توصیه هایی کاربردی برای بورسی ها


توصیه هایی کاربردی برای بورسی ها

برای دستیابی به سود بیشتر و ریسک کمتر نیاز است که به نکاتی توجه کنید، هر چند شاید دیده باشید کسی بدون رعایت آن ها به کسب سود رسیده باشد اما این موارد استثتاست و اصولی نخواهد بود.

به گزارش جی پلاس، شاید شما هم شنیده باشید که فلان فرد چند ده میلیون یا چند صد میلیون از سرمایه خود را وارد بورس کرده و تنها یک سهم خریده و سود خوبی هم کرده است.

اگر شما بهترین مشاوران را داشته باشید و یا با دقیق ترین روشهای ارزشیابی و انتخاب سهام، سهمی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده باشید، باز هم بر اساس اصول ثابت شده مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک صلاح نیست که همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد بگذارید. شاید قبلا دیگران و یا حتی خود شما چنین کاری کرده و سود خوبی هم به دست آورده باشید، ولی بنا به دلایل زیر ممکن است، همیشه بخت با شما یار نباشد و دچار ضرر غیر قابل جبرانی شوید.

گاهی ممکن است نماد یک شرکت به دلایل غیر قابل پیش بینی بسته شده و تا مدتها غیر قابل معامله باشد و بعد از باز شدن هم قیمت آن افت کرده باشد.

به عنوان نمونه چند سال قبل استاندارهای گزارشات مالی بانکها (توسط سازمان بورس) به یکباره تغییر کرد و بانکها موظف شدند، صورتهای مالی خود را با استانداردهای جدید منشر کنند و با استانداردهای جدید خیلی از بانکها از سود دهی به ضرر دهی می‌رسیدند و یا اینکه سود آنها به شدت کاهش پیدا می‌کرد و در نهایت نماد بیشتر بانکها برای مدتی طولانی بسته شدند و حدود 6 یا 7 ماه بعد با قیمتی کمتر از قیمتی که نماد آنها بسته شده بود، باز شدند.

نمونه‌های زیادی از بسته شدن طولانی مدت (حتی چند ساله) و غیر قابل پیش بینی نمادها وجود دارد، در این صورت اگر شما فقط سهام همین یک نماد بسته شده را داشته باشید، باید مدت طولانی منتظر باز شدن نماد سهم خود باشید و اگر زیر قیمت بسته شدن باز شود که ضرر زیادی را هم متحمل خواهید شد.

خیلی وقتها ممکن است مفروضات ما در تحلیل درست از آب درنیاید. به طور مثال ممکن است شما در برآورد سود یک شرکتی که مواد اولیه آن وارداتی است (برای واردات به ارز خارجی نیاز دارد)، نرخ دلار را برای سال جدید (1399) معادل 15000 تومان در نظر گرفته باشید، ولی در عمل قیمت ارز بیشتر از تحلیل قبلی شما افزایش یابد و با توجه به افزایش غیر عادی قیمت دلار، قیمت تمام شده محصولات شرکت نیز بالاتر رفته و در نهایت سود شرکت کمتر از پیش بینی شما محقق خواهد شد و به همین دلیل قیمت تک سهم شما نیز رشد نکرده یا با کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

عوامل بسیار زیاد دیگری که عمدتا غیرقابل پیش بینی هستند، ممکن است باعث شوند، قیمت تک سهمی که شما در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید برخلاف انتظار شما کاهش یابد. لذا اکیدا توصیه می‌شود از تک سهم شدن جدا خودداری فرمائید.

اما چرا همه سهم های شما در یک صنعت نباشد. معمولا اتفاقاتی که در بازار روی می‌دهد اثرات یکسانی بر روی شرکتهای مختلف فعال در یک صنعت خواهد داشت. به طور مثال کاهش قیمتهای جهانی فولاد اثر کاهنده بر سهام کلیه فولادسازان (حتی دنیا) می‌گذارد، لذا بهتر است شما از یک صنعت فقط یک شرکت را برای سرمایه گذاری انتخاب نمائید تا اصول مدیریت سرمایه و ریسک را رعایت کرده باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر