بیکاری، رسانه و حقوق بشر آمریکایی در مطبوعات استان سمنان


بیکاری، رسانه و حقوق بشر آمریکایی در مطبوعات استان سمنان

سمنان- ایرنا- مطبوعات استان سمنان در هفته‌ای که گذشت به مسایل مختلفی پرداختند که رسانه در فضای مجازی، حقوق بشر آمریکایی و بیکاری جوانان مسوولان مهم‌ترین این موضوع‌ها بود.

سادیسم رسانه‌ای در فضای مجازی، حقوق بشر آمریکایی، مقابله با فساد با پاکدستی، هشدار نسبت به آمار بیکاری استان، پیشنهادات ورزشی به اعضای شورای شهر و شهردار سمنان، آزادراه حرم تا حرم و مطالبات مردم و ماه پشت ابر نخواهد ماند، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته گذشته به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان سمنان به موضوع اهمیت رسانه به قلم سیدرضا جزء مومنی با عنوان « سادیسم رسانه‌ای در فضای مجازی » پرداخت.

در این مطلب آمده است: عصر نوین اطلاعاتی و توســعه روزافزون ارتباطات، دنیای امروز را با تمام تفاوت‌ها به اندازه‌ای در حوالی ما ترسیم کرده که بعد مسیر و مسافت وجود ندارد و هر روز شاهد شــتاب در تولیدات مدرنیته از امکانات ارتباطی هستیم که توانسته با مجموعه‌ای از خیر و شر اجتماعی، ما را سرگرم کند.

اخبار، در چشــم بر هم زدنی مخابره می‌شود و رقابت بنگاه‌های خبری در ابلاغ خبر تازه در بازه ثانیه‌ها معنا می‌یابد و دسترسی به آنچه اتفاق می‌افتد در کمترین فاصله زمانی، مهیاست.

رســانه‌های نوین و تجهیزات ارتباطی جدید هنوز هم در محدوده سرگرمی‌ها برای مردم در کشورهای کمتر توســعه یافته تعریف می‌شوند و قدرت طلایی رقابت با بنگاه‌های به شدت کثیف رسانه‌ای در جهان امروز فراهم نشده و یا هنوز با فاصله معنادار است و از طرفی با نگاه به آمار شبکه‌ها، گروه‌ها و کانال‌های حاضر در فضای مجازی به وضوح می‌توان شاهد فعالیت‌های عمدتا غیر موثر و بدون پشتوانه علمی و پژوهشی بود و یا به عبارتی می‌توان از ناحیه عدم فعالیت جدی آگاهان علمی و خبرگان سیاسی و عدم آشنایی این گروه‌ها با فضای مجازی به شدت رنجیده خاطر بود.

فضای مجازی، دامنه ارتباطات را قوت بخشــیده ولی الزامی در ســاماندهی اجتماعی نداشــته که هیچ، بلکه با مجموعه‌ای از دلواپسی‌های اجتماعی نیز معرفی شده و سامانه آسیب‌رسانی این شبکه‌ها در تمام موضوعات بویژه سیاسی و اجتماعی توانســته به تخریب باورهای فرهنگی کمک کند و متاسفانه بدون وجاهت فکری و قدرت نویســندگی، بخش عمده ای از جامعــه در حال نقل و قول‌های متعدد در فضای مجازی هستند که بعضا بدون پشتوانه‌ای از حقیقت، توانسته جامعه را در بخشی، زمین‌گیر کند و یا با التهاب‌‍ آفرینی، آرامش اجتماعی را دچار اخلال نماید.

عدم وجود شبکه‌های باساختار قدرتمند بومی از لحاظ ایده و فن باعث شده تا بخش کثیری از جامعه با زیرساخت‌های رسانه‌ای خارجی کار کنند و هرگز به بن بست گریز اطلاعات موثر ملی فکر نکنند در حالی که مطابق دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، مملکت باید در زمینه تولید امن شبکه‌های بومی تلاش جدی داشته باشد و اساسا جواب دشمنی‌های بی شرم ابرقدرت‌های رسانه‌ای را باید با تقابل آگاهانه در برخورداری از شبکه‌های قدرتمند داخلی داد.

روزنامه پیام

«روزنامه پیام» استان سمنان در هفته‌ای که گذشت مطالبی چون مقابله با فساد با پاکدستی، هشدار نسبت به آمار بیکاری استان، پیشنهادات ورزشی به اعضای شورای شهر و شهردار سمنان، آزادراه حرم تا حرم و مطالبات مردم و ماه پشت ابر نخواهد ماند را مورد اشاره قرار داد.

یکی از موضوع های مهمی که در این روزنامه مورد توجه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « هشدار نسبت به آمار بیکاری استان » به قلم محمد علیان است.

در این مطلب آمده است: پس از این‌که آتش مهیب و ویرانگر جنگ ناجوانمردانه که دشمنان هر روز بیشتر از قبل روشن‌تر می‌کردند، خاموش شد، تحریم‌های ضدبشری آغاز گردید. مدتی در سخت‌ترین شرایط واحدهای تولیدی به کار ادامه داده ولی به علت کمبود مواد اولیه و نوسان ارز و افزایش دستمزد مزایا و هزینه‌های قابل توجه جانبی و زیان قیمت تمام‌شده کالا و کاهش نرخ سود سالیانه جمع کثیری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و حتی مشارکت با بانک‌ها دست از کار و تولید کشیده و کارخانجات تعطیل شدند.

حتی برخی از شرکت‌ها که تسهیلات کلان از بانک‌های دولتی و دیگر ارگان‌های ذیربط دریافت داشتند، اما در پایان سال مالی غیر از زیان چیز دیگری عایدشان نشد که به ناچار صدها کارگر بومی و غیربومی از کار چندین ساله بیکار شدند که نمونه آن در چند روز اخیر به یکی از شرکت‌های عریض و طویل تولید اتوبوس می‌توان اشاره کرد که جای نگرانی است، در میان این اخراجی‌ها جوانان تحصیل‌کرده دانشگاه‌ها در رشته‌های شیمی، فیزیک، عمران، مدیریت و... به چشم می‌خورد.

امروزه خیلی از جوانان جویای کار مناسب هر روز در گوشه و کنار جامعه ما سرگردان با دستفروشی اوقات تلخ خود را با دشواری می‌گذرانند و در حاشیه زندگی با مشقت و نگرانی امرار معاش می‌کنند، ولی از طرفی در ادارات دولتی افراد بازنشسته بعد از ۳۰ سال مجددا تحت عنوان شرکتی، قراردادی، پیمانی، کارگزار و... با کلاه شرعی یا به عبارتی دورزدن قانون استخدامی در همان اداره یا ارگان‌های وابسته زیرمجموعه با همان ردیف حقوق و مزایا مشغول به کار می‌باشند. به راستی آیا اجحاف در حق جوانان بیکار تحصیل‌کرده جامعه ما نیست که فقر عمومی و بیکاری غوغا کرده و برخی‌ها برای به دست آوردن لقمه نانی به هر کاری که آفریده نشدند باید تن دردهند تا آبرو و حیثیت اجتماعی آنها محفوظ بماند؟

آیا نمی‌توان جوانان را با همان شرایط ردیف حقوقی در ادارات دولتی جذب خدمت نمود؟

دوهفته نامه پیمان همدلی

«پیمان همدلی» یکی از دو هفته نامه های استان سمنان به موضوعی با عنوان « حقوق بشر آمریکایی » با قلم محمد علی جوادیان پرداخته است.

در این مطلب آمده است: تیرمـاه یـادآور تـراژدی بـزرگ انسـانی اسـت کـه ایـالات متحـده علیـه مـردم ایـران انجـام داده اسـت. مفهـوم حقـوق بشـر از جانـب قدرت‌هـای بــزرگ و هم‌پیمانــان آنهــا به‌طــور انحصارطلبانــه و یکجانبــه تفســیر و به‌صــورت ابــزاری اســتفاده می‌شــود.

آمریــکا تاکنــون بــا اقدامــات ضـد حقـوق بشـر خـود نشـان داده اسـت کـه بـه هیـچ یـک از تعهـدات بین‌المللــی در قبــال حقــوق بشــر و پدیــده تروریســم پایبنــد نیســت. تناقضــات حقــوق بشــری آمریــکا در عرصــه بین‌المللــی بســیار آشــکار بــوده اســت.

آمریــکا باوجــود ادعــای طرفــداری از حقــوق بشــر، تاکنــون بــر نقــض حقــوق بشــر در کشــورهای دیگــر ادامــه می‌دهــد و باعــث مــرگ هــزاران غیرنظامــی در سراســر جهــان شــده اســت.

بــر اســاس آمارهــای معتبــر جهانــی تنهــا از اوت ۲۰۱۴ تــا دســامبر ۲۰۱۵ بیــن ۱۶۹۶ تــا ۲۲۳۹ نفــر در عــراق و ســوریه در حمـلـات هوایــی آمریــکا در ایــن دو کشــور کشــته شــده‌اند.

اقدامــات آمریــکا در زمینــه جاسوســی در عرصــه جهانــی نیــز نقــض حقــوق شــخصی شــهروندان کشــورهای دیگــر جهــان اســت. به‌رغــم وعده‌هــای آمریــکا در زمینــه دفــاع از حقــوق بشــر، ایــن کشــور هنــوز هــم کنوانســیون‌های اصلــی حقــوق بشــر ســازمان ملــل را تصویــب نکـرده و در بحث‌هـای بین‌المللـی در زمینـه حقـوق بشـر نیـز رویکـردی را در پیــش گرفتــه اســت کــه در آن از همــکاری خبــری نیســت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی