طرح تولید گلیم در دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان با موفقیت اجرا شد


طرح تولید گلیم در دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان با موفقیت اجرا شد

شهرکرد- ایرنا- معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری از اجرای موفقیت‌آمیز طرح تولید گلیم در دهستان اوره و بارز شهرستان لردگان خبر داد.

مهرداد رئیسی روز دوشنبه در حاشیه دیدار از کارگاه‌های انفرادی خانگی تولید گلیم در روستاهای دهستان اوره و بارز تاکید کرد: این طرح با هدف رونق صنایع‌دستی، افزایش اشتغال خانگی، رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت خانوارها اجرایی شد.

وی افزود: اِشکال‌ها، ایرادها و نقص‌های موجود در تولید این هنرصنعت با هدف ارتقای کیفی محصولات به هنرمندان و تولیدکنندگان، ارائه و برای رفع آن گامهای اساسی برداشته شده است.

رئیسی تصریح کرد: دهستان اوره و بارز برای ارایه آموزش به‌منظور تولید سایر صنایع‌دستی بومی استان به‌ ویژه شهرستان لردگان ظرفیت لازم را دارد.

وی یادآور شد: "گلیم" چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از صنایع‌دستی پرطرفدار این استان از ظرفیت بالایی برای ورود به بازارهای جهانی برخوردار است، که هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: "گلیم‌بافی" این استان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین هنر صنعت‌ها در رسته بافته‌های داری توانسته"نشان کیفیت" را از سازمان یونسکو دریافت کند.

وی گفت:مهارت‌بافندگان در خلق این هنر صنعت باعث شده تا "گلیم" استان با تکنیک‌های خاص و طرح‌های ذهنی تولید و با شهرتی جهانی روانه بازارهای خارجی و داخلی شود.

رئیسی تاکید کرد: "گلیم‌بافی" دومین صنعت‌دستی استان پس از فرش به‌شمار می‌رود و گلیم‌های دورو، سوف، رندی، گلیم‌گبه، گلیم‌فرش و گلیم‌لری از انواع گلیم‌های تولیدی مرسوم در چهارمحال و بختیاری است و از رنگرزی سنتی و گیاهی منحصربه‌فرد برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در این طرح ۵۵ نفر از بانوان دو روستای چالدراز اوره و دهنو بارز آموزش گلیم‌بافی را به‌صورت رایگان فرا گرفتند.

عارف رئیسی تاکید کرد: هر کدام از افراد آموزش دیده می‌توانند سالانه حداقل ۱۰ متر مربع گلیم تولید و در بازارها داخلی و خارجی عرضه کنند.

وی یادآور شد: تمامی تولیدات گلیم این افراد به‌صورت تضمینی از سوی اتحادیه تعاونی صنایع دستی استان خریداری می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: این اتحادیه در سال‌جاری آموزش رایگان گلیم‌بافی به افزون‌بر ۲۰۰ نفر از بانوان پنج روستای دیگر در دهستان اوره و بارز را ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت: آموزش رایگان رشته‌های صنایع‌دستی و خرید تضمینی تولیدات آن در روستاهای استان با جدیت دنبال و اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد پنج هزار و ۵۰۰ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهم‌ترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

دهستان اوره و بارز بخش منج شهرستان کوهرنگ در ۲۵۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری