کانون های فرهنگی و هنری مساجد محوری ترین مجریان برنامه های دهه کرامت هستند


کانون های فرهنگی و هنری مساجد محوری ترین مجریان برنامه های دهه کرامت هستند

جعفری گفت: کانون های فرهنگی و هنری مساجد محوری ترین مجریان برنامه های دهه کرامت هستند، مساجد از گذشته تا کنون هسته انسجام محله ها به شمار می آیند، از این رو تعریف برنامه های محله محور در مساجد و اجرای آن با مشارکت ساکنان محله می تواند شور ایجاد کنند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

«مرتضی جعفری»، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالاتی در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

از نظر شما دهه کرامت چه میزان می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

مهم ترین ویژگی اهل بیت (ع) گذشت، شجاعت و بزرگواری و بزرگ منشی است و این سه ویژگی در وجود این سه بزرگوار نیز به صورت پررنگ جلوه داشته است، امامرضا (ع) علاوه بر اینکه به اخلاق عالی آراسته بودند و به این سبب مورد احترام اکثریت مردم قرار گرفتند، با حضورشایسته در بحث‌ های علمی و پاسخ ‌های منطقی و قاطع که نشان از دانایی و شجاعت بود، همگان را حیرت ‌زده کرد، حضرت معصومه (س) و حضرت احمد بن موسی (ع) نیز به کرامت و گذشت شهره بودند، توجه به همین ویژگی های اخلاقی، تبیین آنها برای دیگران و الگوگیری مسئولین، بزرگان و معتمدان مردم از اخلاق ائمه در رفتار و منش می تواند سبک زندگی ائمه معصومین (ع) را در جامعه نهادینه کند.

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

دهه کرامت یک پیوند زمانی و معنوی میان سه شهر شیراز، مشهد و قم است که حرم امن اهل بیت (ع) شناخته می شوند، این دهه می تواند بهانه ای باشد برای اجرای برنامه های مشترک و تدوین طرح های بزرگ با رویکرد ملی و بین المللی؛ هر سه این شهرها ظرفیت عظیمی برای توسعه گردشگری مذهبی و تثبیت عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) دارند، برای تحقق این موضوع نیاز به ورود جدی به موضوع، تعریف طرح های مناسب و حتی عقد تفاهم نامه های همکاری در اجرای طرح های بزرگ است، در همین ایام عزیز، شیراز برای آغاز این همکاری ها در زمینه توسعه گردشگری مذهبی، انجام طرح های پژوهشی- مذهبی و ... اعلام آمادگی می کند.

توقع شما پیرامون دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) چیست؟ جامعه، فرهنگ وران و مسئولان چه نقشی در این توقع دارند؟

حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، نقطه ثقل مذهبی شهر شیراز است که باید آن را به عنوان یک ظرفیت دید و البته در این زمینه اقدامات قابل تقدیری نیز از سوی مجموعه مدیریت حرم انجام شده است اما آنچه مهم است این است که مسئولین، فرهنگوران و فرهیختگان هر شهر نقش عمده ای در تبیین و نهادینه سازی فرهنگ در آن شهر دارند، نمود آموزه های اخلاقی ائمه و اهل بیت (ع) در منش و رفتار اجتماعی این افراد، نقشی مهمی در اعتماد مردم به دین، آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی بر مبنای سیره نبوی ایفا می کند، مشارکت فرهنگوران و فرهیختگان در طرح ها و برنامه های اینچنینی می تواند گستره اثرگذاری آنها را عمق و توسعه بخشد، بی شک استفاده از زبان ادبیات و هنر بر محبوبیت و مقبولیت عمومی برنامه ها می افزاید.

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

تثبیت نام دهه کرامت در اذهان عمومی و تعریف و اجرای برنامه های سالیانه توسط دستگاه ها و نهادهای فرهنگی- مذهبی خود، بیانگر موفقیت نسبی برنامه ریزی های کلی برای این دهه است اما به نظر می رسد جای تعریف یک فستیوال و رویداد ویژه این دهه به منظور اجرای طرح های بزرگ در سطح ملی و حتی بین المللی با محوریت دین پژوهی، ترویج سیره اهل بیت (ع)، معرفی سبک زندگی ایرانی- اسلامی و معرفی فرهنگ گذشت و فداکاری به عنوان بخشی از دایره المعارف اخلاق دینی ما، در این دهه خالیست.

آیا به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

بله، با توجه به وجود پیوند عمیق معنوی که میان این سه شهر وجود دارد همچنین پراکنش جغرافیایی این سه حرم مطهر در پهنه سرزمین مان ایران، حتما برنامه ریزی صحیح و ریشه ای با رویکرد تقویت زیرساخت های گردشگری و رویداد محور می تواند منجر به توسعه گردشگری مذهبی میان این سه شهر شود، همانطور که در پاسخ به سوال دوم نیز مطرح شد، این موضوع می تواند به تثبیت عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) برای ایران نیز کمک کند.

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

کانون های فرهنگی و هنری مساجد محوری ترین مجریان برنامه های دهه کرامت هستند، مساجد از گذشته تا کنون هسته انسجام محله ها به شمار می آیند، از این رو تعریف برنامه های محله محور در مساجد و اجرای آنها با مشارکت ساکنان محله می تواند شور و نشاط فرهنگی و مذهبی ویژه ای ایجاد کند.

سازمان فرهنگی شهرداری شیراز برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی در نظر دارد؟

با توجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امسال همچون سال های گذشته امکان برگزاری برنامه های گسترده و میدانی نداشت اما جشنواره فرهنگی- هنری «بهترین مونس» به بهانه ولادت حضرت معصومه (س) در فضای مجازی در حال برگزاریست که طی آن آثاری در زمینه های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی، استعداد و خلاقیت و غیره با رویکرد شناخت پدران و مادران از دخترانشان تدوین شده است، همچنین تیزرهایی در خصوص معرفی حضرت احمدبن موسی (ع) تولید و منتشر می شود.

پایان پیام/130

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا