نوحه مؤثر ترین بخش هیئت/نوحه سرایان شخصیت مظلوم و غیر مقتدر هستند


نوحه مؤثر ترین بخش هیئت/نوحه سرایان  شخصیت مظلوم و  غیر مقتدر هستند

حجت‌الاسلام باباخانی با بیان اینکه نوحه مؤثر ترین بخش هیئت است گفت: نوحه سرایان هم شخصیت مظلومی و البته غیر مقتدری هستند که گرمی مجالس و قسمت محتوایی یک هیئت بر عهده آن ها نهاده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان تبلییغات اسلامی، دیدار و نشست هم اندیشی نوحه سرایان با مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

در ابتدا این جلسه حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» نوحه مؤثر ترین بخش هیئت است و اگرعمق پیدا کرده و غنا داده شود مخاطب آن رشد بیشتری پیدا می‌کند.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی افزود: نوحه سرایان هم شخصیت مظلومی و البته غیر مقتدری هستند که گرمی مجالس و قسمت محتوایی یک هیئت بر عهده آن ها نهاده شده است.

باباخانی در ادامه تصریح کرد: این نشست باید شروعی باشد تا بدانیم از کجا شروع کنیم که در ادامه آن مشکلات را روشن شده و مرتفع شود. در سازمان تبلغات اسلامی عزم برای انسجام بخشی به موضوع نوحه جدی است.

مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست گزاری در این حوزه نمی‌تواند از طرف نهاد حاکمیتی باشد و باید توسط اهل فن انجام شود. حال می‌تواند مطابق با سلقه اساتید و افراد مختلف تغییر کرده و از زوایای مختلف به آن نگاه شده و زیر ساخت آن فراهم شود.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد:‌ یک فرصت کوتاهی در دست سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد و این فرصت می‌تواند برای جوامع نخبگانی یک موقعیتی فراهم کند.

حمید رمی شاعر اهل بیت(ع)‌ در این دیدار به نگاه مسئولان به جایگاه هیئت اشاره و عنوان کرد:‌ توجه مسئولان به نوحه سرایان یک گام خوب و امید بخشی است.

وی تصریح کرد:‌ دو دوسته نوحه وجود دارد، یکی آن که برای امام حسین (ع) گفته می‌شود و دیگری نوحه‌های انقلابی است. باید این نوحه‌ها به مسیرهای درست هدایت شوند.

رمی گفت:‌ نوحه‌هایی که صرفا به خود امام حسین(ع) پرداخته می‌شود، دلیل بر آن ندارد که نوحه سرایان به موضوع انقلاب بی تفاوت هستند.

وی اظهار داشت: اگر مفاهیم انقلابی را در شعر بیاوریم، باید در صحنه عاشورا آن را بیان کنیم؛ گاهی اوقات کلمات انقلابی وارد شعر می‌شود اما هیچ گونه مفهومی را منتقل نمی‌کند.

این شاعر اهل بیت(ع) در پایان سخنان خود به کشف استعدادهای نوحه‌سرایی اشاره و خاطرنشان کرد: برای کشف استعدادها باید برنامه هایی تدوین شود.

در ادامه حجت‌الاسلام محسن حنیفی شاعر و نوحه سرا گفت: ما وقتی از نوحه می‌گوییم تصور بر نوحه هایی است که در سینه زنی ها استفاده می‌شود.

وی افزود: حتی نوحه‌های قدیمی هم مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نوحه یک موضوع سلیقه‌ای است و به سختی می‌شود بین سلایق اتحاد ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام محسن حنیفی در پایان سخنان خود تصریح کرد: نوحه برای دیده شدن نیاز به یک بانک نوحه و داشتن یک مجله دارد.

در ادامه محمد امین سمیعی شاعر اهل بیت (ع) در خصوص نوحه سرایی عنوان کرد: ما با معضلی به نام نوحه‌های سفارشی مواجه هستیم؛ برخی از نوحه‌ها هستند که بر عمق جان و دل مردم می‌نشیند که سفارشی نبوده اند.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: هر ارگانی برای تأثیرگذاری نوحه‌ها تنها کاری که می‌تواند انجام دهد این است که، کمک کند تا سبک زندگی یک نوحه سرا، به یک سبک زندگی شاعرانه تبدیل شود.

محسن عرب خالقی مداح و شاعر اهل بیت در ادامه این نشست اظهار کرد: متأسفانه اتفاقی که در حوزه نوحه شاهد هستیم این است که ارگان‌های بسیار زیادی از وزارت ارشاد تا بسیج مداحان و دیگر ارگان ها وارد عرصه نوحه شده اند.

وی افزود: برای انسجام بخشی به نوحه سرایان باید ببینیم که در حال حاضر چه جایی ایستاده ایم؛ نیاز به یک مجمع حقوق برای مداحان به شدت احساس می‌شود.

این شاعر اهل بیت(ع)‌ اظهار کرد: همانگونه که در حوزه هنری شاعران به دور هم جمع شدند،‌ نوحه سرایان نیز باید مورد حمایت قرار گیرند.

مهدی زنگنه نوحه سرا شاعر اهل بیت(ع): تاثیر گذاران این عرصه همیشه در میدان بوده اند و خواهند بود. همه کسانی که در این عرصه حضور داریم با وجود اختلاف نظرها یک صدا هستیم.

وی در خاتمه صحبت‌های خود گفت: در مهمترین مسائل در کشور موازی کاری انجام می‌شود، ما اگر توقع داشته باشیم که همه دستگاه‌ها برای نوحه سرایی یک صدا شوند یک مسئله نشدنی را خواستار شدیم؛ برای تقویت نوحه سرایی نیاز است تا نقاط ضعف‌ها تقویت شود و به نوحه سرا هم به‌عنوان یک هنرمند دیده شود.

در ادامه محمد رسولی به نقش دوگانه نوحه سراها و مادحین گفت: مادحین با گذشت چندین سال از کار خود در مداحی یک جایگاهی به‌عنوان پیرغلام پیدا میکند اما یک نوحه سرا بعد از چند سال هیچ یادی از آن نمی شود.

رسولی در آخر سخنان خود خاطر نشان کرد: ما تلاش می‌کنیم و با آماده کردن فضا نوحه سرای تراز آماده می‌شود و نوحه‌ای مطابق با تمامی ایده آل ها سروده شده و حتی در جشنواره ها جایزه میگ‌یرد اما در خارج دیده نشده و شنیده نمی‌شود.

اکبر شیخی از دیگر شاعر و نوحه سراهای دعوت شده به این نشست در ادامه این هم اندیشی گفت:‌ باید دید که نیاز اصلی نوحه چیست،‌ چون بیشتر به نیاز‌های نوحه سراها توجه می‌شود.

حسینی رکن آبادی، شاعر اهل بیت(ع) باید به این سوال جواب دهیم که اگر قرار باشد اداره تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی به بحث نوحه ورود پیدا کند چه اقداماتی باید صورت گیرد.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی باید به‌عنوان یک مرکز عمل کند و اتفاقات را رصد کند و مورد تحلیل قرار دهد.

این شاعر گفت:‌ گاهی اوقات یک شاعر جوان شعری را میسراید که یک شاعر با داشتن بیست سال نمی‌تواند آن مضمون را منتقل کند و این دو باید در کنار یکدیگر دیده شود.

حسینی رکن آبادی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد:‌ وجود یک نشریه برای نوحه سراها می‌تواند زمینه‌ای برای بیان مشکلات آن‌ها باشد.

در انتهای این نشست جواد حیدری نوحه سرا و شاعر اهل بیت (ع) عنوان کرد: باید یک سازمان مستقل برای نوحه داشته باشیم؛ با عدم نظارت بلاهایی بر سر نوحه ها خواهد آمد که کاملا جبران ناپذیر است.

وی تصریح کرد: تاریخ نوحه، علم نوحه و تمام متعلقات به نوحه، با نبود بودجه مناسب به مرور از بین می‌رود.

حیدری در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد:‌ باید برای مسئولان دغدغه و حمایت از سمت آن‌ها انجام شود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز