کتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کرد


زندگی که معنی داشته باشد توام با هدفی والا خواهد بود. هر چه این معنی عمیق‌تر باشد، هدف ما هم بزرگتر خواهد بود. از طرفی، سوخت ما نیز به حساب می‌آید. برای مبارزه با مشکلات و قدم گذاشتن در مسیر سختیها به هدف نیاز است، وگرنه قهرمانی هم ساخته نمی‌شود. کتابها منبع الهام‌بخش و مناسبی برای یافتن هدف زندگی هستند. با نگاهی به زندگینامه بزرگ‌ترین نویسندگان...

کتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کردکتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کرد

زندگی که معنی داشته باشد توام با هدفی والا خواهد بود. هر چه این معنی عمیق‌تر باشد، هدف ما هم بزرگتر خواهد بود. از طرفی، سوخت ما نیز به حساب می‌آید. برای مبارزه با مشکلات و قدم گذاشتن در مسیر سختیها به هدف نیاز است، وگرنه قهرمانی هم ساخته نمی‌شود.

کتابها منبع الهام‌بخش و مناسبی برای یافتن هدف زندگی هستند. با نگاهی به زندگینامه بزرگ‌ترین نویسندگان جهان می‌تواند برای بسیاری از ما مفید واقع شود. با مقایسه خود و چنین افرادی دیدگاه ژرف‌تری پیدا خواهیم کرد و بهتر متوجه می‌شویم سکان زندگی‌مان را به چه سمتی بچرخانیم.

1. مغزِ جراحی مغز

اولین کتابی که قصد معرفی آن را دارم «مغزِ جراحی مغز» در مورد زندگینامه پروفسور مجید سمیعی است. سمیعی پزشک و جراح مغز و اعصاب است و هم اکنون ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را بر عهده دارد.

کتاب ما را به زندگی پر فراز و نشیب پروفسور و همچنین افتخاراتی که به‌دست آورده است آشنا می‌سازد. وی اهل رشت ولی زاده تهران است. تحصیلاتش را تا دوره متوسطه در رشت ادامه داد و بعد عازم آلمان شد. پس از فارغ‌التحصیلی در رشته زیست‌شناسی و پزشکی در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ، دوره تخصص جراحی مغز و اعصاب را شروع کرد.

کتاب روح یک پروانه

کتاب بعد «روح یک پروانه»، زندگینامه محمد علی کلی به قلم خودش و دخترش هانا یاسمین کلی است.

کاسیوس مارسیون کلی (2016-1942)، که در ایران همه او را به اسم محمد علی کلی می‌شناسیم، بوکسور حرفه‌ای و سنگین وزن آمریکایی بود. در حرفه‌اش لقب برترین مشت‌زن تاریخ بوکس را به‌دست آورد و به شاخص‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم بدل شد. وی همچنین فعال مدنی، چهره‌ای الهام‌بخش و در عین حال جنجالی، چه در داخل و چه در خارج از رینگ، به‌شمار می‌آمد.

یقینا خواندن این کتاب می‌تواند الهام‌بخش هر کسی باشد که به‌دنبال آزادی و رسیدن به قله‌های موفقیت است. راه سختی که محمد علی بایست از میان مشتهای سنگین حریفانش و جامعه طی می‌کرد. اما برای ما چه؟ زندگی هم نقش رینگ بوکس را برای ما دارد. حریف ما خود زندگی و مشکلاتش است. آیا در چنین وضعیتی عاقلانه است با خوردن چن مشت و چند هفته‌ در بیمارستان سپری کردن دست از بازی بکشیم؟

این کتاب می‌تواند چگونه در زندگی موفق شوم را دقیقا به ما روی رینگ بوکس، از زبان بوکسوری حرفه‌ای، نشان دهد.

فتح قله‌های موفقیت اثر نیک ویجیک

کتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کردکتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کرد

کتاب بعدی اندکی متفاوت از بقیه کتابهاست. نویسنده کتاب می‌گوید که به‌دلیل یک بیماری نادر، بدون دست و پا به‌دنیا آمده است. ولی چه چیزی در مورد او تا این حد خارق‌العاده است؟

«فتح قله‌های موفقیت (بدون دست و پا)»، اثر نیک ویجیک، داستان مردی است که با محدودیتهای بیشماری رو‌به‌روست. اما با این حال، موفق می‌شود به فعالیتهایی نظیر اسکیت، موج‌سواری، گلف بازی، نواختن آلات موسیقی و سخنرانی برای دیگران بپردازد.

او به ما نشان می‌دهد نداشتن اندامهایی مثل دست یا پا نباید مانعی برای شادی و خوشبختی ما باشد. در حقیقت، محدودیتهاست که استعدادهای انسان را شکوفا می‌سازد و او را به مقامی که لایق است می‌رساند. او به ما می‌آموزد دست از تلاش برنداریم و همیشه نگاهی مثبت به زندگی داشته باشیم.

کتاب شدن

مورد بعد، کتاب «شدن» است که سرگذشت دختری سیاه‌پوست را روایت می‌کند؛ میشل اوباما در این کتاب از کودکی تا پایان زندگی‎‌اش در کاخ سفید را برایمان بازگو کرده است. برای او و کیشانش، راه یافتن زنی سیاه‌پوست به کاخ سفید و تبدیل شدن به بانوی اول آمریکا خواب و خیالی بیش نبود.

میشل در این کتاب ما را با تجربیاتش در زندگی آشنا می‌کند. خانواده‌اش جزو طبقه کارگر آمریکا بود. توانست ابتدا به دانشگاه پرینستون راه پیدا کند و سپس در رشتۀ حقوق از دانشگاه هاروارد فارغ‌التحصیل شود. او به لطف بلند‌پروازیهای شوهرش، باراک اوباما، توانست به کاخ سفید راه پیدا کند.

کتاب به‌روشنی می‌گوید نباید محدودیتهایی را باور کنیم که جامعه به‌خاطر رنگ و نژادمان بر ما تحمیل کرده است. هر کاری از دست ما بر می‌آید، به شرط اینکه در راه درست قدم بگذاریم.

منم کوروش

کتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کردکتاب هایی که با آنها معنای زندگی را پیدا خواهید کرد

الکساندر جووری در کتاب «منم کوروش» با استفاده از قالب رمان، به شرح زندگی کوروش، بنیانگذار پادشاهی هخامنشی، می‌پردازد. کتاب در سه بخش منظم شده است. در بخش اول به دوران کودکی و نوجوانی کوروش پرداخته شده است. بخش دوم، شرح ماجرای تأسیس سلسله هخامنشیان است. در بخش آخر، نویسنده به ماجرای فتوحات کوروش در بابل و پیشرویهایش پرداخته است.

نقل کرده‌اند: «ملتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن خواهد بود.» مسلم است کسب آگاهی در مورد این پادشاه بزرگ که ایران را در برابر دشمنان خارجی محفوظ داشت، اولین منشور حقوق بشر را منتشر کرد، ادیان دیگر را محترم شمرد و با وجود قدرت، خونریزی نمی‌کرد خالی از لطف نخواهد بود.

استاد عشق از ایرج حسابی

کتاب آخر، «استاد عشق (زندگینامه حسابی)» اثر ایرج حسابی است. این اثر در مورد زندگی دکتر محمود حسابی (1371-1281)، پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران، نوشته شد است. مادرش به او تعلیمات دینی و ادبیات فارسی را تعلیم داد. قرآن و دیوان حافظ را از حفظ بود. از طرفی کتابهای شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی، بوستان و گلستان سعدی و منشآت قائم مقام فراهانی را نیز بلد بود. او همچنین به شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب نیز علاقه داشت.

ار جمله افتخارات بزرگ او می‌توان دیدار و مصاحب با دانشمند بزرگ آن زمان، یعنی آلبرت انیشتین، نام برد. در داخل کشور چندین منصب سیاسی و فرهنگی را بر دوش می‌کشید. با تلاشهای خستگی‌ناپذیرش توانست مراکز علمی، دانشگاهی و بیمارستانی فراوانی را در کشور به نتیجه برساند.

هر ایرانی باید به وجود چنین مرد بزرگی به خود ببالد و آرزوی تبدیل شدن به فردی حتی بهتر از او باشد.

پایان رپورتاژ آگهی /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد