ممنوعیت ورود کارمندان بدون ماسک به ادارات


ممنوعیت ورود کارمندان بدون ماسک به ادارات

رییس جمهور تاکید کرد: اگر کارمندان اداری بخواهند بدون ماسک وارد ادارات شوند، آنان را بازگردانند و برایشان غیبت محسوب کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گزیده ای از سخنان آقای روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا به این شرح است:
اگر کارمندان اداری بخواهند بدون ماسک وارد ادارات شوند، آنان را بازگردانند و برایشان غیبت محسوب کنند. ارائه خدمات مختلف به مردم اعم از خدمات اداری، بانکی و حمل و نقل باید مشروط به رعایت مقررات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک شود. امسال ۸ هزارتخت بیمارستانی اضافه خواهد شد
مشروح خبر
آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین تاکید کرد: ارائه خدمات مختلف به مردم اعم از خدمات اداری، بانکی و حمل و نقل باید مشروط به رعایت مقررات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک شود.
وی گفت: کمیته‌های امنیتی - اجتماعی و بهداشتی به ادارات دولتی ابلاغ کنند که ارائه خدمات به مراجعان منوط به استفاده از ماسک است.
رییس جمهور افزود: کسانی که به مراکز اداری شلوغ مانند بانک ها، شهرداری‌ها یا هر اداره دولتی مراجعه می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند و اگر استفاده نکردند نباید به آنان خدمات داده شود.
آقای روحانی گفت: افرادی که می‌خواهند از خدمات حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس استفاده کنند اگر ماسک نداشته باشند نباید به آنان خدمات داده شود.
رییس جمهور از دستگاه قضایی به ویژه دادستان‌ها و ضابطان قضایی نیز خواست که در اعمال این مقررات به دولت کمک کنند.
وی گفت: در مراکزی مانند بازار‌ها و پاساژ‌ها که اتحادیه‌ها و اصناف مسئولیت دارند وارد عمل شوند.
آقای روحانی رعایت دستورالعمل‌های لازم برای مهار بیماری کرونا به ویژه فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و نرفتن در اجتماعات به ویژه مراسم عروسی و عزا را تاکید و اصرار مسئولان کشور برشمرد.
رییس جمهور گفت: روند ما در مقابله با این بیماری به نحوی بود که ابتدا محدودیت‌ها را در کشور اعمال کردیم و به این ترتیب به این نتیجه رسیدیم که اعمال محدودیت‌ها در کل کشور لازم نیست و محدودیت‌ها را صرفا در استان‌هایی که در محدوده قرمز قرار دارند اعمال کردیم.
وی افزود: البته هیچ یک از این محدوده‌ها نیز ثابت نیست و ممکن است رنگ این مناطق تغییر کند، مانند مناطقی که به شدت قرمز بودند و سفید شدند که البته ممکن است همین مناطق دیرتر قرمز شوند. به ویژه مناطقی که از ابتدا سفید بودند تا حد زیادی در معرض خطرند.
امسال ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد
رئیس جمهور با بیان اینکه تا کنون ۱۵۰۰ تخت ویژه به بیمارستان‌های کشور اضافه شده گفت: امسال ۸ هزارتخت بیمارستانی اضافه خواهد شد بنابراین درسیستم درمانی کار ارزشمندی در کشور شده است.
آقای روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با مقایسه وضعیت اقتصادی جهان پیش و پس از کرونا و اقدامات بهداشتی درمانی کشور‌های مختلف افزود: جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأمین دارو و امکانات پزشکی و درمانی کار بزرگی انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه این ویروس در اقتصاد دنیا رشد منفی ایجاد کرده است، اضافه کرد: رشد جهانی اقتصاد از ۲ و ۹ دهم مثبت به ۳ دهم منفی رسیده و این شرایط در کشور‌های پیشرفته بدتر است به طوری که در این کشور‌ها در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی ۱ و ۷ دهم بوده و در سال ۲۰۲۰ پیش بینی این است که منفی ۶ و ۱ دهم باشد.
رئیس جمهور گفت: صادرات در دنیا به طور متوسط در سال ۲۰۱۹ یک و ۲ دهم در حال افزایش بوده و امسال به منفی ۱۲ و ۸ دهم رسیده یعنی ۱۳ درصد کاهش داشته است.
آقای روحانی افزود: از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نیروی کار حدود ۸۱ درصد آن‌ها تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته اند.
رئیس جمهور در ادامه گفت: ما برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم شیوه‌های متعددی را دنبال کردیم که اولین آن این بود که نظام سلامت خود را تقویت کنیم تا افراد را مورد آزمایش قرار داده و در صورت لزوم بستری کند و این کار به خوبی در کشور ما صورت گرفت.
وی با اشاره به این که کاری که بهداشت و درمان ما در مقابله با کرونا انجام داد کاملاً قابل مقایسه با دنیاست افزود: بهداشت و درمان ما در این زمینه آن چنان در مقابل کرونا فعال عمل کرد که نیازی به استفاده از خدمات و تجهیزات نیرو‌های مسلح نشد که ما از پیش آن‌ها را آماده کرده بودیم.
آقای روحانی گفت: در هر ماه به طور متوسط دو خط دارو به تولیدات دارویی کشور اضافه می‌شود.
رئیس جمهور اضافه کرد: توانمندی کشور این است که روی پای خود بایستد و در زمینه دارو و امکانات و تجهیزات پزشکی و آماده سازی کیت، کار بزرگی را شرکت‌های دانش بنیان، وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه‌های ما همزمان با هم انجام داده اند.
وی گفت: در نظام درمانی کار ما کار ارزشمندی بوده است و فداکاری‌هایی که پزشکان و کادر درمانی انجام داده اند قابل تقدیر است و همه ما در برابر آنان تواضع می‌کنیم و سپاسگزار هستیم.
ویروس کرونا مهمان ناخوانده کوتاه مدت نیست

رئیس جمهور گفت: ویروس کرونا مهمان ناخوانده کوتاه مدت نیست و ممکن است تا آخر سال ادامه داشته باشد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به اینکه ویروس کرونا مهمان ناخوانده کوتاه مدت نیست، افزود: از همان روز‌های اول متخصصان اعلام کردند این ویروس ممکن است تا آخر سال ادامه داشته باشد، علائم این ویروس ناشناخته مرتب تغییر می‌کند.

رئیس جمهور گفت: هر روز این ویروس تغییر شکل می‌دهد، یک روز افراد مسن را و روز دیگر جوان تر‌ها را مبتلا می‌کند، به همین دلیل ما از روز اول قراری با مردم گذاشتیم که زندگی ما همراه با سلامت و پروتکل بهداشتی در چرخش باشد، از همان روز‌های اولیه گفتیم، تمام مراکز تولیدی باید تولید خود را انجام دهد و تعطیل نشود، حتی در ایام عید همه بخش‌های تولیدی فعال بودند و تمام فروشگاه‌ها و تولید‌هایی که در رابطه با مسائل بهداشتی و درمانی است، فعال بودند.

رئیس جمهور افزود: مردم و بخصوص صدا و سیما بیشتر از همه باید تلاش کنند، کسی نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار برای خود تلقی کند و کسی نباید برود به آزمایشگاه و اگر آزمایش آن مثبت شد و آن را پنهان کند، این یک بیماری مثل همه بیماری هاست و وظیفه شرعی ماست که برای حفظ جان مردم و اطرافیان خود بگوییم که ما مبتلا هستیم و این از لحاظ فرهنگی تبدیل به یک معضل شده است.
آقای روحانی گفت: بنده با یک موردی آشنا شدم، قبل از اینکه فردی امتحان بدهد، می‌دانست آزمایش کرونای او مثبت شده، اما نگفته و امتحان داده و یا کسی می‌خواسته برود، امتحان آموزش رانندگی بدهد، شب قبل می‌دانسته مثبت شده، اما اول رفته امتحان داده، این‌ها مواردی است که به ما گزارش شده است.

وی افزود: ما باید این فرهنگ را بالا ببریم که هر کس مبتلا شد وظیفه اش است که اطلاع رسانی کند و خود را ایزوله کند و آزمایشگاه‌ها و پزشک‌های ما موظف هستند که بگویند.
رئیس جمهور گفت: ما اگر می‌خواهیم به یک نفر نزدیک شویم مبنا را باید بر این بگذاریم که این فرد مبتلا به ویروس کروناست، یا باید فاصله داشته باشیم و یا باید ماسک داشته باشیم و در اجتماعات بزرگ نیز نرویم.

آقای روحانی افزود: در عروسی‌ها وضع همین است، ما شنیدیم در خوزستان که علت اوج گرفتن یک مرتبه این بیماری این بود که در ایام عید فطر مراسم‌هایی آنجا وجود داشت که طوایف همه دور هم جمع شده بودند.
رئیس جمهور همچنین گفت: بنابراین آمادگی مردم اگر کاهش پیدا کند، ما گرفتار این ویروس خواهیم شد.
ماسک زدن در فضا‌های سرپوشیده الزامی است

رئیس جمهور گفت: باید بتوانیم فرهنگ ماسک زدن را در بین آحاد مردم اشاعه دهیم.
آقای حسن روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که مخفی کردن بیماری کرونا نوعی تجاوز به حقوق دیگران است، افزود: کسی که ابتلایش به بیماری کرونا را مخفی می‌کند، نسبت به دوست، خانواده، همکار و یک شهروند مسئول است و باید در صورت مبتلا بودن ماسک بزند.

رئیس جمهور گفت: باید این فرهنگ (ماسک زدن) بین مردم جا بیفتد تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.
آقای روحانی افزود: اجرای این دستورالعمل‌ها نیاز به نوعی ضمانت اجرا دارد؛ در ادارات ما می‌توانیم با یک مصوبه در این عرصه خدمتگزاری کنیم و در وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس، وزیر کشور نیز همه تلاش خود را به کار می‌گیرد و در موارد لازم، از کمک نیرو‌های انتظامی و بسیج هم استفاده می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر این که از فردا استفاده از ماسک در فضا‌های سرپوشیده الزامی است، گفت: در جا‌هایی که زدنِ ماسک الزامی شده، نباید به کسی که دارای ماسک نیست خدمت ارائه شود، لذا همه باید با مراعات اصول بهداشتی، به هم کمک کنیم؛ همانگونه که امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، ماسک زدن، یکی از مؤثرترین اقدامات عنوان شد و باید این اقدام مؤثر را مورد توجه قرار دهیم.
آقای روحانی همچنین از محققانی که در زمینه تولید دارو و برای یافتن واکسن برای مقابله با این ویروس تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

اعمال محدودیت یک هفته‌ای در استان‌های قرمز


رئیس جمهور از اعمال محدودیت‌های یک هفته‌ای در استان‌های قرمز بنا بر تشخیص کمیته‌های امنیتی - اجتماعی و بهداشتی براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا خبر داد.
آقای روحانی در ادامه سخنانش در این ستاد، گفت: ممکن است در برخی استان‌ها اعلام شود که چند شهرستان در محدوده قرمزند، در چنین شرایطی با موافقت کمیته‌های امنیتی - اجتماعی و بهداشتی در این شهرستان‌ها به مدت یک هفته محدودیت ایجاد می‌شود و اگر لازم باشد این محدودیت‌ها تمدید خواهد شد تا شرایط به حالت عادی بازگردد.
وی تاکید کرد: خیلی مهم است که مشاغل را مدنظر قرار دهیم، به این نحو که اگر رستورانی، همه اصول بهداشتی را رعایت می‌کند، اجازه دهیم به فعالیتش ادامه دهد، اما اگر رستوران دیگری این موازین را رعایت نمی‌کند و به تذکرات بی توجه است، چند روز تعطیل شود تا رعایت کند.


رئیس جمهور گفت: خدمت دهنده، خدمت گیرنده و مکان ارائه خدمت، باید موازین بهداشتی را رعایت کنند تا از شرایط سخت کنونی عبور کنیم.
آقای روحانی افزود: دولت بسیاری از امور را به طور الکترونیک ارائه می‌کند، تا مراجعات مردم کاهش یابد و از طریق دولت الکترونیک الگوی جدید در ارائه خدمات به مردم ارائه شده است.
وی بار دیگر تاکید کرد: در جا‌هایی که احساس خطر می‌کنیم، برخی محدودیت‌ها باید برای مدت کوتاه بازگردد تا حساسیت مردم در قبال این بیماری کاهش نیابد.
رئیس جمهور گفت: متاسفانه ویروس کرونا، مدتی آرام‌تر شده بود و مردم فکر کردند دوره این بیماری به اتمام رسیده است به همین علت احساس خطر آنان از بین رفت که باید این احساس خطر بازگردد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس