طبق جدیدترین پژوهش بازار توسط شرکت تحقیقاتی کانتار (Kantar) در مطالعهٔ ارزشمندترین برندهای دنیا در سال ۲۰۲۰ (BrandZ Top 100)، تنها سه خودروساز در بین صد برند ارزشمند دنیا قرار دارند. تویوتا با وجود از دست دادن تقریباً ۳ درصد از ارزش خود در مقایسه با سال ۲۰۱۹، در رتبهٔ ۴۸ قرار گرفته و همچنان باارزشترین برند خودرویی دنیا محسوب میشود. طبق این بررسی، مرسدس بنز با کاهش ۹ درصدی ارزش، در رتبهٔ ۵۶ قرار گرفته و دومین برند ارزشمند در بین خودروسازان محسوب میشود و پسازآن بامو که با ۱۲ درصد کاهش ارزش در جایگاه ۶۱ قرار گرفته، سومین خودروساز ارزشمند و آخرین برند خودرویی در بین صد برند ارزشمند دنیا بهحساب میآید. فورد و هوندا هم با به ترتیب با کاهش ۱۰ و ۱۵ درصد از ارزش خود در مقایسه با سال ۲۰۱۹، از لیست صد برند ارزشمند خارج شدهاند.
مدیر استراتژی جهانی BrandZ «گراهام استاپلهورست» دراینباره به اتوموتیو نیوز گفته است:
از سال ۲۰۰۸ ارزش بخش خودرو کاهش یافته و هرگز بهبود پیدا نکرده است. البته این بسیار متفاوت از بخشهای دیگر است. بهعنوانمثال، بخش لوکس ضربه دیده اما دوباره بازگشته است
از بین ۱۰ برند خودرویی موجود در این تحقیق، تسلا تنها برندی است که ارزش آن بیشتر شده و با افزایش ۲۲ درصدی به ۱۱.۳۵ میلیارد دلار رسیده است. بااینحال، این افزایش کافی نبوده تا تسلا به لیست صد برند برتر دنیا وارد شود. البته متخصصین کانتار معتقدند که شرکتهای متمرکز روی تکنولوژیهای الکتریکی بالاترین شانس را برای بهبودی سریع ارزش دارند.
رئیس بخش اتومبیل این شرکت تحقیقاتی «گیوم ساینت» دراینباره میگوید:
برندهایی که به سرمایهگذاری در خودروهای الکتریکی بیشتری ادامه میدهند در آینده به رشد خود ادامه خواهند داد. شرکتهایی که بیشترین ارزش را از دست میدهند هم آنهایی هستند که از ابراز دیدگاه خود برای آینده خودداری میکنند
در لیست ۱۰ برند ارزشمند خودرویی، نیسان بیشترین کاهش ارزش را داشته و ارزش آن با اُفتی ۱۸ درصدی به ۸.۶۶ میلیارد دلار رسیده است. پسازاین هم هوندا با ۱۵ درصد، آئودی با ۱۴ درصد و بامو با ۱۲ درصد بیشترین کاهش ارزش را تجربه کردهاند. در خارج از بخش خودرو، ارزشمندترین برند دنیا در سال ۲۰۲۰ آمازون است که با افزایش ۳۲ درصدی، ارزش آن به ۴۱۵.۸ میلیارد دلار رسیده و جایگاه خود در سال ۲۰۱۹ را حفظ کرده است. پسازاین، اپل در جایگاه دوم و مایکروسافت در مقام سوم قرار گرفته است.