سی و هشت سال گذشت


سی و هشت سال گذشت

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (/fa/international) از بیروت، ۱۴ تیر ۱۳۶۱، شش سالی بود که لبنان در شعله آتش جنگ داخلی می‌سوخت و در این شرایط رژیم...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از بیروت، ۱۴ تیر ۱۳۶۱، شش سالی بود که لبنان در شعله آتش جنگ داخلی می‌سوخت و در این شرایط رژیم صهیونیستی هم زخم دیگری بر پیکره سوخته این کشور وارد می‌کرد.
درست در این وضعیت حاج احمد متوسلیان به عنوان وابسته نظامی سفارت ایران، به همراه سید محسن موسوی کاردار سفارت کشورمان در لبنان، کاظم اخوان خبرنگار و تقی رستگار مقدم کارمند سفارت، سوار بر خودرویی و با اسکورت پلیس لبنان از دمشق عازم بیروت بودند. اما در شمال لبنان و ایست و بازرسی برباره توسط شبه نظامیان تندروی وابسته به اسرائیلی ها، متوقف و بازداشت شدند.
از همان ایام تاکنون خبر دقیقی از سرنوشت ۴ دیپلمات ایرانی در دست نیست. اما دو فرضیه اصلی مطرح است، فرضیه اول روایت شبه نظامیان قوات لبنانیه و سرکرده آن‌ها سمیر جعجع بوده که می‌گویند حاج احمد و همراهانش کشته شده اند. اما فرضیه دوم بر اساس برخی شواهد و مدارک حاکی از آن است که شبه نظامیان مزدور، ۴ دیپلمات ایرانی را پس از بازداشت به افسران اسرائیلی تحویل داده و صهیونیست‌ها آن‌ها را به فلسطین اشغالی منتقل کرده اند.
مراسم سی و هشتمین سالگرد ربوده شدن ۴ دیپلمات ایرانی روز جمعه با حضور نمایندگان دولت و مجلس لبنان و جمعی از شخصیت‌های فلسطینی و دیپلمات‌های خارجی مقیم لبنان در محل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت برگزار شد.
علی حسن خلیل نماینده مجلس لبنان، که فرستاده ویژه «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور نیز بود، در سخنانی گفت: مسئول مستقیم این جنایت غیرانسانی، اسرائیل اشغالگر است، گذشت سی و هشت سال باعث فراموش کردن این مساله نمی‌شود، ما از همه راه‌های قانونی پیگیر این پرونده هستیم.
از سال ۲۰۰۸ دولت لبنان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پیگیری این پرونده شده است. بعد از گذشت ۳۸ سال مدعیان حقوق بشر همچنان از عاملان لبنانی و صهیونیست این جنایت حمایت می‌کنند و این لکه ننگی بر پیشانی جامعه جهانی است.
محمد جلال فیروزنیا سفیر ایران در لبنان
سید رائد موسوی فرزند محسن موسوی کاردار ربوده شده سفارت ایران
زاهر الخطیب وزیر سابق دولت لبنان
علی حسن خلیل نماینده مجلس لبنان
لبنان: محمدحسین امیدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج