هنگ‌کنگ: شعار استقلال غیرقانونی است


با توجه به قانون جدید امنیتی هنگ‌کنگ که در پارلمان پکن تصویب شده از این پس جرایمی نظیر جدایی‌طلبی، همکاری با قدرت‌های خارجی و براندازی مجازاتی مانند حبس ابد یا طولانی دارد.

دولت منطقه هنگ‌کنگ با اشاره به جرائم جدید اعلام کرد که شعار محبوب "استقلال هنگ‌کنگ، انقلاب زمان ما" جرم طلقی شده و مصداق تجزیه‌طلبی یا براندازی است. قانون جدید و جنجالی هنگ‌کنگ با نام قانون جدید امنیت ملی اخیرا در پکن به تصویب رسیده است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این شعار در تظاهرات‌ها شنیده و روی پلاکاردها دیده می‌شود. مردم هنگ‌کنگ این شعار را روی دیوارها، کیف و کوله و هر جای دیگر ممکن در منطقه تحت کنترل چین نیز نوشته یا نصب می‌کنند.

یک معترض دولت هنگ‌کنگ پرچمی با شعار " استقلال هنگ‌کنگ، انقلاب زمان ما" را در تظاهرات "مونگ کنگ" در "هنگ‌کنگ" دست دارد. 10 می 2020/ عکس: رویترز

هنگ‌کنگ: شعار "استقلال" غیرقانونی است

بیانیه دولت در مورد این شعار و قانون جدید امنیتی چین برای هنگ‌کنگ نگرانی در مورد آزادی سرمایه‌های مالی در این منطقه را تشدید کرده است.

رویترز در گزارشی دیگر در این باره نوشت: دولت چین پس از چند هفته در غروب روز سه‌شنبه (10 تیر ماه) جزییات قانون امنیتی جدید را اعلام کرد که با کاهش آزادی‌های سیاسی و محدود کردن خودگردانی هنگ‌کنگ این ناحیه را به سوی استبداد سوق می‌دهد.

اولین واکنش داخلی به این قانون چینی، تجمع گسترده مردم ناحیه هنگ‌کنگ و اعتراضات آنها بود. روز چهارشنبه و همزمان با بیست‌و‌سومین سالگرد انتقال حکومت هنگ‌کنگ از انگلیس به چین، گروهی برای اعتراض در هنگ‌کنگ به خیابان‌ها رفتند. پلیس حدود 370 نفر را در این تظاهرات دستگیر کرد و 10 نفر از آنها با توجه به مفاد قانون جدید دستگیر شدند. پلیس نیز در این میان با شلیک گاز فلفل و گلوله‌های پلاستیکی مردم را متفرق کرد.

با توجه به قانون جدید امنیتی هنگ‌کنگ که در پارلمان پکن تصویب شده از این پس جرایمی نظیر جدایی‌طلبی، همکاری با قدرت‌های خارجی و براندازی مجازاتی مانند حبس ابد یا طولانی دارد.

این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا نهادهای امنیتی چین در قلمرو هنگ‌کنگ به اجرای نظم کمک کنند و مجرمان هنگ‌کنگی برای محاکمه به چین منتقل خواهند شد.

این قانون تقریبا شبیه قانون "استرداد مجرمین هنگ‌کنگ" به سرزمین اصلی چین است که در سال گذشته و به دلیل اعتراضات طولانی‌مد و گسترده مردم هنگ‌کنگ لغو شد. این اعتراضات کمی بعد به جنبش دموکراسی‌خواهی قلمرو هنگ‌کنگ تبدیل شد.

خبرگزاری شینهوا با ابراز نگرانی از آزادی بیان در هنگ‌کنگ نوشت: پکن یکی از اعضای کادر کمونیست که پیشتر در جریان سرکوب تظاهرات سال ۲۰۱۱ میلادی در روستایی در جنوب چین نقش داشته است را به عنوان رئیس دفتر امنیت ملی هنگ‌کنگ انتخاب کرده است.

"ژنگ یانشیونگ" ۵۷ ساله که اخیراً عنوان دبیرکلی کمیته حزب کمونیست در استان "گوانگ‌دونگ" را برعهده داشت، به سمت رئیس اداره امنیت ملی هنگ‌کنگ منصوب شده است. این فرد قبلا در یک مرکز پررونق اقتصادی در ناحیه مرزی هنگ‌کنگ کار می‌کرد.

"ژنگ یانشیونگ" در یک نشست داخلی دولتی در سال 2011 رسانه‌های خارجی را "فاسد" نامید.

براساس قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ که چینی‌ها برای هنگ‌کنگی‌ها تصویب کرده‌اند، آژانس امنیت ملی هنگ‌کنگ می‌تواند اقداماتی فراتر از قوانین محلی در این منطقه انجام دهد. ماموران این آژانس می‌توانند مظنونین را در سراسر هنگ‌کنگ دستگیر کنند و آنها را به دادگاه‌های تحت کنترل چین کمونیست در سرزمین اصلی بفرستند. این ماموران امتیازات ویژه‌ای دارند. برای مثال مقامات محلی هنگ‌کنگ دیگر امکان بازرسی وسایل نقلیه را ندارند.

سرزمین اصلی چین عموماً مناطق اداری ویژهٔ هنگ‌کنگ و ماکائو را شامل نمی‌شود.

استقلال هنگ‌کنگ دیگر یک شعار غیرقانونی است

دولت هنگ‌کنگ در بیانیه اخیر خود اعلام کرد شعار "استقلال هنگ‌کنگ، انقلاب زمان ما" پس از اجرایی شدن قانون جدید امنیتی در این منطقه جدایی‌طلبی یا براندازی این منطقه از جمهوری خلق چین تلقی می‌شود.

هنوز مشخص نیست که دادگاه‌های مستقل از این نظر دولت در مورد این شعار حمایت خواهند کرد یا خیر.

بنا به گزارش‌ها یک مرد ساکن هنگ‌کنگ که پرچم سیاه رنگ هواداران استقلال این منطقه را در دست داشت روز چهارشنبه بازداشت شد. بر روی پرچم او به زبان چینی و انگلیسی شعار "استقلال برای هنگ‌کنگ" نوشته شده بود.

دولت منطقه هنگ‌کنگ بارها اعلام کرده که قانون امنیتی بر روی آزادی بیان، کار رسانه‌ها و سایر حقوق مردم این منطقه تاثیر ندارد.

مخالفان دولت محلی هنگ‎کنگ بر این باور هستند که تصویب قانون امنیتی جدید از سوی پکن به معنای پایان اصل "یک کشور، دو نظام" است. پس از الحاق هنگ‌کنگ به چین قرار بود که منطقه هنگ‌کنگ بر اساس این اصل اداره شود. ساکنان هنگ‌کنگ در ۲۳ سال گذشته از آزادی‌هایی بهره برده‌اند که شهروندان سرزمین اصلی چین از آن محروم بودند.

__________________________________________________

بیشتر بخوانید:

*قانون جدید در هنگ کنگ و تحریم‌های آمریکا علیه چین

*نخست‌وزیر چین: قانون امنیت ملی به نفع ثبات هنگ‌کنگ است

*لندن از چین خواست در قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ تجدیدنظر کند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن