تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا


تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا

تبریز - ایرنا - در شرایطی که در روزهای اخیر مقام های بهداشتی و درمانی آذربایجان‌شرقی از قرمز شدن وضعییت تعدادی از شهرستان‌های استان به لحاظ شیوع کرونا خبر می‌دهند، چرایی بروز این وضعیت و کیفیت تدابیر اتخاذ شده برای مواجهه با آن در نزد افکار عمومی سوال است.

به گزارش ایرنا، بناب، چاراویماق، میانه، مراغه، هریس و اهر از جمله شهرستان های وضعیت قرمز آذربایجان شرقی در روزهای اخیر از نظر شیوع کرونا محسوب می شوند؛ این در حالی است که آذربایجان شرقی تا اوایل خرداد ماه امسال از نظر شیوع کرونا در زمره استان های سفید یا زرد بود.

در حالی که کارشناسان امر از برپایی مجدد مراسم های عروسی و عزا و دورهمی های خانوادگی در باغات، به عنوان دلیل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرستان های قرمز آذربایجان شرقی سخن می گویند، عادی انگاری مردم از بیماری و کم توجهی آنان به رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان راز شیوع کرونا در این شهرستان ها نام می برند.

در تبیین نقش مراسم های عروسی و عزا در افزایش مبتلایان به کرونا، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در یک جشن عروسی در یکی از روستاهای شهرستان خداآفرین ۱۰ نفر و در یک مراسم دیگر در یک روستای شهرستان عجب شیر ۱۸ نفر به کرونا آلوده شدند.

تأمل در چرایی این آمار و آرقام بزرگ نشان می دهد که رعایت نکردن پروتکل بهداشتی با اولویت استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی دلیل اصلی و بی چون و چرای قرمز شدن وضعیت تعدادی از شهرستان های آذربایجان شرقی از نظر شیوع کرونا در روزهای اخیر بوده است.

بروز این وضعیت نگران کننده از ابتلا به کرونا باعث شده که علاوه بر افزایش خدمات دهی به بیماران در شهرستان های یاد شده، فرمانداران نیز برای مدیریت موضوع در هماهنگی با ستاد استانی مقابله با کرونا، مجموعه ای از تدابیر لازم را اتخاذ کنند؛ الزامی کردن استفاده از ماسک در ادارات، تعطیلی نماز جمعه و مراسم های جشن و عروسی، تلاش شبانه روزی برای ارایه خدمات به بیماران در مراکز درمانی و برخورد بدون اغماض با واحدهای صنفی متخلف در زمینه رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از جمله این تدابیر است.

تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا نشان دادن تصویر نخستین نمونه مثبت کرونا به فرماندار مراغه


رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی مراغه را در وضعیت قرمز کرونا قرار داد

معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه در گفت و گو با ایرنا از تشدید نظارت و اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی شهرستان را در وضعیت قرمز کرونا قرار داد.

حمید شکری اظهار کرد: دستگاه های متولی باید نظارت خود را بیشتر و برگزاری مراسم ها با نصف ظرفیت در تالارها و سالن ها را کنترل کنند.

وی به دفاتر پیشخوان دولت به عنوان یکی از مکان های پرخطر اشاره کرد و گفت: دستورالعمل های سخت گیرانه ای برای فعالیت این واحدها در نظر گرفته شده که در صورت عدم رعایت برخورد خواهد شد.

شکری افزود: مطب پزشکان و مراکز درمانی از دیگر مراکز پرخطر است که دانشکده علوم پزشکی باید به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در این مراکز نظارت داشته باشد.

وی ادامه داد: اتوبوس ها و تاکسی ها از دیگر مکان های تجمع و پرخطر هستند که شهرداری مراغه ملزم به ضدعفونی و اجرای دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا در این ارتباط است.

وی به برگزاری مجالس ترحیم در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: مجالس ترحیم تا اطلاع بعدی در شهرستان برگزار نخواهد شد و چاپ آگهی ترحیم ممنوع است.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی و تعامل اعضای ستاد کرونای شهرستان با اصحاب رسانه گفت: اطلاع رسانی موارد مربوط به کرونا بسیار ضروری است و اعضای ستاد دستورالعمل ها و موارد مرتبط را با همکاری اصحاب رسانه شهرستان به عموم مردم اطلاع رسانی کنند.

رییس دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه نیز به ایرنا گفت: بیماران شهرستان های همجوار که در مراغه بستری می شوند، در تحلیل آماری شهرستان، لحاظ نمی شوند.

اصغر تنومند افزود: عدم رعایت پروتکل ها، مشکلات مربوط به قرنطینه و تقسیم کار برای اجرای پروتکل ها و اطلاع رسانی مواردی هستند که بایستی مورد توجه ستاد کرونا شهرستان قرار گیرد.

وی گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا ویروس در شهرستان مراغه نزدیک به چهار هزار نفر بستری و ۷۰ تا ۸۰ درصد بستری شدگان بهبود یافته و ترخیص شده اند.

وی ادامه داد: تاکنون موارد مثبت بستری شده ۳۵۴ نفر و تعداد موارد مثبت فوتی ۳۸ نفر بوده است.

وی اضافه کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی و فعاصله گذاری اجتماعی از سوی مردم در کاهش آمار کرونا بسیار تاثیرگذار است.

تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا

استفاده از ماسک در بناب اجباری می‌شود

فرماندار بناب با اشاره به قرمز شدن وضعیت شهرستان از نظر شیوع کرونا گفت: استفاده از ماسک در بناب اجباری می‌شود چراکه شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در این شهرستان هستیم.

امین رفیعی با تأکید بر اینکه از اولین روز شیوع ویروس کرونا از مسئولین بهداشت و درمان شهرستان بناب خواسته شده که آمار واقعی را ارائه کنند، افزود: شهرستان بناب در وضعیت قرمز است و بازی با رنگ‌ها نباید ما را از مدیریت ویروس کرونا غافل کند. لذا مردم بایستی رعایت کنند و تعطیلی مراکز اداری و خدماتی و صنوف امکان پذیر نیست.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اینکه مردم خود مراقبتی را در اولویت کار خود قرار دهند، اظهار کرد: استفاده از ماسک در ادارات شهرستان اجباری شده و طی روزهای آتی استفاده از ماسک برای مردم نیز اجباری خواهد شد.

نماینده عالی دولت در شهرستان بناب، متوسط بستری مبتلایان به ویروس کرونا در بناب را ۲۰ نفر اعلام و تشریح کرد: رعایت نکردن مسائل بهداشتی در کنار افزایش مبتلایان به ویروس کرونا عوارض جانبی دیگری نیز دارد که در قالب‌های اجتماعی و اقتصادی خود را نشان می‌دهد و باید در کنار کنترل شیوع این ویروس سایر بخش‌ها را نیز کنترل کنیم.

رفیعی ادامه داد: در طول سال ۹۸ مجموع ۶۵۰ نفر با سامانه بهزیستی شهرستان بناب تماس گرفته و مشکلات اجتماعی خود را طرح کردند، در حالی که تنها در سه ماهه اول سال جاری ۶۵۰ نفر با این سامانه تماس گرفته‌اند و مشخص است که تنش‌های اجتماعی افزایش یافته است.

وی گفت: در ۲ ماه نخست سال گذشته تنها ۲۰ نفر برای دریافت بیمه بیکاری در شهرستان بناب مراجعه کرده بودند که این رقم در مدت مشابه سال جاری به حدود یک هزار و ۴۰ نفر افزایش یافته و این موضوع عمق اثرات ویروس کرونا را در جامعه نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۲۱ نفر بستری مبتلا به کرونا در شهرستان داریم، افزود: البته چند تخت اضافه هم برای ارایه خدمات به کرونایی ها آماده کرده ایم.

فرماندار بناب اظهار کرد: تاکنون ۴۲۷ نفری در مراکز درمانی شهرستان بناب به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده اند که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد مرخص شده اند.

وی با بیان اینکه مراکز ۱۶ ساعته شهرستان نیز روزانه ۵۰ تست کرونا انجام می دهند، از رعایت پروتکل های بهداشتی به عنوان تنها راه پیشگیری از ابتلا به کرونا یاد کرد و گفت: بر این اساس

واحدهایی که این پروتکل ها را رعایت ن‌کنند، بدون هیچ گونه اغماض پلمب می شوند.‌

تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا

تعطیلی مراسم های عمومی در چاراویماق

فرماندار چاراویماق با اشاره به وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان و تاکید بر ضرورت استفاده از ماسک در ادارات به عنوان گام نخست مدیریت این بیماری گفت: همچنین برگزاری هرگونه مراسم عزاداری و جشن تا اطلاع بعدی در شهرستان ممنوع بوده و با افرادی که از تصمیمات ستاد سرپیچی کنند، برخورد و پرونده قضایی برای آن ها تشکیل می شود.

رسول یعقوبی با اشاره به تجمع در بازار هفتگی و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم گفت: با توجه به وضعیت شهرستان تا اطلاع بعدی بازار هفتگی شهر قره آغاج تعطیل است.

وی ادامه داد: همچنین برای تامین سلامتی مردم، مغازه اصنافی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند، پلمب خواهد شد.

یعقوبی گفت: ماندن در خانه بهترین راه مقابله و شکست کرونا و قطع زنجیره شیوع این بیماری است.

وی با اشاره به برگزاری تنها دو هفته ای ننماز جمعه در شهرستان چاراویماق اضافه کرد: چون تضمین سلامت مردم اولویت است، نماز جمعه نیز دیگر برگزار نمی شود.

فرماندار چاراویماق اظهار کرد: تنها ۲ نفر به دلیل ابتلا به کرونا در شهرستان بستری هستند و اغلب کسانی که مثبت بودند، سرپایی تشخیص داده شدند.

تدابیر شهرستان‌های قرمز آذربایجان‌شرقی برای کرونا

حضور در اماکن شلوغ و پرتردد دلیل اصلی شیوع کرونا در اهر است

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با ابراز نگرانی از اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا در شهرستان اهر نیز گفت: وضعیت ویروس کرونا در شهرستان اهر در هفته های اخیر از «قرمز» عبور کرده و به سمت وضعیت حاد در حرکت هستیم.

محمد میرزا پور با اشاره به سیر صعودی ابتلا به کرونا در شهرستان اهر از تجمعات مردمی در قالب مراسم های عزا وعروسی، عدم استفاده از ماسک و رعایت نکردن فاصله‌ی ۱/۵ متری به عنوان دلایل اصلی افزایش آمار مبتلایان به کرونا نام برد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با اشاره به این‌که به ‌رغم افزایش آمار ابتلا و بستری در اهر، اغلب مردم از رعایت توصیه‌های بهداشتی امتناع می‌کنند، ادامه داد: کاهش حساسیت و عادی شدن شرایط از نظر مردم با توجه به کاهش محدودیت‌ها، کاهش اطلاع‌رسانی‌ها و خستگی مردم و مسئولین از ادامه شرایط موجود اصلی‌ترین دغدغه سیستم بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

میرزاپور با تاکید بر این‌که بیش از ۲۰ درصد موارد ابتلای قطعی اخیر به کرونا در مناطق حاشیه‌ای و فقیرنشین شهر اهر بوده است، اظهار کرد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به‌وضوح مشاهده می‌شود.

وی گفت: ۱۵.۷ درصد مبتلایان به کرونا در شهرستان اهر در سه ماهه نخست امسال سابقهٔ‌ی حضور در عروسی، عقد یا مهمانی را دارند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اهر با تاکید بر این‌که ۹.۴ درصد مبتلایان به کرونا در سه ماهه نخست امسال سابقهٔ‌ حضور در بازار دارند، بیان کرد: همچنین بیش از ۴۰ درصد مبتلایان به ویروس درماه‌های فروردین تا خرداد در شهرستان اهر سابقه مسافرت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید