اعلام وضعت قرمز در چند شهر مازندران/ دو هفته رعایت کنید!


اعلام وضعت قرمز در چند شهر مازندران/ دو هفته رعایت کنید!

پس از رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به ویژه در مازندران و اعمال محدودیت‌هایی در این استان در ایام نوروز، این استان در مقابله با شیوع کرونا توانست موفق عمل کند و بسیاری از شهرهای این استان با خارج شدن از وضعیت بحرانی، به وضعیت سفید تغییر رنگ دهند اما این روزها، مجددا شیوع کرونا اوج گرفته است.

آفتاب‌‌نیوز :

این استان که مقصد اصلی مسافران سراسر کشور است، در وضعیت قرمز شیوع کرونا به سر می‌برد، وضعیتی که موجب شده مسئولان ستاد مقابله با کرونا در مازندران نسبت به آن هشدار دهند.

با اعلام وزارت بهداشت، ۴ شهرستان بابل، فریدونکنار، آمل و بهشهر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند، همچنین ۳ شهرستان رامسر، محمودآباد و نوشهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و شهرستان‌های بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ، عباس‌آباد، قائم‌شهر، کلاردشت، گلوگاه، میاندورود و نور نیز در وضعیت زرد هستند همچنین شهرستان نکا تنها شهرستان در مازندران است که در وضعیت سفید از سوی وزارت بهداشت قرار دارد.

با این حال، همچنان مردم در مازندران و به ویژه در شهرهایی که از سوی وزارت بهداشت قرمز اعلام شده، مسائل بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. سواحل دریا شلوغ است، تالارها تعطیل شده اما مراسم عروسی در باغ‌های بسیاری از شهرستان‌ها به صورت پنهانی در جال برگزاری است و حتی در یک تولد خانوادگی، بیش از ۱۰ نفر مبتلا شدند.

مسافران نیز در این استان حضور پررنگی دارند و انگار کرونا رفته و خبری از آن نیست.

هرچند ستاد مبارزه با کرونا در فریدونکنار مصوب کرده است که فروشگاه‌های بین‌راهی تنها به شرط رعایت مسائل و پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده و ارائه ماسک به مشتریان، استفاده از مواد ضدعفونی کننده و همچنین محدودیت ورود تعداد افراد متناسب با فضای فروشگاه قادر به ارائه خدمات خواهند بود.

همچین تصویب شد از امروز شنبه 14 فروردین پرچم مشکی در ساحل به نشانه ممنوعیت شنا در دریا برافراشته ‌شود و ناجیان غریق حتی‌الامکان از ورود افراد به دریا جلوگیری ‌کنند.

باتوجه به وضعیت قرمز شیوع کرونا در فریدونکنار از صبح شنبه کارمندان و ارباب‌رجوع‌ فقط با ماسک می‌توانند وارد ادارات شوند و از ورود افراد بدون ماسک به ادارات جلوگیری ‌شود، هلال‌احمر، شهرداری و سازمان تبلیغات درخصوص کرونا با بلندگو در شهر اطلاع‌رسانی هایی را انجام ‌دهند، ضدعفونی کردن سطح شهر دوباره آغاز ‌شود، مساجد فقط برای انجام فرایض‌دینی با حفظ پروتکل‌های بهداشتی باز ‌باشند، برگزاری هرگونه تجمع ممنوع است و بازارهای هفتگی در شهر و روستا تعطیل شد.

در این زمینه، سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به افزایش آمار مراجعه بیماران کرونایی در استان اشاره و اظهار کرد که، برای جلوگیری از بحران، در دو هفته پیش رو باید اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار خود قرار دهیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، موسوی با اشاره به وضعیت بروز بیماری کرونا در مازندران با بیان اینکه در سطح استان در زمینه کنترل اپیدمی ویروس کووید ۱۹ اقدامات موفقی انجام شد، به افزایش بیماران کرونایی در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: در برخی شهرستان ها مانند آمل و بهشهر وضعیت قرمز است و در سایر شهرستان ها نیز به دلیل فاصله اندک بین شهرستان‌ها این نگرانی وجود دارد که در این مناطق آمار بیماران افزایش پیدا کند.

وی گفته که، اگر نتوانیم در دو هفته پیش رو اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم با مشکل جدی مواجه می شویم، معتقد است ۸۰ درصد مردم مازندران با این ویروس مواجه نشدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد که، با توجه به اینکه بسیاری از افراد هنوز مبتلا نشدند اگر وضعیت شهرستان ها به سمت قرمز برود با مشکل مواجه می شویم.

موسوی نهادینه کردن فرهنگ ماسک زدن را بسیار مهم دانست و بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و ادامه داد: فاصله فیزیکی حداقل باید یک متر و نیم باشد، باید اجتماعات را به هم بزنیم و اماکنی که سبب اجتماعات می شود زمینه آن را فراهم نکنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از اقدامات مهم این دانشگاه را شناسایی بیماران مبتلا و افرادی که با بیمار در ارتباط بودند دانست و بیان کرد: اگر استانداردها بهداشتی را در مجامع عمومی رعایت نکنیم آمار ابتلا افزایش پیدا می کند.

موسوی در همین زمینه افزود: تمهیدات لازم جهت آمادگی بیشتر مراکز درمانی و بیمارستان های استان به منظور پذیرش بیماران و همچنین برنامه های مختلف در خصوص تشدید نظارت های بهداشتی بر واحدهای صنفی در شهرستان ها اتخاذ شده است.

وی همچنین به اعلام آمار میزان مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته پرداخت و اظهار کرد که، در ۲۴ ساعت گذشته ۷۱ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری و در همین مدت نیز ۷۲ نفر از افراد مشکوک بستری شده، از بیمارستان ها مرخص شدند و روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد که، هم اکنون ۳۳۳ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

وی تاکید کرد که، مردم باید در طی دو هفته آینده اقدامات پیشگیرانه را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند و با نهادینه کردن فرهنگ ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فاصله فیزیکی حداقل یک متر و نیم، کاهش رفت و آمدهای غیرضروری و لغو تجمعات و عدم حضور اماکن در شلوغ موجب کاهش شیوع کرونا و قطع زنجیره انتقال ویروس کووید۱۹ در استان شوند.

از سویی دیگر، بنا بر اعلام روابط‌عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل در حال حاضر ۱۲۰ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این شهرستان، بستری هستند.

همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹ بیمار جدید بستری و ۱۳ بیمار هم ترخیص شدند، ۳۴ بیمار نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

مجموع این آمار نشان می‌دهد که ۴۵۳ بیمار کرونایی و یا مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران و همچنین بابل بستری هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام