بندرانزلی و ساحل شلوغ/ فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم


بندرانزلی و ساحل شلوغ/ فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم

طی مدت حضور کرونا در کشور، شاهد تبعات منفی آن بر جامعه همچون غم از دست دادن عزیزانی از دوستان و آشنایان بودیم لذا فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نکنیم و مراقب سالمندان و بیماران زمینه ای باشیم.

این روزها تقریبا همه ما کرونا، این میهمان ناخوانده را می شناسیم. کووید۱۹ که از چین آغاز شد و طی مدت کوتاهی در سطح کشورهای جهان گسترش یافت. در ایران ۳۰ بهمن سال گذشته وزارت بهداشت اولین اعلام رسمی را در مورد مشاهده دو بیمار با تست مثبت اعلام کرد و علیرغم مراقبت هایی که مردم و تیم های بهداشتی داشتند، شاید ناشناخته بودن این بیماری باعث شد تا بسیاری از خانواده ها عزیزان خود را از دست دهند.

با توجه به آمار ابتلا و فوتی ها در روزهای اولیه شیوع کرونا در ۱۲ اسفند سال گذشته، رئیس شبکه بهداشت و درمان بندرانزلی از اعلام وضعیت قرمز با هماهنگی دادستان در این شهرستان خبر داد و تا اول خرداد امسال شاهد قرنطینه نسبی شهر بودیم و عموم مردم خود را ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی می دانستند.

با توجه به کاهش آمار ابتلا و فوتی های کرونا و درخواست بسیاری از مردم برای رفع قرنطینه و بازگشت به مشاغل، از اول خرداد تقریبا شاهد بازگشت روال عادی فعالیت های اجتماعی با رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم.

به کنار ساحل که می رویم شلوغی جمعیت و حضور گردشگران جلب توجه می کند؛ اما بدون ماسک و بدون توجه به رعایت فاصله اجتماعی! این در حالی است که عدم رعایت حفاظت فردی زنگ خطری برای شیوع دوباره کرونا است که نباید از آن غافل بود.

سمیه از زنجان آمده و مشغول عکس گرفتن از پسر کوچکش در کنار ساحل است. می گوید مهمان خانه خواهرش در انزلی است و سعی کرده در طول سفر تمام مسایل بهداشتی را رعایت کند در مورد اینکه چرا ماسک نزده و دستکش ندارد، گفت: به خاطر استفاده از نسیم دریا و گرفتن عکس ماسک نزدم.

این مادر تصریح می کند: طی پنج ماه گذشته تقریبا در خانه حبس بودیم و با جدیت مسایل بهداشتی را رعایت می کردیم، اما بعد از چهار ماه قرنطینه مسافرت و تغییر آب و هوا واقعا لازم بود، مخصوصا که فرزند خردسال دارم، اما مسافرتمان با اندکی استرس همراه است و در بین راه غذا و خوراکی نخریدیم.

چند جوان کرمانی کنار ساحل چادر زده اند. شاهرخ می گوید کرونا واقعیتی است که نمی توان آن را انکار کرد، اما تا ابد هم نمی توان در خانه ماند. ما هم سعی کردیم مسافت کرمان تا انزلی را با رعایت موازین بهداشتی طی کنیم، زیرا واقعا جانمان برایمان عزیز است.

او می گوید برای استفاده از سرویس های خدماتی در بین راه همینطور در انزلی سعی کردیم مراکزی که سالم هستند را انتخاب کنیم و البته الکل برای ضدعفونی کردن را هم همراه داریم؛ البته از ماسک هم در مکان هایی که خیلی شلوغ باشد، استفاده کنیم.

آیلین با دوستانش مشغول دوچرخه سواری در ساحل است، می گوید: معمولا صبح ها باشگاه می روم و عصر برای رکاب زنی به ساحل می آیم.

او در جواب این سوال که «چرا ماسک نزده؟» خندید و عنوان کرد: نمی دانم شاید خسته شدم از ماسک زدن، البته در هوای آزاد هستم و تاکنون کرونا نگرفتیم و امیدوارم بعد از این هم نگیریم.

این عادی شدن ها و عدم توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در حالی است که طبق اعلام وزارت بهداشت تا ۱۳ خرداد سال جاری مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر رسیده که ۱۹۶ هزار و ۴۶۴ نفر بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند و از ابتدا تاکنون در کشور بر اثر بیماری کرونا ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر جان باخته‌اند.

رعایت فاصله گذاری اجتماعی تنها راه شکست کرونا است

اسماعیل حیدری آزاد، فرماندار شهرستان بندرانزلی، درخصوص اهمیت اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در بین همه اقشار مردم، اظهار کرد: رعایت نکات بهداشتی و تداوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی تنها راه شکست کرونا است، افزود: بی توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به کرونا ویروس است.

فرماندار انزلی، با تاکید بر لزوم مراقبت بیشتر از افراد بالای ۶۰ سال و افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند، گفت: همه باید آگاه باشند که این بیماری مهار نمی شود، مگر با همت همگانی و همدلی و همکاری مردم در رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی که مهمترین آن بهداشت دست، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به ویژه در مکان های عمومی و محیط های بسته است.

حیدری آزاد، با اشاره به ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی در ادارت تاکید کرد: همه کارکنان ادارت و دستگاه های اجرایی و خدمات رسان، علاوه بر استفاده از ماسک و دستکش دیگر دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ضدعفونی دست‌ها، گندزدایی مجموعه تحت امر و رعایت فاصله گذاری اجتماعی حتی برای مراجعان را مد نظر قرار دهند.

وی اضافه کرد: جهت قدردانی از تلاش های ایثارگران عرصه سلامت با رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه، باری اضافی بر شانه‌های خسته کادر درمانی نیفزاییم.

فرماندار بندرانزلی ادامه داد: علاوه بر کارمندان ادارات، حضور مسافران در انزلی همچنین استفاده مردم از اماکن عمومی و تفریحی مساله ای است که انگار جانی دوباره به شهر داده و فعالیت اصناف خدماتی دوباره رونق گرفته، اما این به معنای بی توجهی به مسایل بهداشتی و غفلت از کرونا نباید باشد.

واحدهای اقامتی ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند

ابوالفضل گودرزوند چگینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی نیز، با اشاره به اینکه ۹۲ واحد اقامتی، پذیرایی و هتل آپارتمان در این شهرستان برای پذیرایی و اقامت گردشگران فعالیت دارد، اظهار کرد: امسال تا ۴۰ درصد این واحدهای اقامتی پر شده و نسبت به سال‌های قبل با کاهش استقبال گردشگران مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از مسافران در چادرها و کمپ ها شب مانی دارند، تصریح کرد: واحدهای پذیرایی در سالن ها و رستوران ها با ۵۰ درصد ظرفیت اجازه فعالیت دارند و در واحدهای پذیرایی و رستوران ها رعایت فاصله یک میز در میان باید مورد توجه باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای فعالیت واحدهای اقامتی مشکلی نداریم و فعالان این حوزه می توانند با رعایت شرایط و پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، دستکش همچنین ضد عفونی کردن محیط برای پذیرایی از مسافران اقدام کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرانزلی گفت: از زمان آغاز به کار واحدهای اقامتی از اول خرداد تا امروز مورد خاصی در رابطه با بیماری کرونا از طرف کارکنان و مسافران گزارش نشده، اما این مسئله نباید باعث غفلت از کرونا شود و مردم باید در همه احوال رعایت شرایط بهداشتی را مد نظر داشته باشند.

نگرانی ما از بیماران زمینه ای و سالمندان است

بابک صیاد، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی نیز در ادامه، با تاکید بر اینکه هنوز هم باید مراقب کرونا باشیم، گفت: نگرانی ما بیشتر از افراد دیابتی و بیماران قلبی همچنین سالمندان است.

وی اظهار کرد: هرچند براساس آمار در حال حاضر بیمار پذیرش شده در بیمارستان ها نسبت به روزهای اول شیوع کرونا بسیار کم شده، ولی مواردی که می توانند مثبت یا ناقل بدون علامت باشند مطمئنا در جامعه هستند.

سرپرست شبکه بهداشت انزلی، با بیان اینکه شاید بسیاری از جوانان ناقل و بدون علامت باشند، افزود: نگرانی ما از پدر و مادرها و سالمندانی است که در منازل هستند و ممکن است دارای دیابت، فشار خون و بیماری‌های زمینه‌ای باشد که این مسئله ریسک ابتلا را بالا برده و ممکن است به حالت بیماری تنفسی شدید دچار شوند.

صیاد با تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی، تصریح کرد: یکی از این موارد استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و شلوغ است که عموم مردم باید به آن توجه داشته باشند و حتما رعایت فاصله بهداشتی که تا دو متر است را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به حضور شهروندان و گردشگران در مکان های تفریحی عمومی مخصوصا ساحل دریا که در این روزهای گرم با استقبال بیشتری روبه رو است، تاکید کرد: با توجه به حضور مسافران و شهروندان در ساحل، بازدید از ساحل و اماکن عمومی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

سرپرست شبکه بهداشت انزلی، با بیان اینکه گروه های بازرسی از اصناف با همکاری نیروی انتظامی و سازمان صنعت، معدن و تجارت داریم، تصریح کرد: طی این مدت و از زمان آغاز به کار واحدهای مختلف بعد از دوران قرنطینه، بازرسی ها به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و حتی تشدید بازرسی داریم و از بازرس های بهداشت حرفه‌ای نیز در این زمینه استفاده می کنیم.

وی افزود: ضمن تشدید بازرسی ها، شهروندان در صورت مشاهده موارد تخلف مراتب را جهت پیگیری به بازرسان این شبکه اطلاع دهند.

طی مدت حضور این مهمان ناخوانده، شاهد تبعات منفی آن بر جامعه همچون غم از دست دادن عزیزانی از دوستان و آشنایان بودیم، اما امیدواریم با همت جمعی و توجه حداکثری به رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد قطع زنجیره انتقال کرونا ویروس باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا