واکنش تند مقامات عراقی به اهانت روزنامه سعودی علیه آیت الله سیستانی


واکنش تند مقامات عراقی به اهانت روزنامه سعودی علیه آیت الله سیستانی

شماری از مقامات عراقی اهانت روزنامه الشرق الاوسط سعودی را به آیت الله سیستانی از مراجع عالیقدر شیعی عراق محکوم کردند.

واکنش تند مقامات عراقی به اهانت روزنامه سعودی علیه آیت الله سیستانیبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، پایگاه اینترنتی المیادین روز شنبه در گزارشی نوشت: "هادی العامری", رئیس ائتلاف الفتح عراق روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای، اهانت روزنامه الشرق الاوسط عربستان سعودی به آیت الله علی سیستانی مرجع دینی عراق را محکوم کرد.
هادی العامری در این بیانیه گفت «بار دیگر نظام نادان، نظام آل سعود از همه خطوط قرمز و ارزش‌های والای ملت عراق عبور کرد و به مقام مرجعیت عالیقدر آیت الله علی سیستانی- دام ظله- از طریق روزنامه الشرق الاوسط جسارت کرد».
رئیس ائتلاف الفتح عراق افزود «این جسارت، اهانت به احساسات میلیون‌ها سنی و شیعه، مسلمان و مسیحی داخل و خارج عراق و همه کسانی است که نقش پدرانه ایت الله سیستانی را در حفظ حاکمیت ملی و پافشاری فراوانش بر وحدت ملی و نقش بزرگ ایشان در حمایت از عراق در برابر تروریسم داعشی را می‌شناسند».
از سوی دیگر "نوری المالکی"، نخست وزیر اسبق عراق گفت, «مرجعیت دینی والامقام دژ امت برای دفاع از عقیده، حفظ هویت و صیانت حقوق همه طیف‌های عراق است و ایشان طی حیات مبارکش ملجئی برای همگان در زمان‌های سخت و دشوار بوده است و از همه در سخت‌ترین شرایط و مواضع جانبداری کرد و بین عراقی‌ها با همه رویکرد‌ها و گرایش‌ها تفاوتی قائل نشد و حتی بر وحدتشان تاکید داشت و خواستار برقراری عدل و حق بود».
نخست وزیر اسبق عراق تاکید کرد «مرجعیت راز قدرت ملتمان، پرچم وحدت آن و مایه افتخار و سربلندی آن است و این جسارت به هر شکلی که باشد نقض آشکار ارزش‌هایی است که ملتمان به آن باور دارد و حمله به مهمترین عامل وحدت این ملت و تحریک احساسات میلیون‌ها مسلمان به ویژه مسلمانان عراق است».
مالکی افزود «بیدار کردن فتنه خفته و شعله ور کردن آتش آن در این شرایط حساس که بحران کرونا و سایر بحران‌ها در کشور وجود دارد، اقدامی خصمانه است در شرایطی که انتظار داشتیم همسایگان ما برای همکاری با ما برای عبور از این مرحله دشوار با یکدیگر سبقت بگیرند».
نخست وزیر اسبق عراق تصریح کرد, «کاریکاتور اهانت آمیزی که روزنامه «الشرق الاوسط» اخیرا منتشر کرد از همه خط قرمز‌ها عبور و به هویت عراقی‌ها اهانت کرد و به مهمترین نماد و محترم‌ترین شخصیت در میان طیف‌ها و گروه‌های مختلف جامعه جسارت کرد».
مالکی از دولت عراق خواست اقدامات حقوقی و سیاسی لازم را در این زمینه از طریق کانال‌های رسمی و دیپلماتیک به عمل آورد.
روز گذشته روزنامه الشرق الاوسط سعودی با گستاخی هر چه تمام‌تر به ساحت مرجعیت عالی شیعیان عراق اهانت کرد.
این رسانه رسمی وابسته به آل سعود کاریکاتوری توهین آمیز علیه آیت الله العظمی علی سیستانی مرجع عالی شیعیان منتشر کرد.
مقامات عراقی طی سال‌های پس از سرنگونی صدام معدوم، با اشاره به دستگیری صد‌ها تروریست سعودی الاصل و هلاکت شمار زیادی از آن‌ها در گروه تروریستی داعش، آل سعود را از طرف‌های اصلی فتنه افکنی در عراق معرفی کرده بودند.
این نخستین باری نیست که رسانه‌های سعودی با گستاخی تمام، به نماد‌های دینی و ملی عراق توهین می‌کنند؛ چندی پیش نیز یک رسانه سعودی فرمانده شهید ابومهدی المهندس را تروریست خوانده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی