مبلمان؛دومین صنعت پربازده


مبلمان؛دومین صنعت پربازده

ایران در زمینه تولید مبلمان ظرفیت‌های بالایی دارد و این صنعت یکی از صنایع پربازده کشور محسوب می‌شود. توان بالای تولید، حجم واردات را تا نزدیک به صفر کاهش داده و تولیدکنندگان داخلی نیاز بازار را به تمامی پوشش می‌دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این درحالی است که از کل ظرفیت این صنعت استفاده نمی‌شود. با حسن احمدیان- رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

میزان و ظرفیت تولید مبلمان در کشور چه اندازه‌ای است؟

صنعت مبلمان، صنعت گسترده‌ای است که تنها تولید مبل را شامل نمی‌شود و دربرگیرنده صنایع چوب و دکوراسیون، تولید مبلمان اداری، خانگی، هتلی، فروشگاهی و... است. مجموع گردش مالی این صنعت امروز چیزی بالغ بر 100هزار میلیارد تومان است که این میزان تنها با به‌کارگیری 50درصد ظرفیت این صنعت حاصل شده است. نیمی از ظرفیت این صنعت به دلایل مختلف خالی و بدون استفاده است.

چه دلایلی باعث بلااستفاده ماندن بخشی از توان تولید است؟

مشکلات دسترسی به مواد اولیه و ضعف برنامه‌های صادراتی را می‌توان مهم‌ترین دلایلی عنوان کرد که باعث می‌شود بخشی از توان تولید کشور در زمینه تولید مبلمان به‌کار گرفته نشود. شرایط اقتصادی و رکود، باعث کاهش تقاضا در بازار مبلمان داخلی شده و در چنین شرایطی برای جلوگیری از زیان تولیدکننده و کاهش میزان تولید، صادرات باید در اولویت قرار گیرد. کشورهای اطراف، بازار هدف ما هستند که باید با تدوین برنامه‌های صادراتی برای در اختیار گرفتن بازار این کشورها تلاش شود و به موازات آن دسترسی به مواد اولیه که امروز به مشکل بزرگی برای تولیدکنندگان تبدیل شده، تسهیل شود. صنعت مبلمان سال گذشته 76میلیون دلار صادرات داشت که در مقایسه با سال قبل از آن سه برابر بود.

وابستگی به واردات در این صنعت تا چه اندازه است؟

درصد وابستگی به واردات در کالاهای مختلف متفاوت است؛ به‌طور مثال در MDF حدود 35درصد و در زمینه یراق‌آلات بالغ بر 80درصد واردات داریم. همچنین بخش عمده ماشین‌آلات این صنعت خارجی است و توان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد. در حوزه‌های تولیدات مختلف، مواد اولیه‌ای مثل فوم، رنگ، پارچه، چرم و فلزات استفاده می‌شود که بسته به میزان مصرف، بین 20تا 50درصد این مواد اولیه با واردات تامین می‌شود. امروز واردات محصول نهایی در مبلمان و دکوراسیون خانگی نزدیک به صفر است و تنها در زمینه بعضی از کالاها این نیاز وجود دارد، به‌طور مثال صندلی دندانپزشکی یا تخت بیمارستانی هم بخشی از صنعت مبلمان محسوب می‌شود که ممکن است به‌صورت محصول کامل وارد کشور شود ولی در سایر بخش‌ها تنها ماشین‌آلات، مواداولیه و یراق‌آلات وارد می‌شود.

این صنعت چه میزان از شیوع کرونا آسیب دید؟

صنعت مبلمان با بیش از 8درصد اشتغال‌زایی بعد از صنعت خودرو بالاترین گردش مالی و اشتغال‌زایی را دارد، با این حال هیچ توجه و حمایتی از سوی دولت به این صنعت نمی‌شود. صنعت مبلمان از یک سو پرفروش‌ترین فصل خود یعنی اسفند و فروردین را به‌دلیل شیوع کرونا از دست داد و از سوی دیگر صادرات نیز به همین دلیل متوقف شد. این شرایط درمجموع بیش از 10هزار میلیارد تومان به صنعت مبلمان آسیب وارد کرد اما با این حال جزو صنایع آسیب‌دیده از کرونا به شمار نیامد و در نتیجه هیچ حمایتی از این صنعت نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نشنیده آیسان آقاخانی زن محمدرضا گلزار ! + عکس ها و خصوصی ها