آب منطقه‌ای گلستان: ناچار به صرفه‌جویی آب هستیم


آب منطقه‌ای گلستان: ناچار به صرفه‌جویی آب هستیم

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه با توجه به کمبود آب، ناچار به صرفه‌جویی هستیم، گفت: استان گلستان به نسبت جمعیت و آب تجدید پذیری که دارد، سرانه آن کمتر از 1400 مترمکعب در سال است که این مقدار از متوسط کشوری و استان‌های مجاور کمتر است.

سیدمحسن حسینی اظهار کرد: این ۱۴۰۰ مترمکعب همه آبی است که یک گلستانی در اختیار دارد تا در طول سال بتواند برای مصارف شرب، صنعت، آبزی‌پروری، محیط زیست و غذایی که موردنیاز اوست، استفاده کند.

وی بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد آب مصرفی در استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و راههای صرفه‌جویی بخشی مدیریتی و سازه‌ای و بخشی فرهنگی است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای گلستان تصریح کرد: آنچه در بخش سازه‌ای صرفه‌جویی تکلیف ماست، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی است که در استان گلستان باید احداث شود. در حال حاضر ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی است که ۱۸۰ هزار هکتار توسط چاه‌ها و مابقی هم توسط آب‌های سطحی آبیاری می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از آب منطقه ای گلستان، حسینی ادامه داد: از این مقدار اراضی مصرف‌کننده آب‌های سطحی نزدیک به ۳۰ هزار هکتار مجهز به شبکه‌های آبیاری مدرن هستند و ۴۰ هزار هکتار دیگر شبکه‌های سنتی و تلفیقی است. برنامه در حال اجرای شرکت آب منطقه‌ای در این بخش ۲۰ هزار هکتار شبکه مدرن است که عملیات اجرایی آن را آغاز کردیم و امیدواریم که در برنامه‌ای چهار ساله بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی با اشاره به اینکه منابع تأمین آب شرب شهرها، در حال حاضر حدود ۹۵ درصد از آب زیرزمینی است، تصریح کرد: به دنبال استفاده از آب سطحی نیز هستیم. سد نرماب که حدود ۵۵۰ هزار نفر از مردم شرق استان به‌ویژه روستاهای مرزی از آب آن بهره‌مند می‌شوند، در مراحل انتهایی احداث است و سد شصت کلا در گرگان و قره چای در رامیان برای مصارف شرب در دست پیگیری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان