67داستان از «کَتاسَرِت ساگَر» برای کودکان


67داستان از «کَتاسَرِت ساگَر» برای کودکان

مژگان شیخی از تولید آثار جدیدی برای کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: یکی از این آثار بازآفرینی 67 داستان از کتاب «کَتاسَرِت ساگَر» برای کودکان است که به‌زودی منتشر می‌شود.

67داستان از «کَتاسَرِت ساگَر» برای کودکان
مژگان شیخی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره جدیدترین آثارش در چند ماهه اخیر گفت: تعدادی کتاب‌ از من چاپ شده‌اند. یکی از آن‌ها رمان کودکی است با عنوان «خروس شاعر» که از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده است.

وی درباره کتاب «خروس شاعر» توضیح داد: در این رمان، تاج گل، یک خروس جوان یازده ماهه است؛ یعنی دقیقا یازده ماه و هفده روز. او با گاو و گوسفند و مرغ و خروس‌های دیگر، همچنین سایر دوستانش در یک مزرعه سرسبز زندگی می‌کند. تاج گل، عاشق شعر و شاعری است و وقت و بی‌وقت روی چوب بلند یا سایه درختی می‌نشیند و شعر می‌گوید. شب‌ها یواشکی از توی مرغدانی در می‌رود و زیر نور ماه قدم می‌زند. به صدای جویبار گوش می‌دهد و شعر می‌گوید، تااینکه در اثر اتفاقی دیگر نمی‌خواهد شعر بگوید.

به گفته این نویسنده و منتقد ادبی، این کتاب در حقیقت اشاره به کودکانی دارد که مشکل جسمی دارند و اینکه چگونه همچون بقیه اعتماد به نفس داشته باشند، مشکل را بپذیرند و راه حل مناسبی برای روبه رو شدن با آن پیدا کنند.

«سفر حسن کچل به قصه‌های شیرین ایرانی»
شیخی، مجموعه شش جلدی «سفر حسن کچل به قصه‌های شیرین ایرانی» را دیگر مجموعه‌ای معرفی کرد که از او منتشر شده و درباره آن توضیح داد: این مجموعه به صورت شش کتاب جدا هم با عنوان‌های «حسن کچل و چوپان دروغگو»، «حسن کچل و کدو قلقله زن»، «حسن کچل و بزبز قندی»، «حسن کچل و قبای سنگی»، «حسن کچل و کله کدویی» و «حسن کچل و ماه پیشونی» از سوی موسسه نشر و تحقیات ذکر منتشر شده است.

وی افزود: در این کتاب‌ها حسن کچل که شخصیتی تپل، کچل، تنبل و بازیگوش است و بچه‌ها هم خیلی دوستش دارند، با شخصیت‌های معروف قصه‌ها مثل چوپان دروغگو، کدو قلقله‌زن، بزبز قندی و ... روبه‌رو می‌شود و ماجراهای جالب و هیجان‌انگیزی می‌آفریند.

«قصه‌های حسنی»
شیخی همچنین بیان کرد: مجموعه قصه‌های کوتاه به نام «قصه‌های حسنی» شامل 40 قصه تالیفی است و انتشارات قدیانی آن را به چاپ رسانده است. این مجموعه در سه جلد جداگانه به نام‌های «حسنی و دزدهای سیب»، «حسنی و دستکش‌های گم شده» و «حسنی و قورباغه جادو شده» نیز به چاپ رسیده است.

شیخی درباره سایر آثارش نیر توضیح داد: «قصه‌های تصویری از کیمیای سعادت» اثر دیگر من است که از سوی انتشارات قدیانی منتشر شده. این مجموعه شامل دوازده کتاب جداگانه، به نام‌های «تاجر با انصاف»، «مرد بهشتی»، «مرد حسود»، «تجارت پردردسر»، «نگهبان نخلستان»، «جام جواهرنشان»، «چراغی که خاموش شد»، «درویش ثروتمند»، «درخت مجسمه»، «اسماعیل و غم‌هایش»، «پادشاه و فرشته مرگ» و «پادشاهی که کر شد» است.

67داستان از کتاب «کَتاسَرِت ساگَر»
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان، در ادامه به کارهای در دست چاپش اشاره کرد و گفت: 67 داستان از کتاب «کَتاسَرِت ساگَر» یا «دریای اسمار» که به معنی دریای افسانه‌هاست را برای کودکان بازآفرینی کرده‌ام و برای چاپ به موسسه نشر و تحقیقات ذکر تحویل داده‌ام. این مجموعه در یک کتاب و همچنین در 8 جلد جداگانه 48 صفحه‌ای به چاپ خواهد رسید.

وی درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب همان‌طور که از اسمش پیداست حکایت‌های شیرین و پندآموزی از هندوستان دارد. مردم هند از زمان گذشته، ذوق داستان‌گویی داشتند و به شکل زیبا و با رمزورازی مقصودشان را در داستان‌ها و شعرها بیان می‌کردند. در مقدمه این کتاب به یک اثر داستانی بزرگ به نام «برهت کتا» اشاره شده است. اثری که آن را در ردیف دو اثر مشهور هندوان؛ یعنی «مهابارات» و «راماین» به شمار آورده‌اند.

شیخی افزود: از این اثر به عنوان گنج گرانمایه ادبی نام می‌برند. می‌گویند برهت کتا، هفتصدهزار قطعه است که به احتمال زیاد توسط گنادیه، در قرن سوم یا چهارم میلادی سروده شد. اکنون از این اثر بزرگ هنری، سه خلاصه به زبان سانسکریت وجود دارد. در هرکدام بخش‌هایی از کتاب خلاصه شده است. یکی از آن کتاب‌ها، کتاسرت ساگر یا همان دریای اسمار است.

به گفته این نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، این کتاب، اولین‌بار در قرن نهم، به دستور پادشاه کشمیر، سلطان زین‌العابدین به زبان فارسی آمیخته به عربی به نثر نوشته شد. سپس در زمان اکبرشاه و به دستور او، خالقداد عباسی آن را به زبان فارسی قدیم درآورد. سازمان یونسکو و همچنین مرکز فرهنگی سازمان ملل متحد، این کتاب را در مجموعه آثار بزرگ و مهم جهان به شمار آورده‌اند.

مژگان شیخی متولد سال 1341 و مدرک تحصیلی او، لیسانس مترجمی زبان انگلیسی است. از سال 63 کار نوشتن را با داستان «بلبل نوک طلا و باغ آرزوها» آغاز کرد. او هم در زمینه ادبیات کودکان و هم ادبیات بزرگسالان فعالیت داشته است و تاکنون بیش از 260 عنوان از کتاب‌هایش به چاپ رسیده است که ازجمله آن‌ها می‌توان به «زندگی حضرت یوسف»، «تابستان و غاز سفید»، «دستی برای دوستی» و «گلی در سرزمین زمستان‌ها». در زمینه ادبیات بزرگسالان: «لیلی و مجنون»، «شنبه‌ای که نیامد» و «پنجمین زن» اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود نوحه ضربت خوردن امام علی