فیا اعتراض ردبول به استفاده از سیستم DAS توسط مرسدس در جلسات تمرینی گرندپری اتریش را رد کرد


فیا اعتراض ردبول به استفاده از سیستم DAS توسط مرسدس در جلسات تمرینی گرندپری اتریش را رد کرد

فدراسیون جهانی اتومبیلرانی سیستم DAS استفاده‌ شده در ماشین‌های مرسدس را قانونی می‌داند.

طرفداری - ناظران فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، فیا، اعتراض تیم فرمول یک ردبول به سیستم فرماندهی محور دوگانه یا DAS را که در ماشین‌های مرسدس به کار رفته رد کرده است.

فصل 2020 فرمول یک پس از چهار ماه تاخیر به خاطر ویروس کرونا، بعد از ظهر جمعه با برگزاری دو جلسه تمرینی آغاز شد که در هر دو جلسه، لوییس همیلتون و والتری بوتاس رده‌های نخست را به خود اختصاص دادند. در خلال تمرین اول بود که مرسدس استفاده از سیستم DAS را رسما تایید کرد. مدافع عنوان قهرمانی این سیستم نوآورانه اما جنجالی را در تست‌های پیش‌فصل معرفی کرده بود. به‌طور خلاصه، این سیستم به همیلتون و بوتاس اجازه می‌دهد تا با فشار دادن فرمان ماشین به سمت داخل یا کشیدن آن به بیرون، زاویه تو (Toe Angle، زاویه بین چرخ‌ها و محور ماشین) را تنظیم کنند. در حالی که استفاده از سیستم DAS برای فصل آتی ممنوع اعلام شده، انتظار می‌رفت رقبای مرسدس نیز قانونی بود این سیستم را زیر سوال ببرند.

به گزارش وبسایت موتوراسپرت، پس از برگزاری دو جلسه اول تمرینی گرندپری اتریش در روز جمعه و استفاده مرسدس از سیستم DAS در هردو جلسه، تیم ردبول با استناد بر دو ماده از قوانین فنی فرمول یک، اعتراض خود به استفاده مرسدس از DAS را رسما به فدراسیون جهانی اعلام کرد. اما چند ساعت پس از آن بود که ناظران فیا اعلام کردند اعتراض ردبول به این سیستم رد شده است. ادرین نیووی و پل مونهان، مدیران فنی ردبول، در جلسه با ناظران مدعی شدند DAS به راننده اجازه می‌دهد با نیروی خود، ویژگی آئرودینامیکی ماشین را تغییر بدهد. ردبول همچنین مدعی شده DAS جزوی از سیستم تعلیق ماشین است. اما مرسدس نیز در پاسخ مدعی شد DAS برای تاثیرگذاری در سیستم تعلیق محدودیت دارد و یک سیستم فرماندهی متعارف است که از طریق تغییر زاویه فرمان، قابلیت تنظیم زاویه تو را دارد.

در نهایت، ناظران فیا، تصمیم گرفتند DAS را به عنوان یک بخش قانونی از سیستم فرماندهی ماشین معرفی کنند که هیچگونه مغایرتی با قوانین مربوط به تعلیق یا آئرودینامیک فرمول یک ندارد. به عقیده ناظران، سیستم DAS هم از نظر فیزیکی هم کاربردی، بخشی از سیستم فرمان ماشین‌های مرسدس است. به همین جهت، مرسدس می‌تواند در تمرین سوم و همچنین جلسه تعیین خط گرندپری اتریش که از ساعت 17:30 امروز (شنبه) آغاز خواهد شد، به استفاده از DAS ادامه بدهد.

همچنین بخوانید:

رنکینگ جدید فدراسیون جهانی والیبال اعلام شد؛ برزیل اول و ایران هشتم جهان

بسکتبال NBA؛ ویکتور اولادیپو در شروع مجدد لیگ برای ایندیانا پیسرز بازی نخواهد کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس