فرانسه باید از ترکیه عذرخواهی کند


فرانسه باید از ترکیه عذرخواهی کند

وزیر امور خارجه ترکیه گفت فرانسه باید از ترکیه در رابطه با اتهام درگیری ادعایی میان کشتی‌های ترکیه و فرانسه در دریای مدیترانه با توجه به اینکه کاملا اشتباه بوده است عذرخواهی کند.

فرانسه باید از ترکیه عذرخواهی کند به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاری آناتولی ، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که به آلمان سفر کرده است، گفت فرانسه باید از ترکیه در رابطه با اتهام درگیری ادعایی میان کشتی‌های ترکیه و فرانسه در دریای مدیترانه با توجه به اینکه کاملا اشتباه بوده است عذرخواهی کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه در کنفرانسی خبری با حضور همتای آلمانی خود هایکو ماس، این موضوع را مطرح کرد. دو وزیر در مورد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای به ویژه هشدار آلمان به اتباع خود برای سفر نکردن به ترکیه گفتگو کردند.
در خصوص هشدار آلمان به اتباع خود برای سفر نکردن به ترکیه، مولود چاووش اوغلو از دولت آلمان خواست تا در مواضع خود بر اساس معیار‌های عینی بازنگری کند.
برای کمک به روشن شدن موضوع، وزیر فرهنگ و جهانگردی ترکیه مفتح نوری که مولود چاووش اوغلو را در سفر به برلین همراهی می‌کرد، تمام داده‌های مربوط به بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) در ترکیه را در اختیار مقامات آلمانی قرار داد. مولود چاووش اوغلو نیز به طرف‌های آلمانی اطمینان خاطر داد گردشگران آلمانی و خارجی که تعطیلات خود را در ترکیه می‌گذرانند در یک محیط کاملاً امن از آن‌ها میزبانی می‌شود.
وی گفت: همه اقدامات توسط شرکت‌های آلمانی کنترل و پیگیری می‌شود. رئیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ترکیه در ادامه تصریح کرد دوستان آلمانی ما می‌خواهند تعطیلات خود را در ترکیه بگذرانند.
اوغلو یادآور شد مبارزه با ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) نشان داده است که نظام‌های بهداشتی آلمان و ترکیه از جمله کارآمدترین‌ها در جهان هستند.
- تنش با پاریس
رئیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور ترکیه همچنین به تنش‌های اخیر با فرانسه، به ویژه در مورد لیبی و دریای مدیترانه پرداخت و گفت اتهام پاریس مبنی بر اینکه نیروی دریایی ترکیه کشتی فرانسوی در دریای مدیترانه را تهدید کرده بودند درست نیست. فرانسه و ترکیه در حالی دچار تنش شده اند که هر دو عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند.
اوغلو با رد این اتهامات دروغین، یادآوری کرد ترکیه تمام اسناد مغایر با اتهامات فرانسه را به ناتو ارائه داده است. وزیر امور خارجه ترکیه افزود اینکه فرانسه ادعا کرده کشتی‌های ما مانع حرکت کشتی‌های فرانسوی در دریای مدیترانه شده اند درست نیست. ما آن را ثابت کرده ایم و اسناد دروغ بودن این اتهام فرانسه را نیز به ناتو داده ایم بنابراین فرانسه باید از ما عذرخواهی کند.
وزیر امور خارجه ترکیه درباره اوضاع لیبی نیز بار دیگر بر مواضع قبلی کشورش در این خصوص تاکید کرد و گفت: آنکارا حامی دولت مشروع لیبی است که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. وی گفت قطعنامه سازمان ملل می‌گوید دولت وفاق ملی فایز السراج تنها دولت مشروع لیبی است.
وی خاطر نشان کرد تنها و بهترین راه حل درگیری لیبی یک راه کار سیاسی و آتش بس دائمی است.
چاووش اوغلو گفت ترکیه برای تسهیل یک راه حل سیاسی و حفظ ثبات در لیبی آماده گفتگو با فرانسه است.
ینس استولتنبرگ رئیس ناتو نیز با بیان اینکه مقامات ناتو در حال تحقیق در مورد این حادثه هستند، افزود: این دو متحد ناتو درباره آنچه واقعاً اتفاق افتاده است کاملاً متفاوت اعلام نظر کرده اند. اما همه موافق هستند ما باید از تلاش‌های سازمان ملل برای یافتن راه حل سیاسی مذاکره شده برای حل مناقشه لیبی حمایت کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی