فروردین و اردیبهشت آسیب‌های فراوانی را به فعالان صنعت طیور وارد کرد و تولیدکنندگان، گوشت مرغ را با قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده و حتی قیمت مصوب در استان عرضه کردند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: درخصوص ۲ محصول مرغ و تخم مرغ سال قبل پایین‌ترین سطح قیمتی کشور را داشیم و بعضا از قیمت متوسط کمتر ارائه شده است.

داود شهرکی افزود: طبیعی است که افزایش اقلام مصرفی، مواد اولیه و هزینه دستمزد و کارگر بر افزایش قیمت اثر می‌گذارد ضمن اینکه کنترل خرید مردم در مقطعی سبب شد تولید مرغ و تخم مرغ در کشور کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: تقاضای این ۲ محصول در استان‌های همجوار و کشور زیاد است و وقتی قیمت در کشور بالا می‌رود در استان نیز تاثیر می‌گذارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر قیمت را پایین نگه داریم و کنترل کنیم که این امکان در استان ما وجود دارد، باعث خروج کالا از استان می‌شود همین طور وقتی تفاوت در قیمت محصول باشد میل به خروج محصول زیاد و کنترل نیز سخت می‌شود لذا مجبور هستیم قیمت را تعدیل کنیم تا این اتفاق رخ ندهد و نیاز استان تامین شود.

وی گفت: این مشکلات مقطعی است و در ماه آینده کنترل خواهد شد البته قیمت‌ها به قبل برگشت داده نخواهد شد چون هزینه‌های حمل و نقل، دان طیور، حقوق کارگر و سایر افزایش یافته است.

شهرکی اظهار داشت: برای خروج گوشت و تخم مرغ ابتدا اولویت با تامین نیاز استان است اما در حالی که ما بازار را تنظیم می‌کنیم مردم نیز باید خرید مازاد نداشته باشند تا شرایط کنترل شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز گفت: براساس تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب برای هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۵ هزار و ۷۵۰ هزار تومان اعلام شده است.

الیاس جویبان افزود: چون کمبود نهاده و میزان سطح تولید قیمت گوشت مرغ از این مقدار مصوب در بازار بالاتر است تلاش داریم تا به قیمت مصوب برسیم.

وی با بیان اینکه روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن گوشت مرغ در استان توزیع می‌شود عنوان کرد: بالا بودن قیمت گوشت مرغ در استان‌های مجاور بر استان ما نیز تاثیر گذاشته است اما هیچ کمبودی در این خصوص در خراسان جنوبی وجود ندارد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌ جنوبی در ارتباط با خروج گوشت مرغ از استان گفت: هرگونه تعیین قیمت و خروج گوشت براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کشوری و استان‌ انجام می‌شود.

وی افزود: هفته گذشته به منظور تنظیم بازار، ۱۵۰ تن گوشت مرغ منجمد به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در ۱۵ مرکز عرضه استان توزیع شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر