کارشناس سیاسی: پمپئو به جهانیان دروغ بزرگی گفت


به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (/fa/international)، یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین گفت: پمپئو در جلسه شورای امنیت به جهانیان دروغ...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، یک کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین گفت: پمپئو در جلسه شورای امنیت به جهانیان دروغ بزرگی گفت.
ابتدا مجری این شبکه تلویزیونی گفت: اجازه بدهید که بحث خود را با روابط ایران و آمریکا آغاز کنیم. ایران حکم بازداشت برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاطر حمله‌ای که در سوم ژانویه منجر به کشته شدن ژنرال سلیمانی شد، صادر کرده است.
در ادامه قنبر نادری، کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: زمان اعلام این حکم بازداشت سوالات زیادی را به همراه دارد. چرا تهران هم اکنون این حکم بازداشت را صادر کرده است. پاسخ شما چیست، گفت: پیام واضح و شفاف است. این حکم بازداشت به منزله آخرین میخ بر تابوت آن‌هایی است که آروزی آوردن ایران و آمریکا را بر سر میز مذاکره پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر دارند. بدیهی است که این پیام برای جامعه مدنی بین المللی هم شفاف است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران هیچ تمایلی برای مذاکره با دولت کنونی آمریکا در واشنگتن ندارد. شاید برخی صدور این حکم بازداشت را تنها برای مصارف داخلی در ایران تعبیر کنند، اما واقعا افراد زیادی هستند که خواهان نوعی انتقام برای کشته شدن ژنرال ایرانی هستند که همه ما می‌دانیم او همه زندگی خود را فدای مبارزه تروریسم و افراطی گرایی در عراق و سوریه کرده است. اصل مطلب این است که ما شاهد نوعی درخواست برای انتقام هستیم. ایران در حال حاضر در وضعیتی نیست که با دولت ترامپ مذاکره کند.
در ادامه مجری شبکه پرسید: اینترپل درخواست برای صدور یک حکم بازداشت بین المللی را رد کرده است و برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای ایران این حکم بازداشت را رد کرده است و آن را اقدام تبلیغاتی توصیف کرده است. هدف ایران از صدور این حکم بازداشت در حال حاضر چیست؟
این کارشناس در پاسخ گفت: دشمنان ایران آزادند نظر خود را درباره این حکم بازداشت بیان کنند. این یک موضوع تبلیغاتی و یا برای مصرف داخلی نیست. فراموش نکنید که نباید نفوذ ایران در منطقه و ماوراء آن را دست کم گرفت. ما می‌دانیم که ایران همکاری نزدیکی با اینترپل داشته است. ایران توانسته است که از طریق این همکاری بسیاری از مجرمان را که از کشور فرار کرده اند به کشور بازگرداند و آن‌ها را به اتهام فساد و خیانت و تروریسم محاکمه کند؛ بنابراین زمانی که ما می‌گوییم مقامات آمریکایی و افرادی را که در پس کشتن ژنرال سلیمانی بوده اند، تحت تعقیب قضایی قرار می‌دهیم هیچ شکی نکنید که این کار را انجام می‌دهیم. هم اکنون افرادی هستند که حاضرند زندگی خود را فدای این موضوع کنند. رئیس جمهور ترامپ هم اکنون در وضعیت امنی قرار دارد و این به خاطر آن است که وی رئیس جمهور است، اما او و همکارانش باید بدانند زمانی که دوره آن‌ها به پایان برسد ایران تلاش خواهد کرد که آن‌ها را بازداشت کند و به دست عدالت بسپارد، زیرا این ژنرال هیچ اقدام اشتباهی برای جامعه بین المللی انجام نداد. او هیچ نظامی آمریکا را نکشت. او تنها برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در عراق و سوریه بود و بهای سنگینی را با از دست دادن جان و زندگی خود پرداخت.

در ادامه مجری شبکه پرسید: ایران نشان داده است که در مواجه با تحریم‌های آمریکا از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. از زمانی که آمریکا از توافق اتمی ایران سال ۲۰۱۵ خارج شد این وضعیت وجود داشته است. به نظر شما تاثیرات تحریم‌های آمریکا چگونه بوده است و تاثیر آن بر مردم چگونه بوده است و مردم ایران چگونه با این تحریم‌ها مقابله کرده اند؟
نادری در پاسخ گفت: شما بهتر از من می‌دانید که آمریکا و مایک پمپئو خودش به جامعه بین المللی درباره اینکه رژیم تحریم‌های وضع شده از طرف دولت ترامپ ضد ایران پس از خروج از توافق اتمی تنها دولت ایران را تحت تاثیر خود قرار داده، دروغ گفته است. این یک دروغ بزرگ است. من در اینجا شاهد هستم که تحریم‌های آمریکا جامعه پزشکی ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است و این بسیار بی رحمانه است. پس از شیوع کرونا آن‌ها حتی نمی‌توانند ماسک وارد کنند. آن‌ها اجازه ورود کیت‌های آزمایشی را برای آزمایش کرونا به ایران نمی‌دهند. هیچ کشوری نمی‌توانست تجهیزات بهداشتی، درمانی و پزشکی را به خاطر تحریم‌های آمریکا به ایران ارسال کند. ما هیچ دسترسی به سیستم مالی سوئیفت نداریم. مایک پمپئو زمانی که گفت تحریم‌های آمریکا مردم عادی را در ایران هدف قرار نداده اند یک دروغ بزرگ گفت. به نظرم جامعه بین المللی باید بیدار شود و این واقعیت را ببیند. این یک تروریسم اقتصادی است که هر شهروند عادی ایرانی را حتی در داخل ایران و خارج از آن هدف قرار داده است. اجازه بدهید که درباره موضوع حقوق بشر صحبت کنیم. به نظرم آمریکا بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در جهان به خاطر وضع تحریم‌ها ضد ایران است و باید در دادگاه کیفری بین المللی به دست عدالت سپرده شود و مسئوولیت پذیر باشد. ایران هیچ اقدام اشتباهی انجام نداده است. ایران توافق اتمی را نقض نکرده است. ایران از هیچ گروه تروریستی در منطقه حمایت نکرده است و هنوز در حال پرداختن بهای سنگینی است. چرا؟ چون ترامپ از اوباما خوشش نمی‌آید. چرا؟ چون ترامپ توافق اتمی را دوست ندارد. چرا؟ چون او فکر می‌کند که می‌تواند یک توافق اتمی جدید را با ایران برای یک نمایش تبلیغاتی امضاء کند و از آن برای مصرف داخلی و برد در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. ما این فرصت را هرگز به وی نمی‌دهیم.
در ادامه مجری شبکه از اینار تانگن دیگر کارشناس این برنامه پرسید: آیا تحریم‌های آمریکا ضد کشور‌های مختلف جهان موثر بوده اند؟
او گفت: باید بگویم کشور‌هایی که تحریم شده اند در برابر این تحریم‌ها تسیلم نشدند. کوبا تسلیم نشد. ایران تسلیم نشد. این ایده که شما یک کشور مستقل دیگر را تحت فشار قرار دهید، موثر نیست. اینکه شاهد آن هستیم افرادی، چون جان بولتون و مایک پمپئو همچنان به سیاست فشار حداکثری معتقدند نشان می‌دهد که آن‌ها از تاریخ درس عبرت نگرفته اند. توافق اتمی ایران یک توافق چند جانبه است و یک توافق بین ایران و آمریکا نیست. ما شاهد خروج یکجانبه آمریکا از توافق اتمی هستیم. این یک افتضاح است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس