قیمت مرغ در گلستان دوباره پر کشید/ ضرر 5 ماهه به صنعت مرغ کشور


قیمت مرغ در گلستان دوباره پر کشید/ ضرر 5 ماهه به صنعت مرغ کشور

شهروندان گلستانی انتظار دارند در استانی که یکی از قطب‎های تولید مرغ گوشتی و تخم‌مرغ در کشور محسوب می‎شود این دو محصول با قیمتی عادلانه‌تر در استان توزیع شود تا قدرت خرید برای اکثر قشرهای جامعه وجود داشته باشد.

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ طی چند روز گذشته بار دیگر به یکی از سوژه‎های داغ تبدیل شده است اگر چه در چند سال اخیر طی یک سال شاهد افزایش ناگهانی این دو محصول که اتفاقأ در سبد غذایی تعداد زیادی از مردم جای دارد؛ هستیم.

به گفته مسوولان عواملی همچون افزایش قیمت نهاده‎ها، هزینه حمل و نقل و افزایش قیمت جوجه یک روزه و کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای تولید و پرورش مرغ گوشتی موجب افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ شده است در چند روز گذشته نیز روند تولید پرورش مرغ به شدت کاهش پیدا کرد و این موضوع منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ شده است از سویی برخی تولیدکنندگان که نگران عدم شرایط پرورش جوجه هستند از جوجه‌ریزی خودداری کردند که خود این امر نیز بر افزایش قیمت مرغ تأثیرگذار بود.

آمارها نشان می‎دهد مشکلات تولیدکنندگان مرغ از چند ماه گذشته شروع شده و بسیاری از کارشناسان امر معتقد بودند در این ماه و ماه آینده قرار است گرانی در حد غیرمعمولی را در عرضه مرغ و تخم‌مرغ در کشور شاهد باشیم، با این وجود شهروندان گلستانی انتظار دارند در استانی که یکی از قطب‎های تولید مرغ گوشتی و تخم‌مرغ محسوب می‎شود این دو محصول با قیمتی عادلانه‌تر در استان توزیع شود تا قدرت خرید برای اکثر قشرهای جامعه وجود داشته باشد.

*تولید 260 هزار تن گوشت مرغ در گلستان/ حدود 13 استان از مرغ تولیدی در گلستان استفاده می‎کنند

در همین رابطه مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه سال گذشته ۲۶۰ هزار تن تولید گوشت مرغ در استان داشتیم و رتبه دوم کشور را به خود اختصاص دادیم، گفت: شرایط قیمتی را عرضه و تقاضا تعیین می‎کند وقتی تقاضای مرغ در استان بالا می‎رود، از سویی با توجه به کیفیت و پرورش مرغ استان تقاضا از کل کشور وجود دارد و در حال حاضر حدود 13 استان از مرغ تولیدی در گلستان استفاده می‎کنند این امر بر افزایش قیمت مرغ تأثیرگذار است.

عبدالغفار تخله تصریح کرد: در چهار، پنج ماه اخیر تولیدکنندگان با ضررهای اقتصادی مواجه شدند، شیوع ویروس کرونا مراسم‎ها و فعالیت تالارها را نیز کاهش داد و این ضرر برای تولیدکنندگان داخل استان ما بیشتر از سایر استان‎های دیگر بود چرا که حدود۸۰ در صد مرغ تولیدی استان را به دیگر استان‌های کشور صادر می‎کنیم.

وی اضافه کرد: وقتی تمام مبادی مصرف متوقف شود بیشترین ضرر عاید تولیدکننده خواهد شد پنج ماهی شاهد کاهش قیمت مرغ بودیم و مرغ زیر قیمت مصوب عرضه می‎شد وقتی تقاضا بالا می‎رود با افزایش قیمت مواجه می شویم به دلیل آنکه طی چند ماه قیمت مرغ افزایش نداشت الان این افزایش قیمت بیشتر احساس می‎شود.

*افزایش قیمت نهاده‎ها و صادرات، قیمت مرغ را افزایش داد/ گلستان یکی از استان‎هایی است که با بالاترین قیمت حمل و نقل نهاده‎ها تولید می‎شود

مدیر امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گلستان، هزینه تمام شده یک مرغ را برای تولیدکننده ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و افزود: براساس قیمت مصوب تنظیم بازار در حال حاضر قیمت مرغ کیلویی ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.

تخله یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت مرغ را صادرات عنوان کرد و گفت: برای اینکه در بحث موارد تولیدی که بیش از نیاز کشور است تعدیل داشته باشیم قاعدتأ باید بازارهای صادراتی را پیدا کنیم اما گر بخواهیم با تغییرات قیمتی به طور کلی صادرات را قطع کنیم بعدأ که قیمت‎ها کاهش یافت بازار هدف خود را از دست می‎دهیم و کشورهای رقیب مثل ترکیه جایگزین ما خواهند شد که این امر نیز مشکلات و تبعات دیگر را برای تولیدکننده ما در پی خواهد داشت در واقع باید طوری برنامه‌ریزی شود که هم بحث صادراتی داشته باشیم و هم مصرف تولید داخل را مدیریت کنیم.

وی ابزار کرد: ۸۵ درصد نهاده‎های مورد نیاز در صنعت طیور وارداتی است و گلستان یکی از استان‎هایی است که با بالاترین قیمت حمل و نقل نهاده‎ها تولید می‎شود و طبیعی است که هزینه تولید نیز افزایش یابد.

*تعدیل سود قیمت‌مرغ برای حمایت از مصرف‌کننده

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گلستان در خصوص چگونگی تعیین قیمت مرغ در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افزایش قیمت نهاده، کرایه حمل و ... بر روی قیمت مرغ زنده که تعیین کننده قیمت نهایی گوشت مرغ است تأثیر می‎گذارد در واقع قیمت گوشت مرغ زنده به اضافه هزینه کشتارگاهی تقریبأ بسته به وزن مرِغ و شرایط دیگر که ۲۲ تا ۲۵ درصد افت دارد قیمت یک لاشه مرغ در یک کیلوگرم تعیین می‎شود.

درویشعلی حسن‌زاده تصریح کرد: سود عمده‌فروشی در حوزه گوشت مرغ که توسط واحدهای عمده‌فروش یا توزیع‌کننده اصلی مصور است سه درصد و سود خرده‌فروشی به ازای هر کیلو ۱۰ درصد می‎باشد که در مجموع ۱۳ درصد می‎شود اما آنچه که در یکی دو سال گذشته برای حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اعمال می‎شود برای هر دو گروه ۱۰ درصد را لحاظ کرده‎ایم.

وی اضافه کرد: با احتساب هزینه، تقریبأ قیمت مرغ برای مصرف‌کننده ۱۶ هزار تومان می‎شود اما قیمت گوشت مرغ در گرگان ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است یعنی سود خرده‌فروشی و عمده‌فروشی را تعدیل کردیم تا به نفع مصرف‌کننده باشد.

معاون امور بازرگانی سازمان صمت گلستان در خصوص قیمت تخم‌مرغ نیز گفت: براساس آخرین مصوب کارگروه تنظیم بازار کشور تخم‌مرغ از جلوی درب مرغداری ۹ هزار و ۵۰۰ تومان باید به فروش برسد و مصرف‌کننده با قیمت کیلویی ۱۱ هزار تومان خریداری کند اما قیمت درب مرغداری رعایت نمی‎شود.

حسن‌زاده با بیان اینکه وقتی واحد تولیدکننده قیمت را از نرخ مصوب بالاتر عرضه می‌کند در حوزه مصرف شاهد دو نرخی شدن هستیم، افزود: با توجه به بحث افزایش قیمت نهاده با کاهش عرضه آن هزینه تولید افزایش می‎یابد و از عدد مصوب مدنظر کارگروه کشور عدول می‎کند که این امر در حوزه مصرف و قیمت هم انتقال می‎یابد اگر بخواهیم از قوه قهریه در بحث نظارت ورود پیدا کنیم قطعأ تولیدکننده این استدلال‎ها را دارد که هزینه تولید وی بیش از این عدد مصوب است از این رو تولید صدمه پیدا می‎کند و تعادل عرضه و تقاضا به هم می‎ریزد از سویی تأمین تحت شعاع قرار خواهد گرفت و مصرف‌کننده هم دچار مشکلات بیشتر خواهد شد.

داستان افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ مدت‌هاست که پای ثابت سوژه رسانه‎ها شده است در این میان برخی مسوولان نیز به یکسری استدلال‎های مشابه و تکراری در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ بسنده می‎کنند. حالا دلایل افزایش قیمت مرغ را اکثر افراد جامعه می‎دانند اما در خصوص رفع مشکلات تولیدکنندگان که بحث اصلی آنها قیمت بالای نهاده‎هاست چه اقدامات و حمایت‎هایی می‎شود؟ اختصاص یارانه و تسهیلات با کارمزد بانکی و دوره تنفس بدون تردید می‎تواند مشکلات و هزینه تولیدکننده را کاهش دهد که این امر نیز به نوبه خود در قدرت خرید و هزینه مصرف‌کننده تأثیرگذار خواهد بود، حالا اما وضعیت تولید و تولیدکننده و ناراضی بودن مصرف کنندگان به کلافی سر در گم تبدیل شده که گویا تدبیر آن خارج از توان مسوولان امر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها