انتظار از روسیه ایفای نقش مناسب در حل بحران لیبی است


انتظار از روسیه ایفای نقش مناسب در حل بحران لیبی است

اسماعیل السنوسی گفت آنچه در طرابلس انتظار می‌رود این است که روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نقش مسئولیت پذیرانه ایفا کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از تلویزیون روسیا الیوم، تحلیلگر سیاسی از لیبی معتقد است، آنچه از روسیه انتظار می‌رود نقش مثبت این کشور در حل بحران لیبی است و به نظر می‌رسد الان زمان مناسبی برای ایفای این نقش است.
اسماعیل السنوسی به بهانه سفر عقیله صالح، رئیس پارلمان شرق لیبی به مسکو، درباره احتمال وساطت روسیه برای حل بحران لیبی گفت دولت وفاق ملی هم حدود یک ماه قبل هیئت بلندپایه‌ای را به ریاست احمد معیتیق، نایب رئیس شورای ریاستی و با همراهی وزیر امور خارجه، به روسیه اعزام کرده بود. آنچه در طرابلس از روسیه انتظار می‌رود این است که به عنوان یک کشور قدرتمند و عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، نقش مسئولیت پذیرانه ایفا کند و همانگونه که انتظار می‌رود سهم به سزایی در موفقیت روند سیاسی حل موضوع و همچنین ناکام گذاشتن مداخلات منطقه‌ای که می‌تواند با هدف تجزیه لیبی یا غارت سرمایه هایش باشد، داشته باشد. با این حساب سفر عقیله صالح به مسکو موجب نشده است امیدهایمان به روسیه کم رنگ شود اگر چه با توجه به روند فعالیت شرکت واگنر در لیبی، که شرکتی نزدیک به حاکمیت روسیه است، اتهاماتی متوجه مسکو مطرح شده است، اما همچنان در طرابلس این امید وجود دارد که روسیه نیز مثل نقشی که اتحاد جماهیر شوروی در استقلال لیبی ایفا کرده بود نقش مثبتی در لیبی ایفا کند و بتواند برنامه برخی کشور‌ها برای قیمومیت بر لیبی را ناکارآمد نماید. به همین منظور می‌توان گفت نقش مثبت روسیه در لیبی، امر قابل انتظاری است و به نظر می‌رسد الان هم زمان ایفای این نقش باشد، زیرا لیبی با بحران نظامی روبروست و این بحران هر لحظه می‌تواند در مناطقی، چون سرت و جفره به انفجار منتهی شود و این اتفاق نه به سود لیبی و نه به سود کشور‌های دوست، چون روسیه خواهد بود.
این کارشناس درباره رویکرد طرف متخاصم دولت وفاق، مبنی بر اینکه بازگشایی گره کار در طرابلس به دست ترکیه است و دولت وفاق کاره‌ای نیست، گفت در این زمینه باید به ابتکار پیشنهادی آقای عقیله صالح (رئیس پارلمان شرق لیبی) اشاره کنم که این پیشنهاد ارزش بررسی را دارد ضمن اینکه ایشان یک شخصیت سیاسی و رئیس پارلمان لیبی است، تا الان هم انتظار از ایشان این بود که در اردوی مخالف دولت وفاق، بتواند جایگزینی برای خلیفه حفتر باشد، زیرا حفتر چهره مقبولی در منطقه غربی کشور نیست در نتیجه انتظار می‌رود عقیله صالح در روند سیاسی آتی، نقش اساسی ایفا کند. اما درباره ترکیه باید بگویم که این کشور از سال ۲۰۱۹ و با امضای تفاهم نامه امنیتی با دولت وفاق فعال شده است. امروز هم وزیر دفاعش برای اجرایی کردن بند‌های همان تفاهم نامه وارد طرابلس شد، البته این تفاهم نامه تنها برای دفاع از طرابلس نیست تا بگوییم برگ برنده آن در دست ترکیه است بلکه تفاهمی برای تقویت بنیه دفاعی لیبی، توسعه ارتش و تقویت پلیس لیبی است که به نظر می‌رسد تدابیر مطلوب و خوبی باشد. البته قابل انکار نیست که تاثیر ترکیه بر اوضاع لیبی، قابل توجه است، اما وقتی به روابط آنکارا با مسکو بنگریم متوجه می‌شویم از این زاویه نیز تاثیر این کشور بر لیبی زیاد خواهد بود، زیرا می‌دانیم کشوری، چون آمریکا و به ویژه فرانسه از عوامل بحران در لیبی هستند، حتی فرانسه اساس بحران در لیبی است، اما روسیه اخیرا در وادی حل بحران لیبی وارد شده و به نظر می‌رسد در این مسیر روابط میان روسیه و ترکیه می‌تواند مثبت باشد یعنی روابطی است که می‌تواند روند سیاسی در لیبی را به سمت جلو سوق دهد و موجب توقف درگیری‌ها در این کشور شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...