خشم و نفرت مردم و مسوولین عراق از اهانت و فتنه‌جویی سعودی


خشم و نفرت مردم و مسوولین عراق از اهانت و فتنه‌جویی سعودی

بغداد – ایرنا – کاریکاتور موهن روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» که دیروز (جمعه) منتشر شد ، سبب خشم و نفرت عراقی‌ها علیه رژیم آل سعود و رسانه های سرسپرده آن شده است.

اعتراض شدید رهبران و جریان های سیاسی مختلف ع راق در کنار واکنش های گسترده مردمی و گروه های مقاومت اسلامی در شبکه های مجازی از دیروز و امروز شنبه نسبت به این اهانت آشکار رسانه سعودی به مقام والای مرجعیت عالی دینی ادامه دارد.

این اهانت جدید رسانه سعودی به مقام آیت الله سیستانی به عنوان برجسته ترین رهبر دینی عراق، دوباره خاطرات تلخ سال های فتنه انگیزی رژیم آل سعود را در عراق در حمایت از تفرقه انگیزی، نفرت پراکنی، تروریسم، حملات انتحاری و بمبگذاری در اذهان عمومی عراق زنده کرده است.

«دولت قانون» (نوری المالکی)، «الفتح» (هادی العامری)، «حکمت ملی» (ُسید عمار حکیم)، «سائرون» (مقتدا صدر) به علاوه برخی تشکل های دینی و مذهبی مانند «جماعت علمای دین اهل سنت» (شیخ خالد الملا) و تشکل های صنفی هنرمندان و حقوقدانان به این اهانت واکنش نشان داده اند.

در سطح شبکه های مجازی نیز هشتگ «#السعودیه_قذاره_شرق_الاوسط» (عربستان سعودی کثافت خاورمیانه است) و «#السیستانی_یشرف_آل سعود» (آیت الله سیستانی شریف تر از آل سعود است) در راس ترندهای شبکه های مجازی قرار گرفته است.

هادی العامری: توهین به مرجعیت، زیرپا گذاشتن خط قرمزها است

هادی العامری رییس ائتلاف الفتح در عراق توهین روزنامه سعودی الشرق الاوسط به آیت الله سید علی سیستانی مرجعیت عالی دینی در عراق را محکوم کرد و آن را ناشی از رفتارهای منحرفانه و خصمانه سعودی علیه کشورش دانست.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: رژیم نادان آل سعود بار دیگر با توهین به مقام عالی مرجعیت آیت الله سید علی سیستانی از طریق روزنامه الشرق الاوسط تمامی خطوط قرمز و ارزش های والای ملت عراق را زیر پا گذاشت.

العامری گفت: این تعرض، سبک شمردن احساسات میلیون ها شهروند شیعه، سنی و مسیحی در داخل و خارج عراق و تمامی کسانی است که از نقش پدرانه آیت الله سیستانی در حفظ حاکمیت ملی عراق و پافشاری وی بر وحدت ملی و نقش بزرگ او در حمایت از عراق در برابر تروریسم داعش آگاهی دارند.

رئیس ائتلاف الفتح افزود: این اعمال زشت و قبیح بهترین دلیل بر وجود یک جریان گمراه خارجی است که می کوشد نقش ملی و پدرانه مرجعیت والای عراق را از بین ببرد و بیانگر تعمد رژیم سعودی بر ادامه طرح های مشکوک و کینه و دشمنی های نهفته آن علیه تمامی کسانی است که برای حفظ حاکمیت و وحدت ملی عراق تلاش می کنند.

عادل عبدالمهدی: سعودی ها همچنان خط مشی فرقه انگیزی را دنبال می کنند

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر سابق عراق بعد از دو ماه سکوت سیاسی، امروز شنبه در دفاع از مرجعیت عالی دینی کشورش سکوت طولانی مدت خود را شکست.

عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق، در واکنش به اهانت روزنامه سعودی «شرق الاوسط» به مقام آیت الله سید علی سیستانی که در کاریکاتوری موهن، ایشان را عامل تفرقه و ضد حاکمیت ملی معرفی کرده است، گفت: روزنامه سعودی و هر آن کس که در پی این روزنامه هست، به جای فتنه انگیزی و نفرت پراکنی، بهتر از تلاش های عراق برای مبارزه با داعش حمایت کند.

وی با بیان اینکه نخستین بار نیست که این روزنامه و رسانه های مشابه آن به عراق، مقدسات و رهبران این کشور اهانت می کنند، ادامه داده است: به شدت با کاریکاتور موهن به مرجعیت عالی دینی و ملت عراق مخالفیم و نشان می دهد که این نشریه همچنان انگیزه های فرقه گرایانه را دنبال می کند.

وی گفته است: عقلا باید خطر این خط مشی تحریک آمیز فرقه ای را که در طول سال های گذشته علیه عراق دنبال کرده اند و عراق بر آن بارها پیروز شده را درک کنند.

عبدالمهدی خاطر نشان ساخت که پیروزی بر گروه تروریستی داعش به برکت فتوای جهاد کفایی بود که آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی دینی عراق صادر کرد و همه ملت عراق از آن تبعیت کرده و با وحدت پیروزی بزرگی برای عراق، منطقه و همه جهان تحقق بخشیدند.

وی از این رسانه سعودی و دیگر رسانه های مشابه خواسته است که به جای اهتمام به تحریک های فرقه ای به امور مهمتری مانند جلوگیری از دخالت های مختلف منطقه ای و بین المللی در امور داخلی کشورهای منطقه و حضور نظامی تحمیل شده بر این کشورها اهتمام دهند.

نخست وزیر پیشین عراق بر ضرورت توقف جنگ یمن، مقابله با معامله قرن، سیاست های رژیم صهیونیستی در الحاق کرانه باختری، برقراری صلح در سوریه، لیبی و مقابله با تحریم های مستقیم و غیر مستقیم بر کشورهای منطقه و تلاش برای تنش زدایی روابط سعودی با کشورهای ترکیه، ایران و قطر تاکید کرده است.

نوری المالکی: مرجعیت، دژ دفاع از عراق است

نخست وزیراسبق و رهبر ائتلاف دولت قانون نیز در بیانیه ای گفت که مرجعیت عالی دینی عراق دژ دفاع از عقاید، هویت و صیانت از حقوق اقشار مختلف ملت عراق است.

«نوری المالکی» که دبیرکل حزب الدعوه اسلامی عراق نیز است، تاکید کرد که مرجعیت عالی دینی عراق همواره راز قدرت ملت و پرچمدار وحدت ملی و عنوان برجسته افتخار و عزت ملی بوده و هرگونه اهانت به ایشان، نقض همه ارزش هایی است که ملت عراق به آن ایمان دارد.

وی ادامه داد که هدف قرار دادن مقام والای مرجعیت به معنی هدف قرار دادن عامل وحدت ملی و توهین به احساسات میلیون ها مسلمان به ویژه ملت عراق است.

المالکی خاطر نشان ساخت که فتنه انگیزی و برافروختن آتش فتنه در این برهه حساس و دقیق که کشور با بحران کرونا و دیگر بحران ها مواجه است، اقدامی تجاوزکارانه است در حالی که عراق از همسایگانش، چشم انتظار همکاری برای عبور از این مرحله حساس دارد.

وی تاکید کرد که کاریکاتور موهنی که روزنامه الشرق الاوسط منتشر کرده، همه خط قرمزها را زیر پا گذاشته و به هویت ملت عراق اهانت کرده و مهمترین نماد عراقی ها و مورد احترام همه طیف ها ملی را هدف قرار داده است.

نخست وزیر اسیق عراق از دولت «مصطفی الکاظمی» خواسته است که از طریق کانال های رسمی و دیپلماتیک، تدابیر قانونی و سیاسی لازم را در برابر این اهانت آشکار اتخاذ کند.

جریان حکمت: «الشرق الاوسط» به علماء تشیع اهانت کرده است

«فادی الشمری» از اعضای برجسته جریان حکمت ملی (سید عمار حکیم) نیز در توئیتی گفته است: کاریکاتوری که روزنامه سعودی شرق الاوسط و کاریکاتوریست اردنی تبار آن ترسیم کرده، جدا از اینکه مقصود این روزنامه زرد چه بوده، اما به نمادها و علمای شیعه اهانت کرده است.

«نوفل ابورغیف» سخنگوی جریان حکمت ملی نیز در توئیتی در همین راستا به شدت اهانت صورت گرفته به مقام مرجعیت عالی دینی عراق را محکوم کرده است.

وی گفته است: بار دیگر اهانت روزنامه الشرق الاوسط را به مقام مرجعیت عالی دینی که با هدف تخریب نمادهای پیروان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) صورت می گیرد، محکوم می کنیم.

ابورغیف نشر این کاریکاتور موهن را با هدف تشویش اوضاع داخلی عراق عنوان کرده است.

سائرون: اهانت به آیت الله سیستانی توهین به همه نمادهای دینی است

سخنگوی فراکسیون سائرون در پارلمان عراق نیز در بیانیه ای گفته است که اهانت به آیت الله سید علی سیستانی، توهین به همه نمادهای دینی است.

«حمدالله الرکابی» افزود: این اهانت روزنامه الشرق الاوسط سعودی، اقدامی غیر قابل قبول است.

وی ادامه داده است: از این روزنامه و همه رسانه ها انتظار می رفت که موضع مثبتی در قبال عراق داشته و از خط مشی فرقه انگیزی که به روابط دو کشور آسیب می رساند، فاصله بگیرند.

الرکابی اضافه کرد که در انتظار عذرخواهی رسمی این روزنامه به خاطر این اشتباه بزرگ هستیم و انتظار داریم که حرفه ای تر از اینها کار کرده و از تعرض به نمادهای دینی و ملی عراق خودداری کند.

کانون خبرنگاران: اجازه اهانت به آیت الله سیستانی را نمی دهیم

رییس کانون خبرنگاران عراق نیز در توئیتی اقدام روزنامه سعودی را محکوم کرده و گفته است که به هیچ وجه اجازه اهانت به آیت الله سیستانی را نمی دهیم.

«موید اللامی» افزود: آیت الله سیستانی مورد احترام همه ملت عراق است زیرا عامل وحدت کشور و انسجام جامعه است و اجازه نمی دهیم نام او یا اهانت به او یا مقام والای ایشان در اختلافات شخصی – خواه محلی یا منطقه ای – مورد سوء استفاده قرار گیرد.

گروه های مقاومت عراق: رژیم سعودی، پلیدی مطلق است

گروه های مختلف مقاومت اسلامی در عراق نیز بیشترین و شدیدترین واکنش ها را به اهانت صورت گرفته به مقام مرجعیت عالی دینی عراق بروز داده و از رژیم سعودی به عنوان نماد پلیدی مطلق در منطقه یاد کرده اند.

در این راستا سخنگوی عصائب اهل الحق (َشیخ قیس الخزعلی) در توئیتی گفته است: رژیم سعودی، پلیدی مطلق علیه عراق و شیعیان و گاوشیرده برای آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی نظامی «جنبش النجباء» نیز در توئیتی گفته است: این گونه مواضع از سوی رژیم سعودی و دیگر عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه شیعیان موضوع تازه ای نیست.

«نصر الشمری» افزوده است که تعرض به مقام والای مرجعیت عالی دینی عراق دلیل آشکاری بر احساس شکستی است که این رژیم در برابر مواضع حکیمانه مرجعیت داشته و تمامی طرح های تکفیری و پلید آنها را خنثی کرده است.

وی تاکید کرده است که نباید این اهانت در سطح مردمی و دولتی، با سکوت مواجه شود و نسبت به آن اقدامی صورت نگیرد.

«ابوآلاء الولایی» دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» نیز در توئیتی گفته است: چون آیت الله سیستانی از خط مشی تکفیر تبعیت نکرده و عامل وحدت بوده و نه تفرقه و از جان مردم حمایت کرده و فتوای قتل آنها را صادر نکرده برای همین در تیررس کینه سعودی ها قرار گرفته است.

وی خطاب به آیت الله سیستانی افزود: «ما فرزندان تو و تو سنبل عراق و پدر معنوی الحشد الشعبی هستی و هرگز فرزندان حاضر نیستند در برابر اهانت به پدرشان - خواه اهانت کننده فرد یا یک نظام باشد - سکوت کنند.»

جامعه هنرمندان عراق: فرهنگیان به اهانت رسانه سعودی پاسخ دهند

جامعه هنرمندان عراق نیز که یک تشکل صنفی است، از همه هنرمندان، رسانه ها و فرهیختگان عراق خواسته است که در برابر این اهانت رسانه سعودی سکوت نکرده و به آن پاسخ دهند.

این تشکل در بیانیه ای افزود در برهه ای که عراق به دنبال برقراری روابط دیپلماتیک و محکم با کشورهای همجوار است، روزنامه الشرق الاوسط این کاریکاتور اهانت آمیز را منتشر کرده است.

جامعه هنرمندان عراق این کاریکاتور را نقض آشکار عرف و قوانین کار رسانه ای خوانده و افزوده است که اهانت به نمادهای دینی تنها منجر به افزایش خشونت و تروریسم می شود.

انجمن حقوقدانان نجف علیه «شرق الاوسط» شکایت می کند

همزمان انجمن حقوقدانان نجف اشرف هم در بیانیه ای اعلام کرد که یک تیم حقوقی برای شکایت قضایی علیه روزنامه سعودی الشرق الاوسط تشکیل داده است.

«علی الشیبانی» رییس انجمن حقوقدانان نجف اشرف در بیانیه ای افزود که ضمن محکومیت این اقدام روزنامه الشرق الاوسط در حال تهیه دادخواست ضد این روزنامه و کاریکاتوریست آن به علت اهانت به مقام والای مرجعیت عالی دینی هستیم و یک تیم از وکلا را در این راستا آماده کرده ایم.

شیخ خالد الملا: هجمه سازمان یافته به آیت الله سیستانی را نمی پذیریم

شیخ «خالد الملا» رهبر جماعت علمای دین اهل سنت عراق نیز در توئیتی حملات رسانه ای به مقام آیت الله سیستانی را سازمان یافته و عمدی خوانده و گفته است که با هجمه وحشیانه، سازمان یافته و عمدی به بهانه های واهی به علمای دین از جمله حمله اخیر به مقام آیت الله سیستانی از سوی روزنامه الشرق الاوسط مخالفیم.

وی تاکید کرده است که مراجع تقلید محترم هستند و با هر گونه تعرض به آنها مخالفت می کنیم.

دولت عراق تاکنون سکوت کرده است

با وجود همه این واکنش ها گسترده مردمی و سیاسی و تشکل های مختلف صنفی تاکنون دولت عراق بیانیه یا واکنشی نسبت به اهانت صورت گرفته به مقام مرجعیت عالی دینی آیت الله سیستانی نداشته است.

روزنامه الشرق الاوسط پس از مشاهده خشم و انزجار عمومی و سیاسی در عراق علیه این کاریکاتور در بیانیه ای ، مدعی شد که پیام کاریکاتور به صورت نادرست دریافت شده است.

این روزنامه تاکنون عذرخواهی رسمی به خاطر این اشتباه انجام نداده است.

دفتر رسمی روزنامه الشرق الاوسط در بغداد، به دلیل اهانت های سال های گذشته این روزنامه علیه ملت عراق و مقدسات و نمادهای دینی و سیاسی این کشور، بسته شده و تنها چند خبرنگار محلی به صورت کار محصولی با آن فعالیت دارند.

این نخستین بار نیست که رسانه های سعودی مرتکب اهانت به نمادهای ملت عراق و مقدسات این کشور می شوند و پیشتر نیز چنین خط مشی نفرت پراکنی و فتنه انگیزی را در پیش گرفته اند.

آخرین بار شبکه تلویزیونی «ام بی سی» سعودی چندی قبل در گزارشی دروغین، «ابومهدی المهندس» را تروریست معرفی کرد امری که با اعتراض و خشم گسترده ای در عراق مواجه شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس