آغاز فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی دانش‌آموزان بر بستر شاد


آغاز فعالیت 30 هزار پایگاه تابستانی دانش‌آموزان بر بستر  شاد

30 هزار پایگاه فعالیت تابستانی دانش‌آموزان بر بستر شبکه شاد در فضای مجازی با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ؛ با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش به‌طور همزمان 30 هزار پایگاه فعالیت تابستانی دانش‌آموزان کشور بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) آغاز به کارکرد.

فعالیت‌های پایگاه‌های تابستانی دانش‌آموزی با رویکرد مجازی - مهارتی و با شعار هر دانش‌آموز یک مهارت آغاز می‌شود و در پنج محور مهارت‌های ارتباطی-معرفتی-بصیرتی، فرهنگی-هنری-علمی، اقتصادی-اشتغال زایی و ورزش- سلامت در مراکز تابستانی و مدارس منتخب، مراکز دارالقرآن، کانون‌های فرهنگی تربیتی، مجتمع‌ها و سالن‌های ورزشی، پژوهش سراها، هسته‌های مشاوره، اردوگاه‌های دانش‌آموزی و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خواهد داشت.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمی توانیم معادل یادگیری بدانیم این فرایند از بدو تولد آغاز می‌شود و تا آخرین لحظات زندگی انسان ادامه دارد.

وی افزود: کیفیت زندگی انسان‌ها به عمق یادگیری آنها وابسته است و هرچقدر یادگیری عمیق‌تر و کیفی‌تر باشد زندگی انسان‌ها مناسبتر و با کیفیت‌تر خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش مهمترین تمایز انسان‌ها با هم را در کیفیت یادگیری دانست و گفت: جایی که فرهنگ‌ها، تمدن‌ها، جوامع و... از هم جدا می شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدن‌ها است.

حاجی میرزایی در مورد بهترین دوره یادگیری انسان‌ها بیان کرد: بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است، در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.

وی با اشاره به اینکه تعبیر اوقات فراغت تعبیر رسایی نیست زیرا انسان دائم درحال یادگیری است، در تشریح تفاوت یادگیری در مدرسه با سایر مکان‌ها گفت: یادگیری در مدرسه منظم، مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیری‌های خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است و مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی همراه باشد.

حاجی میرزایی افزود: یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.

وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراغت را بدون بهره‌گیری موثر داشته باشیم به دانش‌آموزان آسیب خواهیم زد، غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.

حاجی میرزایی ادامه داد: پایگاه‌های تابستانی عرصه‌ای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهره‌مندی دانش‌آموزان از مهارت‌های مختلف است؛ کرونا محدودیت‌هایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیط‌های یادگیری ایجاد کرده است،کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته می‌توانند آموزش‌های خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند و عمق، تنوع و کیفیت یادگیری‌ها افزایش می‌یابد‌.

وی ایجاد این ظرفیت جدید را باعث کاهش هزینه‌ها دانست و گفت: این موضوع باعث می‌شود تعداد افرادی که از این کلاس‌ها استفاده می‌کنند، افزایش یابد و باید این فرصت را مغتنم شمرده در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، هنری و... برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهره‌مندی از امکانات فضای مجازی فراهم کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید تابستان امسال برای کودکان پربارتر باشد، تصریح کرد: همه تشکل‌های دانش آموزی باید وارد فعالیت‌های اوقات فراغت دانش‌آموزی شوند و فرصت‌های گسترده‌تری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

حاجی میرزایی گفت: تعداد پایگاه های اوقات فراغت دانش‌آموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیت‌ها مهم است و زمانی می‌توانیم بگوییم فعالیت‌ها اثر بخش بوده است که دانش‌آموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهره‌مندی دانش‌آموزان از پایگاه‌های اوقات فراغت است.

وی در پایان با تأکید بر اهمیت اوقات فراغت به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور که از طریق ویدئو کنفرانس در این برنامه حضور داشتند، تصریح کرد: بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانش‌آموزان است و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌های کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها