دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد


دولت 3 هزار میلیارد ریال بهای کلزای کشاورزان گستان را پرداخت کرد

گرگان - ایرنا - سرپرست اداره‌کل غله و شرکت خدمات بازرگانی گلستان گفت که دولت تاکنون سه هزار و 190 میلیارد ریال معادل 87 درصد بهای کلزای تحویلی کشاورزان استان به مراکز خرید تضمینی را به حساب بانکی آنان واریز کرد.

منصور صیادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: کل طلب امسال کلزاکاران گلستان سه هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال است که پرداخت باقی مانده آن در دست پیگیری است.

به گفته وی این اداره کل تاکنون ۸۳ هزار و ۳۰۰ تن دانه روغنی تولید شده امسال کشاورزان استان را به صورت تضمینی خریده است.

قیمت پایه خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال برای هر کیلوگرم اعلام شده و این قیمت براساس پایه خرید با لحاظ ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت است.

امسال در گلستان ۴۵ مرکز برای خرید تضمینی کلزا با نظارت اداره کل غله و شرکت خدمات بازرگانی استان از دهه سوم اردیبهشت ماه فعال شده است.

کلزا به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاومت در برابر سرما و داشتن ۴۰ درصد روغن باکیفیت و ۵۷ درصد کنجاله برای تعلیف دام یکی از دانه‌های روغنی با کیفیت و ایده آل است.

در سال زراعی جاری و با آغاز برداشت کلزا در دهه سوم اردیبهشت ماه تولید حدود ۱۰۶ هزار تن کلزا از سطح ۵۹ هزار هکتار اراضی زیرکشت این محصول در استان برآورد شده بود ولی با طوفان اوایل خرداد و زیان وارده به محصول، برداشت کلزا به پیش بینی کارشناسان کمتر خواهد شد.

عمده کشت کلزا در گلستان به صورت دیم است.

در زمین های کشاورزی گلستان حدود ۱۵ رقم کلزا از جمله هایولای۵۰، هایولای ۴۸۱۵، هایولای۵۵۹، آرجی‌اس، دِلگان و تِراپُل کشت می شود.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است.

گلستان بالاترین میزان تولید کلزا در بین استانهای ایران را دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...