رشد جدی نرخ در پایان هفته گذشته

از شایعه تا واقعیت

در معاملات روز پنج‌شنبه رینگ بازار مشتقه، انواع محصولات شاهد التهاب قابل توجهی بودند به‌گونه‌ای که زعفران نگین آتی، تحویل تیر ماه با قیمت 12 هزار و 600 تومان به ازای هر واحد معاملاتی آتی ( گرم ) معامله شد که این رقم نسبت به نرخ معاملات پیشین خود رشد 4 درصدی داشت. بررسی روند معاملات زعفران حاکی از استمرار روند افزایشی در این بازار ظرف مدت 2 هفته اخیر است.

این روند افزایشی در حالی بود که در نیمه ابتدایی خرداد امسال قیمت‌ها در معاملات آتی زعفران روند نسبتا ثابتی را طی می‌کرد اما به یکباره این بازار در اثر شایعات پیش‌بینی افزایش نرخ دچار التهابات چند روزه شد که در زمینه دلایل آن نیز گزارش کاملی توسط «دنیای‌اقتصاد» نوشته شد، این جرقه یکباره قیمتی پیش‌نمایشی از پتانسیل افزایش نرخ در این بازار بود. اگرچه این روند افزایشی در آن تاریخ چندان دوامی نداشت اما این بازار پس از طی یک دوره چند روزه ثبات مجدد وارد فاز افزایشی شد و این مرتبه فاز رشد قیمتی در این بازار استمرار داشت. درواقع افزایش نرخ دلار آزاد و نیمایی به کمک بازار آتی زعفران آمد و به این بازار که ماه‌ها از ثبات نسبی برخوردار بود، رونق بخشید.

پسته در رالی صعود

از شایعه تا واقعیت

هر واحد معاملاتی پسته تحویل مرداد نیز در رینگ بازار مشتقه روز پنج شنبه با نرخ 125 هزار تومان معامله شد که این رقم نسبت به معاملات پیشین این نماد افزایش 16/ 4 درصدی را ثبت کرد. بررسی روند قیمتی قرارداد آتی پسته از ابتدای خرداد امسال تا روز 12 تیر ماه نمایانگر ورود این بازار به فاز افزایشی ظرف 10 روز اخیر است. درواقع کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ دلار بر این بازار نیز اثرگذار شده است. بهای تسویه قرارداد آتی پسته تحویل مرداد از ابتدای خرداد تا روز 12 تیر ماه رشد 39 درصدی را تجربه کرده است.

زیره سبز یک گام عقب‌تر از دیگران

از شایعه تا واقعیت

اگرچه زیره سبز نیز در رینگ مشتقه بازار بورس کالا وارد فاز افزایشی شده اما این محصول افزایش قیمت‌هایی به مراتب کمتر را تجربه کرده است. به‌نحوی که قیمت تسویه قرارداد آتی زیره سبز تحویل مرداد نیز در روز پنج شنبه 12 تیر ماه با حدود یک درصد افزایش نسبت به روز قبل معاملات خود با قیمت 40 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسیده است. اگرچه افزایش نرخ دلار بر این بازار نیز اثرگذار شده اما نرخ زیره کمتر از سایر محصولات عرضه شده در بازار مشتقه افزایش یافته است. عدم سرکوب قیمتی زیره در ماه‌های قبل باعث شده که بهای این محصول با نرخی منطقی‌تر افزایش پیدا کند.

با توجه به اهمیت این بازار در روزهای آینده باز هم به این بحث خواهیم پرداخت.

از شایعه تا واقعیت

ترین‌های بورس ترین‌های فرابورس اخبار مجامع
صنایع بورسی شرکت‌های بورسی بازار نفت
بازار طلا بازار فلزات بازار پتروشیمی‌ها
بورس کالا شاخص‌های بورس تحلیل بورس
این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند