بازیابی فلزات سنگین از پسماند لامپ‌های ال ‌ای دی


بازیابی فلزات سنگین از پسماند لامپ‌های ال ‌ای دی

پژوهشگران دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس موفق به بازیافت پسماند لامپ‌های ال ‌ای دی و بازیابی فلزات سنگین موجود در آن‌ها شدند.

بازیابی فلزات سنگین از پسماند لامپ‌های ال ‌ای دیبه گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، میزان تولید پسماند مربوط به لامپ‌های ال ‌ای دی همانند دیگر پسماند‌های الکترونیکی به دلیل کاربرد متنوع و گسترده آن‌ها در صنایع گوناگون در حال افزایش است. این لامپ‌ها به عنوان ضایعات در محیط زیست رها می‌شود در حالی که حاوی فلزاتی مانند رادیوم، مس، طلا و نقره هستند. فلزاتی که از سویی ارزشمند و از سویی رهاسازی آن‌ها در محیط زیست آسیب زاست

با درک اهمیت این موضوع، محققان دانشگاه دست به کار شدند و طرحی را برای بازیابی فلزات سنگین و ارزشمند از پسماند لامپ‌های ال ‌ای دی به روش فروشویی زیستی ارائه دادند.

موسوی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس در خصوص ویژگی این طرح تحقیقاتی گفت: روش‌های گوناگونی، چون فیزیکی، شیمیایی و زیستی برای بازیافت فلزات سنگین از پسماند‌ها وجود دارد. در این میان فروشویی زیستی در مقایسه با روش‌های رایج ارزان‌تر بوده و از سوی دوستدار محیط زیست است.

استخراج ماده جامد به کمک روش فروشویی

او تصریح کرد: در روش فروشویی زیستی از میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری و قارچ بازیافت و جداسازی انجام می‌شود. فروشویی نیز روشی است که در آن به کمک یک ماده جامد از جمله دیگر استخراج انجام می‌شود. در اینجا باکتری با تولید ماده باعث خروج فلزات ارزشمند از پسماند می‌شود.

موسوی گفت: در این طرح لامپ‌های سوخته جمع‌آوری شده و پس از خرد و پودر شدن آن‌ها با استفاده از روش مدنظر بازیافت فلزات سنگین سمی انجام می‌شود و همچنین این روش علاوه بر اقتصادی بودن از نظر محیط زیست نیز مناسب است.

بیشتر بخوانید

مقابله با کرونا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ پارک فناوری تربیت مدرس

او با بیان اینکه در حال حاضر دانش فنی این فناوری در را در کشور داریم، اما هنوز صنعتی نشده است، گفت: تیم تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس پنجمین گروه تحقیقاتی در دنیا است که روی این فناوری کار می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل