برنامه‌ریزی مدونی در حوزه گردشگری گلستان وجود ندارد


برنامه‌ریزی مدونی در حوزه گردشگری گلستان وجود ندارد

یک فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه رونق گردشگری در گلستان نیازمند عزمی جدی و همکاری ادارات و حتی مردم است، گفت: هنوز برنامه‌ریزی منسجم و مدونی در حوزه گردشگری نداریم.

استان گلستان با قدمتی بیش از ۶۰۰۰ ساله، یکی از مراکز مهم تمدن ایران زمین است و نامداران و اندیشمندان زیادی را در دل خود جای داده است.

استان گلستان، نگارستان ایران با دارا بودن ۷ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده در دنیا و بهره‌مندی از جنگل‌ها، مراتع، آبشارها، قله‌ها، سواحل، تالاب‌ها و در کنار آن اماکن تاریخی متعدد، در شمال ایران جای گرفته است.

گلستان با دارا بودن این همه ظرفیت دیدنی و خیره‌کننده، بهره‌ای مناسب از صنعت گردشگری نبرده و تأثیر آن در اقتصاد این استان مشاهده نمی‌شود و به گفته کارشناسان این حوزه، استان گلستان نسبت به استان‌های دیگر هنوز شناخته‌شده نیست.

یک فعال حوزه گردشگری گلستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گلستان به خاطر داشتن آب‌وهوای خوب، طبیعت زیبا، جاذبه‌های تاریخی و تنوع قومیتی، دارای ظرفیت‌های فراوانی در حوزه گردشگری است و از این رو آن را نگارستان ایران می‌نامند.

سپیده سپهری با اشاره به اینکه صنعت گردشگری مهم‌ترین صنعت جهان است، تصریح کرد: این صنعت رشد سریعی در توسعه اقتصادی کشورها داشته و اثرات مهم آن اشتغال‌زایی است. در گلستان هم می‌توان با توجه به این صنعت، به یک توسعه پایدار رسید.

برنامه‌ریزی مدونی در حوزه گردشگری گلستان وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه گردشگری رقابت‌پذیری در شهرها را ایجاد می‌کند، گفت: در مناطقی که در بخش گردشگری سرمایه‌گذاری شده، شهرنشینی رشد مطلوب‌تری داشته است. گلستان هم کم‌کم مانند دیگر استان‌ها به بحث رقابت‌پذیری وارد شده و در این بخش جای زیادی برای فعالیت دارد.

این راهنمای اکوتوریسم خاطرنشان کرد: استان گلستان با وجود جاذبه‌های گردشگری زیادی که دارد، هنوز نتوانسته به جایگاه واقعی خود از لحاظ جذب گردشگر بین استان‌های کشور دست پیدا کند.

سپهری با اشاره به اینکه همه از این امر گلایه‌مند هستند، افزود: در گلستان هنوز برنامه‌ریزی منسجم و مدونی در حوزه گردشگری نداریم. همواره جلسات، همایش‌ها و سمینارها برگزار می‌شود اما خروجی خوبی در حوزه گردشگری نداریم.

وی با اشاره به اینکه گردشگری یک موضوع فرا بخشی است، تصریح کرد: همه تنها از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انتظار دارند که کاری انجام دهد درصورتی‌که این چنین نیست و ادارات زیادی دخیل در بحث گردشگری هستند. حتی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز باید دستور کاری در حوزه گردشگری داشته باشند.

این فعال حوزه گردشگری تأکید کرد: تا عزمی استانی برای توسعه صنعت گردشگری شکل نگیرد، در این بخش موفقیت چندانی نخواهیم داشت و به کندی حرکت خواهیم کرد. نیاز است سهم و میزان مشارکت هر اداره در این حوزه مشخص شود. همه حتی مردم باید در این بحث مشارکت داشته باشند.

برنامه‌ریزی مدونی در حوزه گردشگری گلستان وجود ندارد

سپهری با تأکید بر اینکه باید به سمت اقتصاد گردشگری حرکت کنیم، گفت: برای جذب گردشگر نیاز است که حس خوبی را به گردشگر القا کنیم و یک تجربه خوبی را برای آنها در زمانی که در استان ما حضور دارد، ایجاد کنیم. راهنمایان گردشگری، هتلداران و دیگر دست‌اندرکاران گردشگری می‌توانند در جذب گردشگر خیلی مؤثر باشند. ایجاد جاده‌های دسترسی مناسب برای مسافران نیز در جذب گردشگری اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری تعاونی‌های گردشگری در استان، اظهار کرد: این تعاونی‌ها می‌توانند در حوزه بازاریابی و مدیریت گردشگری به ما کمک کنند.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه تاکنون تبلیغات خوبی در حوزه گردشگری نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: تا زمانی که یک تبلیغات مؤثر، مشارکت و برنامه‌ریزی درست و مدون نداشته باشیم، نمی‌توانیم به گردشگری پایدار برسیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس