فروش خودروهای جدید در اروپا به خاطر محدودیتهای ناشی از شیوع کرونا به شدت کاهش یافته به گونهای که در ماه می شاهد افت فروش ۵۷ درصدی بودهایم. همچنین در ۵ ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نیز فروش خودرو نسبت به مدت مشابه سال پیش کاهش ۴۳ درصدی را ثبت کرده است.
با توجه به دادههای جمع آوری شده از ۲۷ بازار اروپایی، پرفروشترین خودروی ماه پیش بازار اروپا رنو کلیو با فروش ۱۶۰۲۸ دستگاهی بوده و پس از آن نیز فولکسواگن گلف و پژو ۲۰۸ با فروش ۱۳۱۲۵ و ۱۰۹۷۷ دستگاهی قرار گرفتهاند.
داچیا ساندرو حدود ۳۰۰ دستگاه فروش کمتری نسبت به پژو داشته و رنو کپچر و فولکسواگن تی راک هم در رتبههای پنجم و ششم جدول پرفروشها جا خوش کردهاند. اوپل کورسا، داچیا داستر، سیتروئن C3 و فولکسواگن تیگوان نیز به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. فروش تیگوان در ماه می برابر با ۸۶۸۹ دستگاهی گزارش شده است.
در بخش خودروهای هیبریدی و هیبریدی ملایم تویوتا کرولا، C-HR و راو ۴ سه رتبه اول را با فروش ۵۱۸۵، ۴۸۳۱ و ۴۳۶۰ دستگاه به خود اختصاص دادهاند و محبوبترین خودروهای پلاگین هیبریدی نیز فورد کوگا، ب ام و X3 و فولکسواگن پاسات با فروش ۱۶۵۰، ۱۳۵۶ و ۱۱۳۹ دستگاه بودهاند. خودروی الکتریکی رنو Zoe انتخاب ۳۶۷۹ نفر بوده و فولکسواگن گلف الکتریکی و تسلا مدل ۳ نیز به ترتیب به خانه ۲۴۷۴ و ۲۱۷۸ نفر راه یافتهاند.
تحلیلگر جهانی جاتو دینامیک میگوید:
حجم فروش خودروهای جدید در ماه می افزایش بیش از دو برابری نسبت به ماه آوریل را نشان میدهد. علیرغم نشانههای مثبت از ریکاوری بازار، بخشی از این فروش میتواند به زمان قبل از قرنطینه مربوط شود به همین خاطر ما هنوز اطلاعات کافی برای پیشبینی ریکاوری V یا U شکل بازار خودروی اروپا را نداریم.
از میان ۱۰ خودروی فروخته شده در ماه پیش در قاره اروپا حداقل ۴ دستگاه شاسیبلند بودهاند و در طیف مقابل بدترین عملکرد هم به مینی ونها، خودروهای شهری، سدان های لوکس، محصولات کامپکت و سدان های اجرایی تعلق داشته است. در واقع تقاضا برای مینی ونها به حدی کاهش یافته که حتی خودروهای تجاری سبک نیز از آنها محبوبتر ظاهر شدهاند.